In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions

Descripción del Articulo

In a context characterized by structural transformations and the credibility crisis of journalism, media accountability is of outmost importance. Focusing on the Spanish context, this article examines journalists’ and citizens’ perceptions of in-house accountability instruments. To do so, an online...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ramon, Xavier, Mauri-Ríos, Marcel, Díaz-Campo, Jesús
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1648
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1648
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:instrumentos de rendición de cuentas
medios de comunicación
España
ética
periodistas
ciudadanos
media accountability
media accountability instruments
media
Spain
ethics
journalists
citizens
id REVUDEP_84c1306e65792960ba6fa1d9e73426c6
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1648
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptionsInstrumentos de rendición de cuentas impulsados por los medios de comunicación: percepción de los periodistas y ciudadanos españolesRamon, XavierMauri-Ríos, MarcelDíaz-Campo, Jesúsinstrumentos de rendición de cuentasmedios de comunicaciónEspañaéticaperiodistasciudadanosmedia accountabilitymedia accountability instrumentsmediaSpainethicsjournalistscitizensIn a context characterized by structural transformations and the credibility crisis of journalism, media accountability is of outmost importance. Focusing on the Spanish context, this article examines journalists’ and citizens’ perceptions of in-house accountability instruments. To do so, an online survey was administered to Spanish journalists, six citizen focus groups were established and 19 in-depth interviews were conducted with experts and representatives from professional associations. The results reveal that journalists’ evaluation of media accountability instruments is modest. From the citizens’ perspective, the lack of visibility and relative distrust toward these instruments are highlighted. With the goal of stimulating the debate and decision-making, an open access platform has been built to evaluate if media organizations have developed these fundamental instruments to promote transparency, self-regulation and participation. En un contexto caracterizado por transformaciones estructurales y la crisis de credibilidad del periodismo, la rendición de cuentas de los medios adquiere una importancia central. Focalizándose en el contexto español, este artículo examina las percepciones de los periodistas y los ciudadanos sobre los mecanismos de accountability impulsados por los medios. Para ello se administró una encuesta online a periodistas, se celebraron seis grupos de discusión con ciudadanos y se realizaron 19 entrevistas en profundidad con expertos y representantes de asociaciones profesionales. Los resultados revelan la modesta evaluación que los periodistas hacen de estos instrumentos. Desde la perspectiva ciudadana, se subraya la falta de visibilidad y relativa desconfianza respecto estos mecanismos. Con el objetivo de incentivar la reflexión y la posterior toma de decisiones, se ha diseñado una plataforma open access que permite evaluar si los medios disponen de estos instrumentos clave para fomentar la transparencia, la autorregulación y la participación.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/164810.26441/RC19.1-2020-A13Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 221-241Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 221-2412227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1648/1360https://revistadecomunicacion.com/article/view/1648/1497https://revistadecomunicacion.com/article/view/1648/1524Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/16482022-08-25T21:41:39Z
dc.title.none.fl_str_mv In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions
Instrumentos de rendición de cuentas impulsados por los medios de comunicación: percepción de los periodistas y ciudadanos españoles
title In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions
spellingShingle In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions
Ramon, Xavier
instrumentos de rendición de cuentas
medios de comunicación
España
ética
periodistas
ciudadanos
media accountability
media accountability instruments
media
Spain
ethics
journalists
citizens
title_short In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions
title_full In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions
title_fullStr In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions
title_full_unstemmed In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions
title_sort In-house media accountability instruments: Spanish journalists' and citizens' perceptions
dc.creator.none.fl_str_mv Ramon, Xavier
Mauri-Ríos, Marcel
Díaz-Campo, Jesús
author Ramon, Xavier
author_facet Ramon, Xavier
Mauri-Ríos, Marcel
Díaz-Campo, Jesús
author_role author
author2 Mauri-Ríos, Marcel
Díaz-Campo, Jesús
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv instrumentos de rendición de cuentas
medios de comunicación
España
ética
periodistas
ciudadanos
media accountability
media accountability instruments
media
Spain
ethics
journalists
citizens
topic instrumentos de rendición de cuentas
medios de comunicación
España
ética
periodistas
ciudadanos
media accountability
media accountability instruments
media
Spain
ethics
journalists
citizens
description In a context characterized by structural transformations and the credibility crisis of journalism, media accountability is of outmost importance. Focusing on the Spanish context, this article examines journalists’ and citizens’ perceptions of in-house accountability instruments. To do so, an online survey was administered to Spanish journalists, six citizen focus groups were established and 19 in-depth interviews were conducted with experts and representatives from professional associations. The results reveal that journalists’ evaluation of media accountability instruments is modest. From the citizens’ perspective, the lack of visibility and relative distrust toward these instruments are highlighted. With the goal of stimulating the debate and decision-making, an open access platform has been built to evaluate if media organizations have developed these fundamental instruments to promote transparency, self-regulation and participation. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1648
10.26441/RC19.1-2020-A13
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1648
identifier_str_mv 10.26441/RC19.1-2020-A13
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1648/1360
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1648/1497
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1648/1524
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 221-241
Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 221-241
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852964593664
score 13.754616
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).