The culinary technical aspect in the categorization of restaurants and consumer behavior in Nueva Loja, Ecuador

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In this study, the culinary technical aspect is analyzed in order to know the influence on the allocation of the category and on the buyer’s behavior in the course of the purchase decision. For this purpose, the legal regulations of restaurants and the study of the gastronomic market linked to marke...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Quintana Lombeida, María Dolores, Solano Solano, Carmen Elizabeth
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Turismo y Patrimonio
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/289
Enlace del recurso:http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/289
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:técnico culinario
oferta gastronómica
categorización de restaurantes
Nueva Loja
Ecuador
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spelling The culinary technical aspect in the categorization of restaurants and consumer behavior in Nueva Loja, EcuadorEl aspecto técnico culinario en la categorización de los restaurantes y el comportamiento de los consumidores en Nueva Loja, EcuadorQuintana Lombeida, María DoloresSolano Solano, Carmen Elizabethtécnico culinariooferta gastronómicacategorización de restaurantesNueva LojaEcuadorIn this study, the culinary technical aspect is analyzed in order to know the influence on the allocation of the category and on the buyer’s behavior in the course of the purchase decision. For this purpose, the legal regulations of restaurants and the study of the gastronomic market linked to marketing tools are taken into account. This research is of a qualitative-exploratory type, applied to food and beverage establishments in Nueva Loja, Ecuador; direct observation, culinary technical questionnaires for restaurants and consumer interviews are used. From the individual evaluation, the current level of efficiency of each establishment and the consumers’ perception of the quality of the gastronomic offer are determined. The results identify that more than half of the establishments in different categories are not very efficient, which has a negative influence on the perception of demand in Nueva Loja’s gastronomic market.En este estudio se analiza el aspecto técnico culinario para conocer la influencia en la asignación de la categoría y en el comportamiento del comprador en el transcurso de la decisión de compra. Para los efectos, se toma en cuenta la normativa legal de los restaurantes y el estudio del mercado gastronómico vinculado a herramientas de marketing. Esta investigación es de tipo cualitativo-exploratorio, aplicada a los establecimientos de alimentos y bebidas en Nueva Loja, Ecuador; se utiliza la observación directa, cuestionarios técnicos culinarios para restaurantes y entrevistas a consumidores. A partir de la evaluación individual se determina el nivel de eficiencia actual de cada establecimiento y la percepción de los consumidores sobre la calidad de la oferta gastronómica. Los resultados identifican que más de la mitad de los establecimientos de distintas categorías son poco eficientes, lo cual influye de manera negativa en la percepción de la demanda del mercado gastronómico de Nueva Loja.Universidad de San Martín de Porres2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/ziphttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/28910.24265/turpatrim.2022.n19.08Turismo y Patrimonio; No 19 (2022): Turismo y Patrimonio; 129-142Turismo y Patrimonio; Núm. 19 (2022): Turismo y Patrimonio; 129-1422313-853X1680-9556reponame:Turismo y Patrimonioinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/289/269http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/289/279http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/289/301http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/289/311info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.revistaturismoypatrimonio.com:article/2892023-12-05T20:39:20Z
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