Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)
Descripción del Articulo
The article analyzes the series Generation War (Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) to explore how melodramatic fiction contributes to the collective memory of Nazi Germany as Holocaust witnesses gradually disappear. A content analysis of the series’ three episodes is based on the hypothesis that emo...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3733 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Memoria colectiva Posmemoria nazismo II Guerra Mundial Melodrama Emoción Trauma TV alemana Miniseries Hijos del Tercer Reich Collective Memory Postmemory Nazism Worl War II Emotion German TV miniseries Generation War |
id |
REVUDEP_38df6ec8213d9c2e1a087b60d047126f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3733 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013)Melodrama y posmemoria nazi. El caso paradigmático de Hijos del Tercer Reich (2013)Frago, MartaNoguera, MariaMemoria colectivaPosmemorianazismoII Guerra MundialMelodramaEmociónTraumaTV alemanaMiniseriesHijos del Tercer ReichCollective MemoryPostmemoryNazismWorl War IIMelodramaEmotionTraumaGerman TVminiseriesGeneration WarThe article analyzes the series Generation War (Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) to explore how melodramatic fiction contributes to the collective memory of Nazi Germany as Holocaust witnesses gradually disappear. A content analysis of the series’ three episodes is based on the hypothesis that emotional narratives can influence the preservation of memories and intergenerational dialogue about Hitler’s crimes. This analysis employs nine categories derived from the literature on audiovisual melodramatic modes: victim-characters, threatening forces, nostalgia, spaces of innocence, suspense, redemptive death, narrative logic disruptions, random fate, and moral reading pact. The findings show that Generation War incorporates these emotional elements to present a representation that combines both critique and understanding of the Nazi past. This demonstrates that melodrama can overcome criticisms of historical distortion, given the crucial role of emotion as an effective tool for keeping the memory of traumatic episodes alive.El artículo analiza la serie Hijos del Tercer Reich (Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) para estudiar cómo la ficción melodramática contribuye a la memoria colectiva de la Alemania nazi cuando los testigos del Holocausto están desapareciendo. A partir de la hipótesis de que las narrativas emocionales pueden influir en la preservación de los recuerdos y en el diálogo intergeneracional sobre los crímenes de Hitler, se lleva a cabo un análisis de contenido de los tres capítulos de la serie. Para ello se emplean nueve categorías derivadas de la literatura sobre el modo melodramático audiovisual: personajes-víctimas, fuerzas amenazantes, nostalgia, espacio de inocencia, suspense, muerte redentora, ruptura de la lógica del relato, destino azaroso y pacto de lectura moral. El análisis muestra que Hijos del Tercer Reich incorpora estos elementos emocionales para ofrecer una representación que combina crítica y comprensión del pasado nazi. Esto demuestra que el melodrama puede superar críticas relacionadas con la distorsión histórica, dado el papel crucial de la emoción como herramienta efectiva para mantener vivo el recuerdo de episodios traumáticos.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/373310.26441/RC24.1-2025-3733Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 229-245Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 229-2452227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3733/2935https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733/2964Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37332025-07-02T17:47:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013) Melodrama y posmemoria nazi. El caso paradigmático de Hijos del Tercer Reich (2013) |
title |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013) |
spellingShingle |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013) Frago, Marta Memoria colectiva Posmemoria nazismo II Guerra Mundial Melodrama Emoción Trauma TV alemana Miniseries Hijos del Tercer Reich Collective Memory Postmemory Nazism Worl War II Melodrama Emotion Trauma German TV miniseries Generation War |
title_short |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013) |
title_full |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013) |
title_fullStr |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013) |
title_full_unstemmed |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013) |
title_sort |
Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of Generation War (2013) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Frago, Marta Noguera, Maria |
author |
Frago, Marta |
author_facet |
Frago, Marta Noguera, Maria |
author_role |
author |
author2 |
Noguera, Maria |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Memoria colectiva Posmemoria nazismo II Guerra Mundial Melodrama Emoción Trauma TV alemana Miniseries Hijos del Tercer Reich Collective Memory Postmemory Nazism Worl War II Melodrama Emotion Trauma German TV miniseries Generation War |
topic |
Memoria colectiva Posmemoria nazismo II Guerra Mundial Melodrama Emoción Trauma TV alemana Miniseries Hijos del Tercer Reich Collective Memory Postmemory Nazism Worl War II Melodrama Emotion Trauma German TV miniseries Generation War |
description |
The article analyzes the series Generation War (Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) to explore how melodramatic fiction contributes to the collective memory of Nazi Germany as Holocaust witnesses gradually disappear. A content analysis of the series’ three episodes is based on the hypothesis that emotional narratives can influence the preservation of memories and intergenerational dialogue about Hitler’s crimes. This analysis employs nine categories derived from the literature on audiovisual melodramatic modes: victim-characters, threatening forces, nostalgia, spaces of innocence, suspense, redemptive death, narrative logic disruptions, random fate, and moral reading pact. The findings show that Generation War incorporates these emotional elements to present a representation that combines both critique and understanding of the Nazi past. This demonstrates that melodrama can overcome criticisms of historical distortion, given the crucial role of emotion as an effective tool for keeping the memory of traumatic episodes alive. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-03-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733 10.26441/RC24.1-2025-3733 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC24.1-2025-3733 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733/2935 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3733/2964 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 229-245 Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 229-245 2227-1465 1684-0933 10.26441/RC24.1-2025 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1837643727597731840 |
score |
13.735319 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).