Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)

Descripción del Articulo

The article analyzes the series Generation War (Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) to explore how melodramatic fiction contributes to the collective memory of Nazi Germany as Holocaust witnesses gradually disappear. A content analysis of the series’ three episodes is based on the hypothesis that emo...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Frago, Marta, Noguera, Maria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3733
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Memoria colectiva
Posmemoria
nazismo
II Guerra Mundial
Melodrama
Emoción
Trauma
TV alemana
Miniseries
Hijos del Tercer Reich
Collective Memory
Postmemory
Nazism
Worl War II
Emotion
German TV
miniseries
Generation War
id REVUDEP_38df6ec8213d9c2e1a087b60d047126f
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3733
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)Melodrama y posmemoria nazi. El caso paradigmático de Hijos del Tercer Reich (2013)Frago, MartaNoguera, MariaMemoria colectivaPosmemorianazismoII Guerra MundialMelodramaEmociónTraumaTV alemanaMiniseriesHijos del Tercer ReichCollective MemoryPostmemoryNazismWorl War IIMelodramaEmotionTraumaGerman TVminiseriesGeneration WarThe article analyzes the series Generation War (Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) to explore how melodramatic fiction contributes to the collective memory of Nazi Germany as Holocaust witnesses gradually disappear. A content analysis of the series’ three episodes is based on the hypothesis that emotional narratives can influence the preservation of memories and intergenerational dialogue about Hitler’s crimes. This analysis employs nine categories derived from the literature on audiovisual melodramatic modes: victim-characters, threatening forces, nostalgia, spaces of innocence, suspense, redemptive death, narrative logic disruptions, random fate, and moral reading pact. The findings show that Generation War incorporates these emotional elements to present a representation that combines both critique and understanding of the Nazi past. This demonstrates that melodrama can overcome criticisms of historical distortion, given the crucial role of emotion as an effective tool for keeping the memory of traumatic episodes alive.El artículo analiza la serie Hijos del Tercer Reich (Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) para estudiar cómo la ficción melodramática contribuye a la memoria colectiva de la Alemania nazi cuando los testigos del Holocausto están desapareciendo. A partir de la hipótesis de que las narrativas emocionales pueden influir en la preservación de los recuerdos y en el diálogo intergeneracional sobre los crímenes de Hitler, se lleva a cabo un análisis de contenido de los tres capítulos de la serie. Para ello se emplean nueve categorías derivadas de la literatura sobre el modo melodramático audiovisual: personajes-víctimas, fuerzas amenazantes, nostalgia, espacio de inocencia, suspense, muerte redentora, ruptura de la lógica del relato, destino azaroso y pacto de lectura moral. El análisis muestra que Hijos del Tercer Reich incorpora estos elementos emocionales para ofrecer una representación que combina crítica y comprensión del pasado nazi. Esto demuestra que el melodrama puede superar críticas relacionadas con la distorsión histórica, dado el papel crucial de la emoción como herramienta efectiva para mantener vivo el recuerdo de episodios traumáticos.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/373310.26441/RC24.1-2025-3733Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 229-245Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 229-2452227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3733/2935https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733/2964Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37332025-07-02T17:47:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
Melodrama y posmemoria nazi. El caso paradigmático de Hijos del Tercer Reich (2013)
title Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
spellingShingle Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
Frago, Marta
Memoria colectiva
Posmemoria
nazismo
II Guerra Mundial
Melodrama
Emoción
Trauma
TV alemana
Miniseries
Hijos del Tercer Reich
Collective Memory
Postmemory
Nazism
Worl War II
Melodrama
Emotion
Trauma
German TV
miniseries
Generation War
title_short Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
title_full Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
title_fullStr Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
title_full_unstemmed Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
title_sort Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
dc.creator.none.fl_str_mv Frago, Marta
Noguera, Maria
author Frago, Marta
author_facet Frago, Marta
Noguera, Maria
author_role author
author2 Noguera, Maria
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Memoria colectiva
Posmemoria
nazismo
II Guerra Mundial
Melodrama
Emoción
Trauma
TV alemana
Miniseries
Hijos del Tercer Reich
Collective Memory
Postmemory
Nazism
Worl War II
Melodrama
Emotion
Trauma
German TV
miniseries
Generation War
topic Memoria colectiva
Posmemoria
nazismo
II Guerra Mundial
Melodrama
Emoción
Trauma
TV alemana
Miniseries
Hijos del Tercer Reich
Collective Memory
Postmemory
Nazism
Worl War II
Melodrama
Emotion
Trauma
German TV
miniseries
Generation War
description The article analyzes the series Generation War (Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) to explore how melodramatic fiction contributes to the collective memory of Nazi Germany as Holocaust witnesses gradually disappear. A content analysis of the series’ three episodes is based on the hypothesis that emotional narratives can influence the preservation of memories and intergenerational dialogue about Hitler’s crimes. This analysis employs nine categories derived from the literature on audiovisual melodramatic modes: victim-characters, threatening forces, nostalgia, spaces of innocence, suspense, redemptive death, narrative logic disruptions, random fate, and moral reading pact. The findings show that Generation War incorporates these emotional elements to present a representation that combines both critique and understanding of the Nazi past. This demonstrates that melodrama can overcome criticisms of historical distortion, given the crucial role of emotion as an effective tool for keeping the memory of traumatic episodes alive.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733
10.26441/RC24.1-2025-3733
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733
identifier_str_mv 10.26441/RC24.1-2025-3733
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733/2935
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733/2964
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 229-245
Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 229-245
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC24.1-2025
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643727597731840
score 13.735319
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).