Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos

Descripción del Articulo

As opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arro...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Delgado, Mónica
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ulima.edu.pe:article/1333
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVULIMA_1079fffd6a1c0ecfe83733ba675be213
oai_identifier_str oai:revistas.ulima.edu.pe:article/1333
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientosFicciones y fricciones sobre imaginarios del mundo rural: los Andes en Los perros hambrientos de Luis FigueroaDelgado, MónicaAs opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arrogance. While it dramatically differs from the original novel by Ciro Alegría, it also finds in the text the necessary basis to show the moral decadence of the landowner, to abandon the bucolic nostalgia and the animal parable of the text, and submerge itself in the savage dichotomies of rich man / poor man and peasant versus landowner.A diferencia de otros filmes del cine peruano, en los que los Andes aparecen como un territorio de tránsito, del cual hay que huir, en Los perros hambrientos (1976), del cineasta peruano Luis Figueroa, se propone al campo y las montañas como entorno real de posibilidad y de resistencia ante la prepotencia del hacendado. Si bien difiere dramáticamente de lo esbozado en la novela de Ciro Alegría, Luis Figueroa encuentra en la narrativa el insumo necesario para mostrar la decadencia moral del latifundista, abandonar la nostalgia bucólica y la parábola animal del texto, y adentrarse en la dicotomía salvaje del hombre rico-hombre pobre, campesino versus hacendado.  Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2016-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEvaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/133310.26439/contratexto2016.n026.1333Contratexto; No. 026 (2016); 117-131Contratexto; Núm. 026 (2016); 117-131Contratexto; n. 026 (2016); 117-1311993-49041025-994510.26439/contratexto2016.n026reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333/1346Derechos de autor 2017 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/13332023-07-21T20:11:11Z
dc.title.none.fl_str_mv Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
Ficciones y fricciones sobre imaginarios del mundo rural: los Andes en Los perros hambrientos de Luis Figueroa
title Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
spellingShingle Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
Delgado, Mónica
title_short Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
title_full Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
title_fullStr Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
title_full_unstemmed Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
title_sort Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
dc.creator.none.fl_str_mv Delgado, Mónica
author Delgado, Mónica
author_facet Delgado, Mónica
author_role author
description As opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arrogance. While it dramatically differs from the original novel by Ciro Alegría, it also finds in the text the necessary basis to show the moral decadence of the landowner, to abandon the bucolic nostalgia and the animal parable of the text, and submerge itself in the savage dichotomies of rich man / poor man and peasant versus landowner.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333
10.26439/contratexto2016.n026.1333
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333
identifier_str_mv 10.26439/contratexto2016.n026.1333
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333/1346
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Contratexto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Contratexto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Contratexto; No. 026 (2016); 117-131
Contratexto; Núm. 026 (2016); 117-131
Contratexto; n. 026 (2016); 117-131
1993-4904
1025-9945
10.26439/contratexto2016.n026
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844893194085466112
score 13.0768795
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).