La comprensión de sí y el encuentro con el otro: reflexiones sobre educación y alteridad en la sociedad contemporánea

Descripción del Articulo

The essay explores the relationship between self-understanding and alterity in the educational sphere, drawing on the philosophical perspective of Paul Ricoeur. It examines how dialogue and active listening serve as essential tools in shaping students’ critical thinking and identity. Additionally, i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Norambuena-Paredes, Ignacio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Científica del Sur
Repositorio:Revistas - Universidad Científica del Sur
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.cientifica.edu.pe:article/2217
Enlace del recurso:https://revistas.cientifica.edu.pe/index.php/desdeelsur/article/view/2217
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educación básica
educación inclusiva
calidad de la educación
identidad
habilidad pedagógica
Basic education
inclusive education
quality of education
identity
pedagogical skill
Descripción
Sumario:The essay explores the relationship between self-understanding and alterity in the educational sphere, drawing on the philosophical perspective of Paul Ricoeur. It examines how dialogue and active listening serve as essential tools in shaping students’ critical thinking and identity. Additionally, it highlights the role of reading as a space for reflective mediation that facilitates encounters with different perspectives, challenging preconceived notions and broadening one’s understanding of the world. In the digital era, where algorithms reinforce the homogenization of thought, the essay underscores the need to reclaim alterity in education. It emphasizes the value of text as an «otherness» that engages the reader, fostering reflection and ethical development. Thus, education should not only focus on the transmission of knowledge but also on the formation of critical and open-minded individuals.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).