Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies

Descripción del Articulo

YouTube is a space for the dissemination of languages. In this article, we study the discourses on the teaching and learning of Aymara on the social network called YouTube, in videos created by institutions, independent groups and users in general in Bolivia. For this purpose, a discursive analysis...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Lovón, Marco, Nolazco, Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1293
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1293
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:aimara
enseñanza-aprendizaje
youtube
activismo
ideologías lingüísticas
aymara
teaching-learning
Youtube
linguistic activism
linguistic ideology
id REVUCS_d13a8c7eedc80944f70f5eedeade0542
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1293
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologiesLa enseñanza de la lengua aimara en YouTube: : activismo, actitudes e ideologías lingüísticasLovón, MarcoNolazco, Luisaimaraenseñanza-aprendizajeyoutubeactivismoideologías lingüísticasaymarateaching-learningYoutubelinguistic activismlinguistic ideologyYouTube is a space for the dissemination of languages. In this article, we study the discourses on the teaching and learning of Aymara on the social network called YouTube, in videos created by institutions, independent groups and users in general in Bolivia. For this purpose, a discursive analysis of the comments made by cybernauts or followers is carried out. The research concludes that this is a case of linguistic activism in social networks, which is valued by their followers, while transmitting criticisms based on linguistic ideologies about language and its use.YouTube es un espacio para la difusión de lenguas. En el presente artículo, se estudian los discursos sobre la enseñanza y el aprendizaje del aimara en la red social denominada YouTube, en videos creados por instituciones, grupos independientes y usuarios en general de Bolivia. Para ello, se realiza un análisis discursivo de los comentarios realizados por los cibernautas o seguidores. La investigación concluye que se trata de un caso de activismo lingüístico en las redes sociales, valorado por sus seguidores, quienes a la vez que transmiten críticas, que descansan en ideologías lingüísticas sobre la lengua y su uso.Universidad Cientifica del Sur2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/129310.21142/DES-1502-2023-0027Desde el Sur; Vol. 15 No. 2 (2023): Contemporary technopolitics: artificial intelligence, algorithms and biotechnology; e0027Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0027Desde el Sur; v. 15 n. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e00272415-09592076-267410.21142/DES-1502-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1293/1137Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/12932023-07-26T08:20:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies
La enseñanza de la lengua aimara en YouTube: : activismo, actitudes e ideologías lingüísticas
title Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies
spellingShingle Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies
Lovón, Marco
aimara
enseñanza-aprendizaje
youtube
activismo
ideologías lingüísticas
aymara
teaching-learning
Youtube
linguistic activism
linguistic ideology
title_short Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies
title_full Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies
title_fullStr Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies
title_full_unstemmed Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies
title_sort Teaching the Aymara language on YouTube:: activism, attitudes and linguistic ideologies
dc.creator.none.fl_str_mv Lovón, Marco
Nolazco, Luis
author Lovón, Marco
author_facet Lovón, Marco
Nolazco, Luis
author_role author
author2 Nolazco, Luis
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv aimara
enseñanza-aprendizaje
youtube
activismo
ideologías lingüísticas
aymara
teaching-learning
Youtube
linguistic activism
linguistic ideology
topic aimara
enseñanza-aprendizaje
youtube
activismo
ideologías lingüísticas
aymara
teaching-learning
Youtube
linguistic activism
linguistic ideology
description YouTube is a space for the dissemination of languages. In this article, we study the discourses on the teaching and learning of Aymara on the social network called YouTube, in videos created by institutions, independent groups and users in general in Bolivia. For this purpose, a discursive analysis of the comments made by cybernauts or followers is carried out. The research concludes that this is a case of linguistic activism in social networks, which is valued by their followers, while transmitting criticisms based on linguistic ideologies about language and its use.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
text
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1293
10.21142/DES-1502-2023-0027
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1293
identifier_str_mv 10.21142/DES-1502-2023-0027
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1293/1137
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 15 No. 2 (2023): Contemporary technopolitics: artificial intelligence, algorithms and biotechnology; e0027
Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0027
Desde el Sur; v. 15 n. 2 (2023): Tecnopolíticas contemporáneas: inteligencia artificial, algoritmos y biotecnología; e0027
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1502-2023
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841806276883906560
score 12.860346
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).