The practice of public relations and strategic communication in Costa Rica

Descripción del Articulo

This study characterized the profile and practice of professionals in strategic communication and public relations in Costa Rica, based on the data of the Latin American Communication Monitor (LCM) in its editions from 2014 to 2020, and from the studies of 2016 and 2019. of the Labor Observatory of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mena Young, Margoth, Rodríguez Rodríguez, Dulce María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3158
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3158
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Comunicación estratégica
enseñanza superior
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Strategic communication
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spelling The practice of public relations and strategic communication in Costa RicaEl ejercicio de las relaciones públicas y la comunicación estratégica en Costa RicaMena Young, Margoth Rodríguez Rodríguez, Dulce MaríaComunicación estratégicaenseñanza superiorperfil profesionalcompetencia profesionalStrategic communicationhigher educationprofessional profileprofessional competenceThis study characterized the profile and practice of professionals in strategic communication and public relations in Costa Rica, based on the data of the Latin American Communication Monitor (LCM) in its editions from 2014 to 2020, and from the studies of 2016 and 2019. of the Labor Observatory of Professions (OLaP) of the National Council of Rectors of Costa Rica. The LCM worked with a sample of 334 data collected with voluntary participation and an online self-administered questionnaire, and the OLaP was 1187 data, by telephone call from graduation lists provided by the universities that offer the degree. As main results, it was found that those who work in strategic communication surpass those who exercise it from Public Relations; women, despite being the majority in the field, are not in management positions; there is an increase in the presence of independent professionals and people between 20 and 30 years of age; professional work occurs in metropolitan areas; the main skills to maintain employment perform well; and that “general” communication is still the area of work with the greatest presence, although digital communication is the trend.Este estudio caracterizó el perfil y el ejercicio laboral de profesionales en relaciones públicas y comunicación estratégica en Costa Rica, a partir de los datos del Latin American Communication Monitor (LCM) en sus ediciones del 2014 al 2020 y de los estudios del Observatorio Laboral de Profesiones (OLaP) del Consejo Nacional de Rectores de Costa Rica del 2016 y del 2019. El LCM trabajó con una muestra 334 datos recolectados con participación voluntaria y cuestionario autoadministrado en línea, y del OLaP fueron 1187, mediante llamada telefónica a partir de datos de graduaciones que brindan las universidades que ofrecen la carrera. Como resultados principales, se encontró que quienes trabajan en comunicación estratégica sobrepasan a quienes la ejercen desde las relaciones públicas; las mujeres a pesar de ser mayoría en el campo no lo son en puestos de dirección; existe un aumento en la presencia de profesionales independientes y de entre 20 y 30 años; el ejercicio laboral se da en zonas metropolitanas; las principales competencias para mantener el empleo tienen buen desempeño; y que la comunicación “general” todavía es el área de trabajo con mayor presencia aunque la comunicación digital es la tendencia.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/315810.26441/RC22.2-2023-3158Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 353-375Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 353-3752227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3158/2685https://revistadecomunicacion.com/article/view/3158/2716Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/31582024-05-24T13:43:45Z
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description This study characterized the profile and practice of professionals in strategic communication and public relations in Costa Rica, based on the data of the Latin American Communication Monitor (LCM) in its editions from 2014 to 2020, and from the studies of 2016 and 2019. of the Labor Observatory of Professions (OLaP) of the National Council of Rectors of Costa Rica. The LCM worked with a sample of 334 data collected with voluntary participation and an online self-administered questionnaire, and the OLaP was 1187 data, by telephone call from graduation lists provided by the universities that offer the degree. As main results, it was found that those who work in strategic communication surpass those who exercise it from Public Relations; women, despite being the majority in the field, are not in management positions; there is an increase in the presence of independent professionals and people between 20 and 30 years of age; professional work occurs in metropolitan areas; the main skills to maintain employment perform well; and that “general” communication is still the area of work with the greatest presence, although digital communication is the trend.
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