The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste

Descripción del Articulo

La Peste series (Movistar Plus+) represented a pre-pandemic benchmark in transmedia and hybrid (online and offline) fictional storytelling. This research delves into the keys for the construction of suspense through the development of interactive actions that place the public in a leading position i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Fernández-Castrillo, Carolina, García Sahagún, Marta, Tiburcio Moreno, Erika
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:inglés
español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3153
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:alternative reality game (ARG)
expanded reality
experiential fiction
historical thriller
interactive cartography
movie map
Movistar Plus
postdigital
transmedia
urban space
cartografía interactiva
espacio urbano
ficción experiencial
juego de realidad alternativa (ARG)
thriller histórico
realidad expandida
id REVUDEP_e89e0b80c235f201b923acf52d2ab4f2
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3153
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La PesteLa representación ficcional y transmedia del espacio urbano en el thriller histórico: La Peste Fernández-Castrillo, CarolinaGarcía Sahagún, Marta Tiburcio Moreno, Erika alternative reality game (ARG)expanded realityexperiential fictionhistorical thrillerinteractive cartographymovie mapMovistar Plus postdigitaltransmediaurban spacecartografía interactivaespacio urbanoficción experiencialjuego de realidad alternativa (ARG)movie mapMovistar Pluspostdigitalthriller históricotransmediarealidad expandidaLa Peste series (Movistar Plus+) represented a pre-pandemic benchmark in transmedia and hybrid (online and offline) fictional storytelling. This research delves into the keys for the construction of suspense through the development of interactive actions that place the public in a leading position in the story through the dialogue between geographical, fictional and expanded space. Therefore, we will examine the resignification of the city through the image built up by the participation of the viewer –in the series– and the user –in the transmedia actions–. We address both the study of the fictional and augmented space, taking into account the territory occupied by the different strata that made up the city in the sixteenth century, and the processes of expansion of the contents through interactive cartographies, movie maps, and Alternative Reality Games (ARG). As a result, we observe an expansion of the series through the metaphor of the map in an expedition that flits between past and present; fiction and reality; geographical space and cyberspace; the traditional medium –television series– and multiplatform formats, which produces at the same time a novel approach to the urban space of Seville from an experiential perspective.La serie La Peste (Movistar Plus+) supuso un referente prepandémico en el planteamiento de relatos ficcionales basados en estrategias transmedia de carácter híbrido (online y offline). La presente investigación ahonda en las claves para la construcción del suspense a través del desarrollo de acciones interactivas que sitúan al público en una posición protagónica en la historia mediante el diálogo entre el espacio geográfico, ficcional y expandido. Por tanto, examinaremos la resignificación de la ciudad a través de la imagen construida por la participación del espectador –en la serie– y del usuario –en las acciones transmedia–. Se aborda tanto el estudio del espacio ficcional y aumentado, teniendo en cuenta el territorio que conformaba la ciudad en el siglo XVI, como los procesos de ampliación de los contenidos a través de cartografías interactivas, movie maps y juegos de realidad alternativa (ARG). Como resultado, observamos una expansión de la serie mediante la metáfora del mapa en una expedición entre el pasado y el presente; la ficción y la realidad; el espacio geográfico y el ciberespacio; el medio tradicional –serie televisiva– y los formatos multiplataforma, produciéndose al mismo tiempo una nueva aproximación al espacio urbano sevillano desde un enfoque experiencial.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/315310.26441/RC22.2-2023-3153Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 135-174Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 135-1742227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPengspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2675https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2676https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2704https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2705Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/31532024-05-24T13:43:45Z
dc.title.none.fl_str_mv The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
La representación ficcional y transmedia del espacio urbano en el thriller histórico: La Peste
title The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
spellingShingle The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
Fernández-Castrillo, Carolina
alternative reality game (ARG)
expanded reality
experiential fiction
historical thriller
interactive cartography
movie map
Movistar Plus
postdigital
transmedia
urban space
cartografía interactiva
espacio urbano
ficción experiencial
juego de realidad alternativa (ARG)
movie map
Movistar Plus
postdigital
thriller histórico
transmedia
realidad expandida
title_short The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
title_full The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
title_fullStr The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
title_full_unstemmed The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
title_sort The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: La Peste
dc.creator.none.fl_str_mv Fernández-Castrillo, Carolina
García Sahagún, Marta
Tiburcio Moreno, Erika
author Fernández-Castrillo, Carolina
author_facet Fernández-Castrillo, Carolina
García Sahagún, Marta
Tiburcio Moreno, Erika
author_role author
author2 García Sahagún, Marta
Tiburcio Moreno, Erika
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv alternative reality game (ARG)
expanded reality
experiential fiction
historical thriller
interactive cartography
movie map
Movistar Plus
postdigital
transmedia
urban space
cartografía interactiva
espacio urbano
ficción experiencial
juego de realidad alternativa (ARG)
movie map
Movistar Plus
postdigital
thriller histórico
transmedia
realidad expandida
topic alternative reality game (ARG)
expanded reality
experiential fiction
historical thriller
interactive cartography
movie map
Movistar Plus
postdigital
transmedia
urban space
cartografía interactiva
espacio urbano
ficción experiencial
juego de realidad alternativa (ARG)
movie map
Movistar Plus
postdigital
thriller histórico
transmedia
realidad expandida
description La Peste series (Movistar Plus+) represented a pre-pandemic benchmark in transmedia and hybrid (online and offline) fictional storytelling. This research delves into the keys for the construction of suspense through the development of interactive actions that place the public in a leading position in the story through the dialogue between geographical, fictional and expanded space. Therefore, we will examine the resignification of the city through the image built up by the participation of the viewer –in the series– and the user –in the transmedia actions–. We address both the study of the fictional and augmented space, taking into account the territory occupied by the different strata that made up the city in the sixteenth century, and the processes of expansion of the contents through interactive cartographies, movie maps, and Alternative Reality Games (ARG). As a result, we observe an expansion of the series through the metaphor of the map in an expedition that flits between past and present; fiction and reality; geographical space and cyberspace; the traditional medium –television series– and multiplatform formats, which produces at the same time a novel approach to the urban space of Seville from an experiential perspective.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153
10.26441/RC22.2-2023-3153
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153
identifier_str_mv 10.26441/RC22.2-2023-3153
dc.language.none.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2675
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2676
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2704
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3153/2705
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 135-174
Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 135-174
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1800861354615111680
score 13.924177
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).