The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru

Descripción del Articulo

This article aims to approach the use of evidence in the formulation of public policies. To this end, we analyze the independent evaluations of the Education sector, particularly the Performance Evaluations and Budget Execution (EDEP – for its acronym in Spanish), which we take as a case study. In o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Navarro, Alejandra, Zuñiga, Antonio, Arenas, Lina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/20455
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20455
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Use of evidence
formulation of public policies
Performance Evaluations and Budget Execution
Uso de evidencia
formulación de políticas públicas
Evaluaciones de desempeño y Ejecución Presupuestal
id REVPUCP_b91a5c92681d2591d4a1c5e3c5a04de0
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/20455
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in PeruEl uso de la evidencia en las políticas públicas: el caso de las Evaluaciones de Desempeño y Ejecución Presupuestal en el sector Educación en el PerúNavarro, AlejandraZuñiga, AntonioArenas, LinaUse of evidenceformulation of public policiesPerformance Evaluations and Budget ExecutionUso de evidenciaformulación de políticas públicasEvaluaciones de desempeño y Ejecución PresupuestalThis article aims to approach the use of evidence in the formulation of public policies. To this end, we analyze the independent evaluations of the Education sector, particularly the Performance Evaluations and Budget Execution (EDEP – for its acronym in Spanish), which we take as a case study. In order to present the context in which this tool is located, first a brief account of the literature is presented about the use of evidence in public policies and the relationship between knowledge and public policies in Peru. . Secondly, the analysis of five EDEPs of the Education sector is presented in the light of the following axes of analysis: i) the profile of the researchers and the methodology used in the research, and ii) the analysis of the fulfillment of the consigned commitments. The article concludes that EDEPs generate an intermediate degree in compliance with their recommendations, which is mediated, among other factors, by the type of public intervention evaluated; and questions the usefulness of the EDEP as an effective mechanism for evaluating and improving the design or component of a program, identifying opportunities to improve the tool, such as the methodological redesign, the simplification in the reporting of results, the empowerment of the matrix and its mechanisms, among others.El presente artículo pretende aproximarse al uso la evidencia en la formulación de políticas públicas. Para ello se analiza las evaluaciones independientes del sector Educación, en particularmente las Evaluaciones de Desempeño y Ejecución Presupuestal (EDEP), las que tomamos como estudio de caso. Con el fin de presentar el contexto en el que se ubica esta herramienta, en primer lugar se presenta un breve recuento de la literatura en torno al uso de la evidencia en las políticas públicas y a la relación entre el conocimiento y las políticas públicas en el Perú. En segundo lugar se presenta el análisis de cinco EDEP del sector Educación a la luz de los siguientes ejes de análisis: i) el perfil de los investigadores y la metodología empleada en la investigación, y ii) el análisis del cumplimiento de los compromisos consignados. El artículo concluye que las EDEP generan un grado intermedio en el cumplimiento de sus recomendaciones, lo que esta mediado, entre otros factores, por el tipo de intervención pública evaluada; y cuestiona la utilidad de las EDEP como mecanismo efectivo de evaluación y mejora del diseño o componente de un programa,  identificando oportunidades de mejora de la herramienta, como el rediseño metodológico, la simplificación en el reporte de resultados, la potenciación de la matriz y sus mecanismos, entre otros.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/2045510.18800/politai.201802.004Politai; Vol. 9 Núm. 17 (2018): Reforma del Estado y Políticas Públicas en América Latina; 119-1462415-24982219-4142reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20455/20369Derechos de autor 2018 Politaihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/204552019-01-25T17:42:02Z
dc.title.none.fl_str_mv The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru
El uso de la evidencia en las políticas públicas: el caso de las Evaluaciones de Desempeño y Ejecución Presupuestal en el sector Educación en el Perú
title The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru
spellingShingle The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru
Navarro, Alejandra
Use of evidence
formulation of public policies
Performance Evaluations and Budget Execution
Uso de evidencia
formulación de políticas públicas
Evaluaciones de desempeño y Ejecución Presupuestal
title_short The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru
title_full The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru
title_fullStr The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru
title_full_unstemmed The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru
title_sort The use of evidence in public policies: the case of Performance Evaluations and Budgetary Execution in the Education sector in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Navarro, Alejandra
Zuñiga, Antonio
Arenas, Lina
author Navarro, Alejandra
author_facet Navarro, Alejandra
Zuñiga, Antonio
Arenas, Lina
author_role author
author2 Zuñiga, Antonio
Arenas, Lina
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Use of evidence
formulation of public policies
Performance Evaluations and Budget Execution
Uso de evidencia
formulación de políticas públicas
Evaluaciones de desempeño y Ejecución Presupuestal
topic Use of evidence
formulation of public policies
Performance Evaluations and Budget Execution
Uso de evidencia
formulación de políticas públicas
Evaluaciones de desempeño y Ejecución Presupuestal
description This article aims to approach the use of evidence in the formulation of public policies. To this end, we analyze the independent evaluations of the Education sector, particularly the Performance Evaluations and Budget Execution (EDEP – for its acronym in Spanish), which we take as a case study. In order to present the context in which this tool is located, first a brief account of the literature is presented about the use of evidence in public policies and the relationship between knowledge and public policies in Peru. . Secondly, the analysis of five EDEPs of the Education sector is presented in the light of the following axes of analysis: i) the profile of the researchers and the methodology used in the research, and ii) the analysis of the fulfillment of the consigned commitments. The article concludes that EDEPs generate an intermediate degree in compliance with their recommendations, which is mediated, among other factors, by the type of public intervention evaluated; and questions the usefulness of the EDEP as an effective mechanism for evaluating and improving the design or component of a program, identifying opportunities to improve the tool, such as the methodological redesign, the simplification in the reporting of results, the empowerment of the matrix and its mechanisms, among others.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20455
10.18800/politai.201802.004
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20455
identifier_str_mv 10.18800/politai.201802.004
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20455/20369
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Politai
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Politai
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Politai; Vol. 9 Núm. 17 (2018): Reforma del Estado y Políticas Públicas en América Latina; 119-146
2415-2498
2219-4142
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840901076501397504
score 12.860346
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).