Influence of audience feedback on editorial decisions of local digital newspapers: a comparative study between Chile, Peru and Colombia

Descripción del Articulo

This comparative study analyzes fifteen local digital newspapers from Chile, Peru and Colombia with the objective of investigating how audience feedback influences editorial decisions. A qualitative methodology was used based on semi-structured interviews carried out with editors of the most read We...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Greene González, María Francisca, Barbosa Caro, Eduar, Gamarra Amprimo, Rosa Elena
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3490
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3490
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:diarios digitales; medios locales; feedback de las audiencias; métricas
online media; local media: audiece feedback; metrics
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spelling Influence of audience feedback on editorial decisions of local digital newspapers: a comparative study between Chile, Peru and ColombiaInfluencia del feedback de las audiencias en las decisiones editoriales de diarios digitales locales: un estudio comparado entre Chile, Perú y ColombiaGreene González, María FranciscaBarbosa Caro, EduarGamarra Amprimo, Rosa Elenadiarios digitales; medios locales; feedback de las audiencias; métricasonline media; local media: audiece feedback; metricsThis comparative study analyzes fifteen local digital newspapers from Chile, Peru and Colombia with the objective of investigating how audience feedback influences editorial decisions. A qualitative methodology was used based on semi-structured interviews carried out with editors of the most read Web portals in the five cities with the largest population in each country. The most notable results reveal notable similarities between the media of each nation, evidencing a strong influence of audience feedback on editorial decisions, changes in business models from digital transformation and the use of tools for measuring results, collection of insights and contact with users. This finding suggests the importance of understanding and responding to audience preferences and opinions for local digital media in the region, highlighting the need for editorial strategies that encourage audience participation and engagement.Este estudio comparado analiza quince diarios digitales locales de Chile, Perú y Colombia con el objetivo de investigar cómo el feedback de las audiencias influye      las decisiones editoriales. Se empleó una metodología cualitativa basada en entrevistas semiestructuradas realizadas a directores o editores de los portales Web más leídos de las cinco ciudades con mayor población de cada país. Los resultados más destacados revelan similitudes notables entre los medios de cada nación, evidenciando una fuerte influencia del feedback de las audiencias en las decisiones editoriales, los cambios en los modelos de negocio a partir de la transformación digital y el uso de herramientas para la medición de resultados, recopilación de insights y contacto con los usuarios. Este hallazgo sugiere la importancia de comprender y responder a las preferencias y opiniones de las audiencias para los medios digitales locales en la región, destacando la necesidad de estrategias editoriales que fomenten la participación y el compromiso del público.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2024-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/349010.26441/RC23.2-2024-3490Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 2 (2024); 143-170Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 2 (2024); 143-1702227-14651684-093310.26441/RC23.2-2024reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3490/2866https://revistadecomunicacion.com/article/view/3490/2903Derechos de autor 2024 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/34902025-07-02T23:02:13Z
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