Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru

Descripción del Articulo

Objective. The study aimed to apply cloud-based tools to determine the levels of digital competencies of teachers at the University of Huanuco, Peru. Methods. The study was framed within the framework of applied research, under the experimental method and quasi-experimental design. The population co...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lopez de la Cruz, Edgardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Huánuco
Repositorio:Revistas - Universidad de Huánuco
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/405
Enlace del recurso:http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:alfabetización informática
competencias del docente
herramientas en la nube
computación en la nube
competencias digitales
information literacy
teacher competencies
cloud tools
cloud computing
digital competencies
id REVUDH_7d656b7b269627633b49db970d69b4b5
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/405
network_acronym_str REVUDH
network_name_str Revistas - Universidad de Huánuco
repository_id_str
spelling Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, PeruHerramientas de la nube y competencias digitales en docentes dela Universidad de Huánuco, PerúLopez de la Cruz, Edgardo alfabetización informáticacompetencias del docenteherramientas en la nubecomputación en la nubecompetencias digitalesinformation literacyteacher competenciescloud toolscloud computingdigital competenciesObjective. The study aimed to apply cloud-based tools to determine the levels of digital competencies of teachers at the University of Huanuco, Peru. Methods. The study was framed within the framework of applied research, under the experimental method and quasi-experimental design. The population consisted of 663 teachers at the University of Huanuco and the sample consisted of 244 teachers. A structured survey questionnaire was used, which was applied before and after the application. A parametric test was applied to test the main hypothesis and determine whether there was an improvement in the digital competencies of teachers. Results. The results obtained confirm that there was an improvement in digital competencies through the application of the cloud tools and through the training workshops conducted. 63% of teachers obtained a medium level of mastery of digital competencies and 36% achieved a high level; all this in the dimension "informatization and literacy", being one of the most important dimensions. In the other dimensions there was also an increase; for example, in the dimension "information security" 74 % of the teachers achieved a high level. Conclusions. It is concluded that the teachers of the University of Huanuco improved their digital competencies through the use of cloud tools thanks to the virtual training workshops programmed.Objetivo. El estudio tuvo como objetivo aplicar las herramientas en la nube para determinar los niveles de las competencias digitales de los docentes de la Universidad de Huánuco, Perú. Métodos. El estudio se enmarcó dentro de la investigación aplicada, bajo el método experimental y diseño cuasi experimental. La población estuvo conformada por 663 docentes de la Universidad de Huánuco y la muestra por 244 docentes. Se empleó un cuestionario de encuesta estructurado que fue aplicado antes y después de la aplicación. Se aplicó una prueba paramétrica para poner a prueba la hipótesis principal y determinar si hubo una mejora en las competencias digitales de los docentes. Resultados. Lo resultados obtenidos confirman que existió una mejora de las competencias digitales mediante la aplicación de las herramientas en la nube y por los talleres de capacitación realizados. El 63 % de los docentes obtuvieron un nivel medio de dominio de las competencias digitales y el 36 % logró un nivel alto; todo esto en la dimensión “informatización y alfabetización”, siendo una de las dimensiones más importantes. En las otras dimensiones también hubo incremento; por ejemplo, en la dimensión “seguridad de la información” el 74 % de los docentes lograron un nivel alto. Conclusiones. Se concluye que los docentes de la Universidad de Huánuco mejoraron sus competencias digitales mediante el empleo de herramientas en la nube gracias a los talleres virtuales de capacitación programados.Universidad de Huánuco UDH2023-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/epub+ziphttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393eDesafios; Vol. 14 Núm. 2 (2023): Desafíos (jul-dic); 92-982307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e/631http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e/874http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e/932http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e/1218Derechos de autor 2023 Edgardo Lopez de la Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/4052025-04-11T22:17:06Z
dc.title.none.fl_str_mv Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru
Herramientas de la nube y competencias digitales en docentes dela Universidad de Huánuco, Perú
title Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru
spellingShingle Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru
Lopez de la Cruz, Edgardo
alfabetización informática
competencias del docente
herramientas en la nube
computación en la nube
competencias digitales
information literacy
teacher competencies
cloud tools
cloud computing
digital competencies
title_short Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru
title_full Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru
title_fullStr Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru
title_full_unstemmed Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru
title_sort Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Lopez de la Cruz, Edgardo
author Lopez de la Cruz, Edgardo
author_facet Lopez de la Cruz, Edgardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv alfabetización informática
competencias del docente
herramientas en la nube
computación en la nube
competencias digitales
information literacy
teacher competencies
cloud tools
cloud computing
digital competencies
topic alfabetización informática
competencias del docente
herramientas en la nube
computación en la nube
competencias digitales
information literacy
teacher competencies
cloud tools
cloud computing
digital competencies
description Objective. The study aimed to apply cloud-based tools to determine the levels of digital competencies of teachers at the University of Huanuco, Peru. Methods. The study was framed within the framework of applied research, under the experimental method and quasi-experimental design. The population consisted of 663 teachers at the University of Huanuco and the sample consisted of 244 teachers. A structured survey questionnaire was used, which was applied before and after the application. A parametric test was applied to test the main hypothesis and determine whether there was an improvement in the digital competencies of teachers. Results. The results obtained confirm that there was an improvement in digital competencies through the application of the cloud tools and through the training workshops conducted. 63% of teachers obtained a medium level of mastery of digital competencies and 36% achieved a high level; all this in the dimension "informatization and literacy", being one of the most important dimensions. In the other dimensions there was also an increase; for example, in the dimension "information security" 74 % of the teachers achieved a high level. Conclusions. It is concluded that the teachers of the University of Huanuco improved their digital competencies through the use of cloud tools thanks to the virtual training workshops programmed.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e
url http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e/631
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e/874
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e/932
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/393e/1218
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Edgardo Lopez de la Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Edgardo Lopez de la Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
dc.source.none.fl_str_mv Desafios; Vol. 14 Núm. 2 (2023): Desafíos (jul-dic); 92-98
2307-6100
2706-9559
reponame:Revistas - Universidad de Huánuco
instname:Universidad de Huánuco
instacron:UDH
instname_str Universidad de Huánuco
instacron_str UDH
institution UDH
reponame_str Revistas - Universidad de Huánuco
collection Revistas - Universidad de Huánuco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1830216623998369792
score 13.95948
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).