History, memory and history teaching: Between uses and abuses

Descripción del Articulo

The relations between History and memory are widely analyzed by different theoretical and methodological perspectives. The article is part of this movement of reflection and analyzes some meanings attributed to memory to expand the discussions about its uses for History and the teaching of History....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Cavalcanti, Erinaldo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1226
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1226
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Historia, memoria, fuentes orales, Cine Marrocos, enseñanza de la Historia.
History, memory, oral sources, Cine Marrocos, history teaching.
id REVUCS_3bc74e57d3aee8c857c64951c943e0db
oai_identifier_str oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/1226
network_acronym_str REVUCS
network_name_str Revistas - Universidad Científica del Sur
repository_id_str .
spelling History, memory and history teaching: Between uses and abusesHistoria, memoria y enseñanza de la Historia: Entre usos y abusosCavalcanti, ErinaldoHistoria, memoria, fuentes orales, Cine Marrocos, enseñanza de la Historia.History, memory, oral sources, Cine Marrocos, history teaching.The relations between History and memory are widely analyzed by different theoretical and methodological perspectives. The article is part of this movement of reflection and analyzes some meanings attributed to memory to expand the discussions about its uses for History and the teaching of History. As a methodological procedure, we resort to qualitative analysis, first through dialogue with some works considered references in the treatment of the theme. Then, the analyzes are directed to problematize the Cine Marrocos Marabá as a «sites of memory». From the reflections developed and the documents mobilized, it was possible to show the importance and the need to deconstruct the crystallized meanings —which are presented and represented— by memory to understand them as historical constructions and expand the possibilities of their uses in research and/or in the teaching of history. Las relaciones entre Historia y memoria son ampliamente analizadas desde diferentes perspectivas teóricas y metodológicas. El artículo se enmarca en ese movimiento de reflexión y analiza algunos significados atribuidos a la memoria para ampliar las discusiones sobre sus usos en la Historia y sobre la enseñanza de la Historia. Como procedimiento metodológico, primero he recurrido al análisis cualitativo a través del diálogo con algunas obras consideradas referencias en el tratamiento del tema. Luego, los análisis se encaminaron a problematizar el Cine Marrocos Marabá como un «lugar de memoria». A partir de las reflexiones desarrolladas y los documentos movilizados, se pudo evidenciar la importancia y la necesidad de deconstruir los significados cristalizados —que son presentados y representados por la memoria— para entenderlos como construcciones históricas y ampliar las posibilidades de sus usos en la investigación o en la enseñanza de la Historia.Universidad Cientifica del Sur2023-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextapplication/pdfhttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/122610.21142/DES-1501-2023-0009Desde el Sur; Vol. 15 No. 1 (2023): Popular music and sound archive: social uses of global musical discourse; e0009Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Música popular y archivo sonoro: usos sociales del discurso musical global; e0009Desde el Sur; v. 15 n. 1 (2023): Música popular y archivo sonoro: usos sociales del discurso musical global; e00092415-09592076-267410.21142/DES-1501-2023reponame:Revistas - Universidad Científica del Surinstname:Universidad Científica del Surinstacron:CIENTÍFICAspahttps://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1226/1093Derechos de autor 2023 Desde el Surinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.cientifica.edu.pe:article/12262023-02-01T10:33:32Z
dc.title.none.fl_str_mv History, memory and history teaching: Between uses and abuses
Historia, memoria y enseñanza de la Historia: Entre usos y abusos
title History, memory and history teaching: Between uses and abuses
spellingShingle History, memory and history teaching: Between uses and abuses
Cavalcanti, Erinaldo
Historia, memoria, fuentes orales, Cine Marrocos, enseñanza de la Historia.
History, memory, oral sources, Cine Marrocos, history teaching.
title_short History, memory and history teaching: Between uses and abuses
title_full History, memory and history teaching: Between uses and abuses
title_fullStr History, memory and history teaching: Between uses and abuses
title_full_unstemmed History, memory and history teaching: Between uses and abuses
title_sort History, memory and history teaching: Between uses and abuses
dc.creator.none.fl_str_mv Cavalcanti, Erinaldo
author Cavalcanti, Erinaldo
author_facet Cavalcanti, Erinaldo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Historia, memoria, fuentes orales, Cine Marrocos, enseñanza de la Historia.
History, memory, oral sources, Cine Marrocos, history teaching.
topic Historia, memoria, fuentes orales, Cine Marrocos, enseñanza de la Historia.
History, memory, oral sources, Cine Marrocos, history teaching.
description The relations between History and memory are widely analyzed by different theoretical and methodological perspectives. The article is part of this movement of reflection and analyzes some meanings attributed to memory to expand the discussions about its uses for History and the teaching of History. As a methodological procedure, we resort to qualitative analysis, first through dialogue with some works considered references in the treatment of the theme. Then, the analyzes are directed to problematize the Cine Marrocos Marabá as a «sites of memory». From the reflections developed and the documents mobilized, it was possible to show the importance and the need to deconstruct the crystallized meanings —which are presented and represented— by memory to understand them as historical constructions and expand the possibilities of their uses in research and/or in the teaching of history. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Text
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1226
10.21142/DES-1501-2023-0009
url https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1226
identifier_str_mv 10.21142/DES-1501-2023-0009
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/1226/1093
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Desde el Sur
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cientifica del Sur
dc.source.none.fl_str_mv Desde el Sur; Vol. 15 No. 1 (2023): Popular music and sound archive: social uses of global musical discourse; e0009
Desde el Sur; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Música popular y archivo sonoro: usos sociales del discurso musical global; e0009
Desde el Sur; v. 15 n. 1 (2023): Música popular y archivo sonoro: usos sociales del discurso musical global; e0009
2415-0959
2076-2674
10.21142/DES-1501-2023
reponame:Revistas - Universidad Científica del Sur
instname:Universidad Científica del Sur
instacron:CIENTÍFICA
instname_str Universidad Científica del Sur
instacron_str CIENTÍFICA
institution CIENTÍFICA
reponame_str Revistas - Universidad Científica del Sur
collection Revistas - Universidad Científica del Sur
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841806276652171264
score 12.862347
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).