Icts in education: an analysis in argentine university
Descripción del Articulo
Given the changes generated by digital technologies in the ways of building knowledge, the role of educational institutions is fundamental in the reconfiguration of their teaching practices. This article aims to reveal the positions of university professors in the face of digital innovation and com...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad de Lima |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/4619 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4619 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVULIMA_53c1be6bbfdb2f788836d7fd0ea0ce1d |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/4619 |
| network_acronym_str |
REVULIMA |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Icts in education: an analysis in argentine universityLas TIC en la educación: análisis en una universidad argentinaNovomisky, SebastiánManccini, GladysAssinnato, GiselaCoscarelli, AdrianaGiven the changes generated by digital technologies in the ways of building knowledge, the role of educational institutions is fundamental in the reconfiguration of their teaching practices. This article aims to reveal the positions of university professors in the face of digital innovation and compare them with proposals for professional updating. The methodological design enables to conduct an exploratory study on 45 professors from the National University of La Plata (UNLP), Argentina, using an online questionnaire about the uses, practices and perceptions assigned to teaching technologies. In addition, three training proposals implemented by said academy are selected, as an observation unit, and a systematic description of such initiatives is carried out. From the articulation between the demands and teaching positions, and the performance and proposal returns, provisional conclusions are obtained: even though professors maintain a recurrent link with digital tools, these practices diminish in front of mediations that promote more creative capacities. Although processes that critically include digital resources are evident in internal training, there are contradictions within the positions expressed by professors and the adherence to trainings. This allows to discuss the challenges that higher education faces when wanting to generate sustained and genuine innovation processes.Ante los cambios generados por las tecnologías digitales en los modos de construir el conocimiento, resulta fundamental el rol de las instituciones educativas en la reconfiguración de sus prácticas docentes. Este artículo pretende visibilizar posiciones de profesores universitarios ante la innovación digital y confrontarlas con propuestas de actualización profesional. El diseño metodológico posibilita un estudio exploratorio sobre 45 profesores de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Argentina, mediante un cuestionario online acerca de usos, prácticas y percepciones asignadas a las tecnologías en la enseñanza. Además, se seleccionan, como unidad de observación, tres propuestas de capacitación implementadas por dicha academia y se efectúa su descripción sistemática. De la articulación entre las demandas y posiciones docentes, y de los rendimientos y devoluciones de las propuestas se obtienen conclusiones provisorias: aunque los profesores mantienen un vínculo recurrente con herramientas digitales, estas prácticas disminuyen ante mediaciones que promueven capacidades más creativas. Si bien en la formación interna se evidencian procesos con incorporación crítica de recursos digitales, existen contradicciones entre las posiciones manifestadas por los profesores y la adhesión a las capacitaciones. Esto permite discutir desafíos que la educación superior afronta al querer generar procesos sostenidos y genuinos de innovación.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2019-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEvaluado por paresapplication/epub+zipapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/461910.26439/contratexto2019.n032.4619Contratexto; No. 032 (2019): Media education in Ibero-America: evolution and challenges; 229-258Contratexto; Núm. 032 (2019): Educación mediática en Iberoamérica: desarrollo y desafíos; 229-258Contratexto; n. 032 (2019): Educação para a mídia na Ibero-América: desenvolvimento e desafios; 229-2581993-49041025-994510.26439/contratexto2019.n032reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4619/4559https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4619/4589Derechos de autor 2020 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/46192023-12-12T20:53:07Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Icts in education: an analysis in argentine university Las TIC en la educación: análisis en una universidad argentina |
| title |
Icts in education: an analysis in argentine university |
| spellingShingle |
Icts in education: an analysis in argentine university Novomisky, Sebastián |
| title_short |
Icts in education: an analysis in argentine university |
| title_full |
Icts in education: an analysis in argentine university |
| title_fullStr |
Icts in education: an analysis in argentine university |
| title_full_unstemmed |
Icts in education: an analysis in argentine university |
| title_sort |
Icts in education: an analysis in argentine university |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Novomisky, Sebastián Manccini, Gladys Assinnato, Gisela Coscarelli, Adriana |
| author |
Novomisky, Sebastián |
| author_facet |
Novomisky, Sebastián Manccini, Gladys Assinnato, Gisela Coscarelli, Adriana |
| author_role |
author |
| author2 |
Manccini, Gladys Assinnato, Gisela Coscarelli, Adriana |
| author2_role |
author author author |
| description |
Given the changes generated by digital technologies in the ways of building knowledge, the role of educational institutions is fundamental in the reconfiguration of their teaching practices. This article aims to reveal the positions of university professors in the face of digital innovation and compare them with proposals for professional updating. The methodological design enables to conduct an exploratory study on 45 professors from the National University of La Plata (UNLP), Argentina, using an online questionnaire about the uses, practices and perceptions assigned to teaching technologies. In addition, three training proposals implemented by said academy are selected, as an observation unit, and a systematic description of such initiatives is carried out. From the articulation between the demands and teaching positions, and the performance and proposal returns, provisional conclusions are obtained: even though professors maintain a recurrent link with digital tools, these practices diminish in front of mediations that promote more creative capacities. Although processes that critically include digital resources are evident in internal training, there are contradictions within the positions expressed by professors and the adherence to trainings. This allows to discuss the challenges that higher education faces when wanting to generate sustained and genuine innovation processes. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-22 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4619 10.26439/contratexto2019.n032.4619 |
| url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4619 |
| identifier_str_mv |
10.26439/contratexto2019.n032.4619 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4619/4559 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4619/4589 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Contratexto info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Contratexto |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/epub+zip application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Contratexto; No. 032 (2019): Media education in Ibero-America: evolution and challenges; 229-258 Contratexto; Núm. 032 (2019): Educación mediática en Iberoamérica: desarrollo y desafíos; 229-258 Contratexto; n. 032 (2019): Educação para a mídia na Ibero-América: desenvolvimento e desafios; 229-258 1993-4904 1025-9945 10.26439/contratexto2019.n032 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
| instname_str |
Universidad de Lima |
| instacron_str |
ULIMA |
| institution |
ULIMA |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| collection |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1844893197382189056 |
| score |
13.097138 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).