The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
Descripción del Articulo
La Peste series (Movistar Plus+) represented a pre-pandemic benchmark in transmedia and hybrid (online and offline) fictional storytelling. This research delves into the keys for the construction of suspense through the development of interactive actions that place the public in a leading position i...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | inglés español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3153 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | alternative reality game (ARG) expanded reality experiential fiction historical thriller interactive cartography movie map Movistar Plus postdigital transmedia urban space cartografía interactiva espacio urbano ficción experiencial juego de realidad alternativa (ARG) thriller histórico realidad expandida |
| id |
REVUDEP_e89e0b80c235f201b923acf52d2ab4f2 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3153 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La PesteLa representación ficcional y transmedia del espacio urbano en el thriller histórico: La Peste Fernández-Castrillo, CarolinaGarcía Sahagún, Marta Tiburcio Moreno, Erika alternative reality game (ARG)expanded realityexperiential fictionhistorical thrillerinteractive cartographymovie mapMovistar Plus postdigitaltransmediaurban spacecartografía interactivaespacio urbanoficción experiencialjuego de realidad alternativa (ARG)movie mapMovistar Pluspostdigitalthriller históricotransmediarealidad expandidaLa Peste series (Movistar Plus+) represented a pre-pandemic benchmark in transmedia and hybrid (online and offline) fictional storytelling. This research delves into the keys for the construction of suspense through the development of interactive actions that place the public in a leading position in the story through the dialogue between geographical, fictional and expanded space. Therefore, we will examine the resignification of the city through the image built up by the participation of the viewer –in the series– and the user –in the transmedia actions–. We address both the study of the fictional and augmented space, taking into account the territory occupied by the different strata that made up the city in the sixteenth century, and the processes of expansion of the contents through interactive cartographies, movie maps, and Alternative Reality Games (ARG). As a result, we observe an expansion of the series through the metaphor of the map in an expedition that flits between past and present; fiction and reality; geographical space and cyberspace; the traditional medium –television series– and multiplatform formats, which produces at the same time a novel approach to the urban space of Seville from an experiential perspective.La serie La Peste (Movistar Plus+) supuso un referente prepandémico en el planteamiento de relatos ficcionales basados en estrategias transmedia de carácter híbrido (online y offline). La presente investigación ahonda en las claves para la construcción del suspense a través del desarrollo de acciones interactivas que sitúan al público en una posición protagónica en la historia mediante el diálogo entre el espacio geográfico, ficcional y expandido. Por tanto, examinaremos la resignificación de la ciudad a través de la imagen construida por la participación del espectador –en la serie– y del usuario –en las acciones transmedia–. Se aborda tanto el estudio del espacio ficcional y aumentado, teniendo en cuenta el territorio que conformaba la ciudad en el siglo XVI, como los procesos de ampliación de los contenidos a través de cartografías interactivas, movie maps y juegos de realidad alternativa (ARG). Como resultado, observamos una expansión de la serie mediante la metáfora del mapa en una expedición entre el pasado y el presente; la ficción y la realidad; el espacio geográfico y el ciberespacio; el medio tradicional –serie televisiva– y los formatos multiplataforma, produciéndose al mismo tiempo una nueva aproximación al espacio urbano sevillano desde un enfoque experiencial.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/315310.26441/RC22.2-2023-3153Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 135-174Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 135-1742227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPengspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2675https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2676https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2704https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2705Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/31532024-05-24T13:43:45Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste La representación ficcional y transmedia del espacio urbano en el thriller histórico: La Peste |
| title |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste |
| spellingShingle |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste Fernández-Castrillo, Carolina alternative reality game (ARG) expanded reality experiential fiction historical thriller interactive cartography movie map Movistar Plus postdigital transmedia urban space cartografía interactiva espacio urbano ficción experiencial juego de realidad alternativa (ARG) movie map Movistar Plus postdigital thriller histórico transmedia realidad expandida |
| title_short |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste |
| title_full |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste |
| title_fullStr |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste |
| title_full_unstemmed |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste |
| title_sort |
The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Fernández-Castrillo, Carolina García Sahagún, Marta Tiburcio Moreno, Erika |
| author |
Fernández-Castrillo, Carolina |
| author_facet |
Fernández-Castrillo, Carolina García Sahagún, Marta Tiburcio Moreno, Erika |
| author_role |
author |
| author2 |
García Sahagún, Marta Tiburcio Moreno, Erika |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
alternative reality game (ARG) expanded reality experiential fiction historical thriller interactive cartography movie map Movistar Plus postdigital transmedia urban space cartografía interactiva espacio urbano ficción experiencial juego de realidad alternativa (ARG) movie map Movistar Plus postdigital thriller histórico transmedia realidad expandida |
| topic |
alternative reality game (ARG) expanded reality experiential fiction historical thriller interactive cartography movie map Movistar Plus postdigital transmedia urban space cartografía interactiva espacio urbano ficción experiencial juego de realidad alternativa (ARG) movie map Movistar Plus postdigital thriller histórico transmedia realidad expandida |
| description |
La Peste series (Movistar Plus+) represented a pre-pandemic benchmark in transmedia and hybrid (online and offline) fictional storytelling. This research delves into the keys for the construction of suspense through the development of interactive actions that place the public in a leading position in the story through the dialogue between geographical, fictional and expanded space. Therefore, we will examine the resignification of the city through the image built up by the participation of the viewer –in the series– and the user –in the transmedia actions–. We address both the study of the fictional and augmented space, taking into account the territory occupied by the different strata that made up the city in the sixteenth century, and the processes of expansion of the contents through interactive cartographies, movie maps, and Alternative Reality Games (ARG). As a result, we observe an expansion of the series through the metaphor of the map in an expedition that flits between past and present; fiction and reality; geographical space and cyberspace; the traditional medium –television series– and multiplatform formats, which produces at the same time a novel approach to the urban space of Seville from an experiential perspective. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-13 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153 10.26441/RC22.2-2023-3153 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC22.2-2023-3153 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng spa |
| language |
eng spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2675 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2676 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2704 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2705 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 135-174 Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 135-174 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1800861354615111680 |
| score |
13.924177 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).