Fiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos

Descripción del Articulo

As opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arro...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Delgado, Mónica
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ulima.edu.pe:article/1333
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333
Nivel de acceso:acceso abierto
Descripción
Sumario:As opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arrogance. While it dramatically differs from the original novel by Ciro Alegría, it also finds in the text the necessary basis to show the moral decadence of the landowner, to abandon the bucolic nostalgia and the animal parable of the text, and submerge itself in the savage dichotomies of rich man / poor man and peasant versus landowner.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).