Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019
Descripción del Articulo
This pre-experimental study aimed to analyze the influence of the game of chess and learning in the area of mathematics in university students, thinking about this purpose, the pre and post test was applied to a sample of 40 second-year students from the Professional School of Administration. Facult...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Le Cordon Bleu |
Repositorio: | Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.172.177.98.34:article/195 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/195 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Práctica, ajedrez, aprendizaje, matemáticas Practice, chess, learning, mathematics |
id |
REVULCB_e877093f93e28018949d162f36921517 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.172.177.98.34:article/195 |
network_acronym_str |
REVULCB |
network_name_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository_id_str |
|
spelling |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019Ajedrez y aprendizaje del área de matemáticas en estudiantes del segundo ciclo, Estudios Generales, Universidad San Martín de Porres, 2019Chanca Cortéz , Luis Campana Concha, Abelardo Rodolfo Práctica, ajedrez, aprendizaje, matemáticasPractice, chess, learning, mathematicsThis pre-experimental study aimed to analyze the influence of the game of chess and learning in the area of mathematics in university students, thinking about this purpose, the pre and post test was applied to a sample of 40 second-year students from the Professional School of Administration. Faculty of Economic and Financial Accounting Sciences of the San Martin de Porres University, 2019, whose information collected was processed with the SPSS program, which allowed the application of the T Student difference test of means for independent samples. The results explain that the general hypothesis verified the influence of chess on the academic performance of the Mathematics Area, since there is a difference of 1.76 points between the control and experimental groups. In the specific hypotheses, they also confirmed the influence of chess on learning linear equations, the derivative of a function, the application of the derivative and the Integral Calculus, since their mean differences between both groups are 0.49 points, 0.47 points, 1.47 points and 1.95 points, respectively. Therefore, it concluded that this activity positively influences mathematical learning and its dimensions, linear equations, derivative of a function, application of the derivative and integral calculus. Este estudió pre experimental se propuso analizar la influencia del juego de ajedrez y aprendizaje del área matemáticas en los estudiantes universitarios, pensando en dicho fin se aplicó el pre y pos test a una muestra constituida de 40 estudiantes estudiantes segundo año de la Escuela Profesional de Administración Facultad de Ciencias Contables Económicas y Financieras de la Universidad San Martin de Porres, 2019, cuya información recolectada fue procesada con el programa SPSS, lo cual permitió aplicar prueba de diferencias de medias de T Student para muestras independientes. En los resultados se explica que la hipótesis general comprobó la influencia del ajedrez en el rendimiento académico del Área de Matemáticas, puesto que existe una diferencia de 1,76 puntos entre el grupo control y experimental. En las hipótesis específicas también confirmaron la influencia del ajedrez en el aprendizaje de las ecuaciones lineales, la derivada de una función, la aplicación de la derivada y el Cálculo Integral, puesto que sus diferencias de medias entre ambos grupos están en 0,49 puntos, 0,47 puntos, 1,47 puntos y 1,95 puntos, respectivamente. Por lo lo cual, se concluyó, que este actividad influye positivamente en el aprendizaje matemático y en sus dimensiones ecuaciones lineales, derivada de una función, aplicación de la derivada y cálculo integral.Universidad Le Cordon Bleu2021-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/19510.36955/RIULCB.2021v8n1.007Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 8 Núm. 1 (2021); 73-792409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/195/383https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/195/393Derechos de autor 2021 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.172.177.98.34:article/1952022-09-06T09:17:41Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019 Ajedrez y aprendizaje del área de matemáticas en estudiantes del segundo ciclo, Estudios Generales, Universidad San Martín de Porres, 2019 |
title |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019 |
spellingShingle |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019 Chanca Cortéz , Luis Práctica, ajedrez, aprendizaje, matemáticas Practice, chess, learning, mathematics |
title_short |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019 |
title_full |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019 |
title_fullStr |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019 |
title_full_unstemmed |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019 |
title_sort |
Chess and learning in the area of mathematics in second cycle students, General Studies, Universidad San Martín de Porres, 2019 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Chanca Cortéz , Luis Campana Concha, Abelardo Rodolfo |
author |
Chanca Cortéz , Luis |
author_facet |
Chanca Cortéz , Luis Campana Concha, Abelardo Rodolfo |
author_role |
author |
author2 |
Campana Concha, Abelardo Rodolfo |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Práctica, ajedrez, aprendizaje, matemáticas Practice, chess, learning, mathematics |
topic |
Práctica, ajedrez, aprendizaje, matemáticas Practice, chess, learning, mathematics |
description |
This pre-experimental study aimed to analyze the influence of the game of chess and learning in the area of mathematics in university students, thinking about this purpose, the pre and post test was applied to a sample of 40 second-year students from the Professional School of Administration. Faculty of Economic and Financial Accounting Sciences of the San Martin de Porres University, 2019, whose information collected was processed with the SPSS program, which allowed the application of the T Student difference test of means for independent samples. The results explain that the general hypothesis verified the influence of chess on the academic performance of the Mathematics Area, since there is a difference of 1.76 points between the control and experimental groups. In the specific hypotheses, they also confirmed the influence of chess on learning linear equations, the derivative of a function, the application of the derivative and the Integral Calculus, since their mean differences between both groups are 0.49 points, 0.47 points, 1.47 points and 1.95 points, respectively. Therefore, it concluded that this activity positively influences mathematical learning and its dimensions, linear equations, derivative of a function, application of the derivative and integral calculus. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/195 10.36955/RIULCB.2021v8n1.007 |
url |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/195 |
identifier_str_mv |
10.36955/RIULCB.2021v8n1.007 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/195/383 https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/195/393 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 8 Núm. 1 (2021); 73-79 2409-1537 reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu instname:Universidad Le Cordon Bleu instacron:ULCB |
instname_str |
Universidad Le Cordon Bleu |
instacron_str |
ULCB |
institution |
ULCB |
reponame_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
collection |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845160529380769792 |
score |
13.749494 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).