Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
Descripción del Articulo
As opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arro...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2016 |
| Institución: | Universidad de Lima |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/1333 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVULIMA_1079fffd6a1c0ecfe83733ba675be213 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/1333 |
| network_acronym_str |
REVULIMA |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientosFicciones y fricciones sobre imaginarios del mundo rural: los Andes en Los perros hambrientos de Luis FigueroaDelgado, MónicaAs opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arrogance. While it dramatically differs from the original novel by Ciro Alegría, it also finds in the text the necessary basis to show the moral decadence of the landowner, to abandon the bucolic nostalgia and the animal parable of the text, and submerge itself in the savage dichotomies of rich man / poor man and peasant versus landowner.A diferencia de otros filmes del cine peruano, en los que los Andes aparecen como un territorio de tránsito, del cual hay que huir, en Los perros hambrientos (1976), del cineasta peruano Luis Figueroa, se propone al campo y las montañas como entorno real de posibilidad y de resistencia ante la prepotencia del hacendado. Si bien difiere dramáticamente de lo esbozado en la novela de Ciro Alegría, Luis Figueroa encuentra en la narrativa el insumo necesario para mostrar la decadencia moral del latifundista, abandonar la nostalgia bucólica y la parábola animal del texto, y adentrarse en la dicotomía salvaje del hombre rico-hombre pobre, campesino versus hacendado. Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2016-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEvaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/133310.26439/contratexto2016.n026.1333Contratexto; No. 026 (2016); 117-131Contratexto; Núm. 026 (2016); 117-131Contratexto; n. 026 (2016); 117-1311993-49041025-994510.26439/contratexto2016.n026reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333/1346Derechos de autor 2017 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/13332023-07-21T20:11:11Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos Ficciones y fricciones sobre imaginarios del mundo rural: los Andes en Los perros hambrientos de Luis Figueroa |
| title |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos |
| spellingShingle |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos Delgado, Mónica |
| title_short |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos |
| title_full |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos |
| title_fullStr |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos |
| title_full_unstemmed |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos |
| title_sort |
Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Delgado, Mónica |
| author |
Delgado, Mónica |
| author_facet |
Delgado, Mónica |
| author_role |
author |
| description |
As opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arrogance. While it dramatically differs from the original novel by Ciro Alegría, it also finds in the text the necessary basis to show the moral decadence of the landowner, to abandon the bucolic nostalgia and the animal parable of the text, and submerge itself in the savage dichotomies of rich man / poor man and peasant versus landowner. |
| publishDate |
2016 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-17 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333 10.26439/contratexto2016.n026.1333 |
| url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333 |
| identifier_str_mv |
10.26439/contratexto2016.n026.1333 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333/1346 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Contratexto info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Contratexto |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Contratexto; No. 026 (2016); 117-131 Contratexto; Núm. 026 (2016); 117-131 Contratexto; n. 026 (2016); 117-131 1993-4904 1025-9945 10.26439/contratexto2016.n026 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
| instname_str |
Universidad de Lima |
| instacron_str |
ULIMA |
| institution |
ULIMA |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| collection |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1844893194085466112 |
| score |
13.0768795 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).