Ways to get an appointment in primary care: a review of the literature

Descripción del Articulo

Objective. Understand the perspective of patients in relation to the current way of obtaining an appointment in primary health care. Methods. A bibliography search was performed in the online databases in Spanish and English. The main source was sought by reviewing the bibliographical references of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Apaza Duran, Alan Jimy, Uribe Pardo, Rosa Isabel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Huánuco
Repositorio:Revistas - Universidad de Huánuco
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/425
Enlace del recurso:http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/414e
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Atención primaria de salud
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spelling Ways to get an appointment in primary care: a review of the literatureFormas de obtención de una cita en atención primaria: una revisión de la literaturaApaza Duran, Alan JimyUribe Pardo, Rosa IsabelAtención primaria de saludobtencióntelefónicavirtualperspectivaPrimary health careobtainingtelephonevirtualperspective Objective. Understand the perspective of patients in relation to the current way of obtaining an appointment in primary health care. Methods. A bibliography search was performed in the online databases in Spanish and English. The main source was sought by reviewing the bibliographical references of the publications. Results. It was found that the shift to virtuality has made it easier for users to access a primary health care appointment, reducing waiting time and paving the way for non-face-to-face care; the level of user satisfaction has increased positively. Conclusions. Phone and virtual requests are here to stay; these are not intended to replace face-to-face requests, but they are a necessary tool to improve the quality of care for users.  Objetivo. Conocer la perspectiva de los pacientes en relación a la actual forma de obtener una cita en atención primaria de salud. Métodos. Se realizó una búsqueda de bibliografía en las bases de datos online en español y en inglés. Se buscó la fuente principal revisando las referencias bibliográfcas de las publicaciones. Resultados. Se encontró que el cambio a la virtualidad ha facilitado que los usuarios puedan acceder a una cita en atención primaria de salud, reduciendo el tiempo de espera y abriendo el camino a las atenciones no presenciales; el grado de satisfacción por parte de los usuarios se ha incrementado de manera positiva. Conclusiones. Las solicitudes telefónicas y virtuales llegaron para quedarse; estas no pretenden reemplazar a las solicitudes presenciales, pero son una  herramienta necesaria para mejorar la calidad de atención de los usuariosUNIVERSIDAD DE HUÁNUCO2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/epub+ziphttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/414eRevista Peruana de Ciencias de la Salud; Vol. 5 No. 2 (2023): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun); 142-148Revista Peruana de Ciencias de la Salud; Vol. 5 Núm. 2 (2023): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun); 142-148Revista Peruana de Ciencias de la Salud; v. 5 n. 2 (2023): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun); 142-1482707-69542707-6946reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/414e/628http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/414e/997http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/414e/1045http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/414e/1268Derechos de autor 2023 Alan Jimy Apaza Duranhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/4252025-03-26T17:05:38Z
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Formas de obtención de una cita en atención primaria: una revisión de la literatura
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description Objective. Understand the perspective of patients in relation to the current way of obtaining an appointment in primary health care. Methods. A bibliography search was performed in the online databases in Spanish and English. The main source was sought by reviewing the bibliographical references of the publications. Results. It was found that the shift to virtuality has made it easier for users to access a primary health care appointment, reducing waiting time and paving the way for non-face-to-face care; the level of user satisfaction has increased positively. Conclusions. Phone and virtual requests are here to stay; these are not intended to replace face-to-face requests, but they are a necessary tool to improve the quality of care for users.
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