Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005
Descripción del Articulo
This article shows that the application of a management model based on ethical leadership in Petroperu allowed to reverse the situation of economic crisis and the bad reputation that faced as a result of bad management and serious media reports that starred the top executives of th...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Le Cordon Bleu |
Repositorio: | Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.52.234.130.152:article/102 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/102 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | leadership; ethics; trust; common benefit; ethical leadership liderazgo; ética; confianza; bien común; liderazgo ético |
id |
REVULCB_d137d0d2b1a194db0218a823e0eba22f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.52.234.130.152:article/102 |
network_acronym_str |
REVULCB |
network_name_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005El liderazgo ético en la gestión pública: el caso Petroperú 2003-2005Navarro Falconí, Julio CésarNavarro Falconí, Marco A.leadership; ethics; trust; common benefit; ethical leadershipliderazgo; ética; confianza; bien común; liderazgo éticoThis article shows that the application of a management model based on ethical leadership in Petroperu allowed to reverse the situation of economic crisis and the bad reputation that faced as a result of bad management and serious media reports that starred the top executives of the most important company from the country. The new management, in the last four months of 2003 recovered in the short term the economic loss situation it received due to a series of measures applied, as a result of a rapid strategic planning process that involved all the collaborators working together. This economic recovery and the new organizational culture based on four values and four principles were decisive for 2004 to reach extraordinary values in its economic and operational indicators, as well as allowing them to recover and position a new image with a good reputation in the citizenship, consolidating as the first company in Peru.Este artículo demuestra que la aplicación de un modelo de gestión basado en el liderazgo ético en Petroperú permitió revertir la situación de crisis económica y de mala reputación que enfrentaba como consecuencia de una mala gestión y graves denuncias mediáticas que protagonizaron los principales directivos de la empresa más importante del país.La nueva gestión que asume la dirección de la empresa en los cuatro últimos meses del 2003 logra recuperar en el corto plazo la situación de pérdida económica que encontró debido a una serie de medidas aplicadas, como consecuencia de un rápido proceso de planificación estratégica que involucró a todos los colaboradores de la empresa.Está recuperación económica y la nueva cultura organizacional basado en cuatro valores y cuatro principios fueron determinantes para que el 2004 alcanzaran cifras extraordinarias en sus indicadores económicos y operativos, asimismo, les permitió recuperar y posicionar una nueva imagen con una buena reputación en la ciudadanía, consolidándose como la primera empresa del Perú.Universidad Le Cordon Bleu2018-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/10210.36955/RIULCB.2018v5n1.0010Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 133-1562409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/102/245Derechos de autor 2018 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/1022020-06-09T12:28:57Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005 El liderazgo ético en la gestión pública: el caso Petroperú 2003-2005 |
title |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005 |
spellingShingle |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005 Navarro Falconí, Julio César leadership; ethics; trust; common benefit; ethical leadership liderazgo; ética; confianza; bien común; liderazgo ético |
title_short |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005 |
title_full |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005 |
title_fullStr |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005 |
title_full_unstemmed |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005 |
title_sort |
Ethical leadership in public management: the Petroperu case 2003- 2005 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Navarro Falconí, Julio César Navarro Falconí, Marco A. |
author |
Navarro Falconí, Julio César |
author_facet |
Navarro Falconí, Julio César Navarro Falconí, Marco A. |
author_role |
author |
author2 |
Navarro Falconí, Marco A. |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
leadership; ethics; trust; common benefit; ethical leadership liderazgo; ética; confianza; bien común; liderazgo ético |
topic |
leadership; ethics; trust; common benefit; ethical leadership liderazgo; ética; confianza; bien común; liderazgo ético |
description |
This article shows that the application of a management model based on ethical leadership in Petroperu allowed to reverse the situation of economic crisis and the bad reputation that faced as a result of bad management and serious media reports that starred the top executives of the most important company from the country. The new management, in the last four months of 2003 recovered in the short term the economic loss situation it received due to a series of measures applied, as a result of a rapid strategic planning process that involved all the collaborators working together. This economic recovery and the new organizational culture based on four values and four principles were decisive for 2004 to reach extraordinary values in its economic and operational indicators, as well as allowing them to recover and position a new image with a good reputation in the citizenship, consolidating as the first company in Peru. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/102 10.36955/RIULCB.2018v5n1.0010 |
url |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/102 |
identifier_str_mv |
10.36955/RIULCB.2018v5n1.0010 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/102/245 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 133-156 2409-1537 reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu instname:Universidad Le Cordon Bleu instacron:ULCB |
instname_str |
Universidad Le Cordon Bleu |
instacron_str |
ULCB |
institution |
ULCB |
reponame_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
collection |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842623822934573056 |
score |
12.851315 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).