Uso de la inteligencia artificial en la educación universitaria: Exploración bibliométrica
Descripción del Articulo
This study aims to conduct a bibliometric analysis to investigate the current state of artificial intelligence (AI) adoption and utilization in higher education. A quantitative methodology was employed, analyzing 1476 scientific articles from renowned databases such as Scopus and Web of Science. Dat...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Científica del Sur |
Repositorio: | Revistas - Universidad Científica del Sur |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/2072 |
Enlace del recurso: | https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/2072 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Inteligencia artificial tecnología educacional educación superior enseñanza aprendizaje Artificial intelligence educational technology higher education teaching learning |
Sumario: | This study aims to conduct a bibliometric analysis to investigate the current state of artificial intelligence (AI) adoption and utilization in higher education. A quantitative methodology was employed, analyzing 1476 scientific articles from renowned databases such as Scopus and Web of Science. Data was processed using the digital tools R and VOSviewer. The findings reveal an exponential growth in publications, with a growing focus on personalized learning, automated assessment, and the use of tools like ChatGPT. Significant international collaborations were identified; however, ethical challenges and the need for appropriate policies to ensure equitable and effective AI implementation in education were also highlighted. This study provides a global overview of research trends in AI in higher education, examining its applications, opportunities, and challenges for the teaching-learning process. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).