Hopelessness learned in life chain sentences
Descripción del Articulo
The present investigation aimed to identify the levels of hopelessness learned in those sentenced to life imprisonment. It was evaluated using the "Beck hopelessness scale" taking into account the factors: affective, cognitive and volitional. The research had a non-experimental, descriptiv...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1999 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/1999 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Desesperanza aprendida Cadena perpetua Afectivo Cognitivo Volitivo |
| id |
REVUCV_cee28ef9e0f3d88a44715994ab626999 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1999 |
| network_acronym_str |
REVUCV |
| network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Hopelessness learned in life chain sentencesDesesperanza aprendida en sentenciados a cadena perpetuaESPINOZA YONG, Nelson PacíficoDesesperanza aprendidaCadena perpetuaAfectivoCognitivoVolitivoThe present investigation aimed to identify the levels of hopelessness learned in those sentenced to life imprisonment. It was evaluated using the "Beck hopelessness scale" taking into account the factors: affective, cognitive and volitional. The research had a non-experimental, descriptive, cross-sectional design, made up of a census population of 64 inmates sentenced to life imprisonment in Chiclayo. The results projected the level of affectation of the inmates by showing that they present a severe level between 35.94% and 45.31% of learned hopelessness in its three factors, in turn, the age group that predominates is that of 46 to 60 years, showing that part of those evaluated think that they will not be able to defend themselves and lose hope considering their life sentence by a legal body.Keywords: Learned hopelessness, life imprisonment, affective, cognitive, volitional. La presente investigación tuvo como objetivo identificar los niveles de desesperanza aprendida en sentenciados a cadena perpetua. Se evaluó mediante la “escala de desesperanza de Beck” tomando en cuenta los factores: afectivo, cognitivo y volitivo. La investigación tuvo un diseño no experimental, descriptivo, trasversal, conformado por una población censal de 64 internos sentenciados a cadena perpetua en Chiclayo. Los resultados proyectaron el nivel de afectación de los internos al mostrar que presentan un nivel severo entre el 35.94 % a 45,31 % de desesperanza aprendida en sus tres factores, a su vez el grupo etáreo que predomina es el de 46 a 60 años, mostrando que parte de los evaluados piensan que no podrán defenderse y pierden la esperanza considerando su sentencia perpetua por parte de un órgano jurídico.Palabras clave: Desesperanza aprendida, cadena perpetua, afectivo, cognitivo, volitivo. Universidad Cesar Vallejo2021-11-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/199910.18050/RevUCVHACER.v10n4a5UCV Hacer; Vol. 10 No. 4 (2021): October - December; 53-59UCV Hacer; Vol. 10 Núm. 4 (2021): Octubre - Diciembre; 53-592414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/1999/1944Derechos de autor 2021 UCV Hacerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/19992022-11-28T21:29:42Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Hopelessness learned in life chain sentences Desesperanza aprendida en sentenciados a cadena perpetua |
| title |
Hopelessness learned in life chain sentences |
| spellingShingle |
Hopelessness learned in life chain sentences ESPINOZA YONG, Nelson Pacífico Desesperanza aprendida Cadena perpetua Afectivo Cognitivo Volitivo |
| title_short |
Hopelessness learned in life chain sentences |
| title_full |
Hopelessness learned in life chain sentences |
| title_fullStr |
Hopelessness learned in life chain sentences |
| title_full_unstemmed |
Hopelessness learned in life chain sentences |
| title_sort |
Hopelessness learned in life chain sentences |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
ESPINOZA YONG, Nelson Pacífico |
| author |
ESPINOZA YONG, Nelson Pacífico |
| author_facet |
ESPINOZA YONG, Nelson Pacífico |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Desesperanza aprendida Cadena perpetua Afectivo Cognitivo Volitivo |
| topic |
Desesperanza aprendida Cadena perpetua Afectivo Cognitivo Volitivo |
| description |
The present investigation aimed to identify the levels of hopelessness learned in those sentenced to life imprisonment. It was evaluated using the "Beck hopelessness scale" taking into account the factors: affective, cognitive and volitional. The research had a non-experimental, descriptive, cross-sectional design, made up of a census population of 64 inmates sentenced to life imprisonment in Chiclayo. The results projected the level of affectation of the inmates by showing that they present a severe level between 35.94% and 45.31% of learned hopelessness in its three factors, in turn, the age group that predominates is that of 46 to 60 years, showing that part of those evaluated think that they will not be able to defend themselves and lose hope considering their life sentence by a legal body.Keywords: Learned hopelessness, life imprisonment, affective, cognitive, volitional. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-02 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/1999 10.18050/RevUCVHACER.v10n4a5 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/1999 |
| identifier_str_mv |
10.18050/RevUCVHACER.v10n4a5 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/1999/1944 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 UCV Hacer https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 UCV Hacer https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
UCV Hacer; Vol. 10 No. 4 (2021): October - December; 53-59 UCV Hacer; Vol. 10 Núm. 4 (2021): Octubre - Diciembre; 53-59 2414-8695 2305-8552 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846879904160808960 |
| score |
12.636967 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).