Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development

Descripción del Articulo

It´s been amply proved that there is an early and determining relationship between the knowledge of academic, standard language, and a higher level of achievement at school. We also know that children belonging to lower socio-economic status face an early disadvantaged situation, which limits the ma...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Fernández Flecha, María, Junyent Moreno, Andrea Anahí, Lossio Chávez, Jorge
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/20000
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:early vocabulary
reading
preschool education
vocabulario temprano
lectura
educación preescolar
id REVPUCP_b05f704a7f03f8359c37d3496b36a8ce
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/20000
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language developmentProyecto de fortalecimiento de docentes de educación inicial: estrategias para el desarrollo temprano del lenguaje en el aulaFernández Flecha, MaríaJunyent Moreno, Andrea AnahíLossio Chávez, Jorgeearly vocabularyreadingpreschool educationvocabulario tempranolecturaeducación preescolarIt´s been amply proved that there is an early and determining relationship between the knowledge of academic, standard language, and a higher level of achievement at school. We also know that children belonging to lower socio-economic status face an early disadvantaged situation, which limits the maximum development of their potentialities; in these cases, it is common that, by the time they have enrolled in school, it is already too late to close the growing gap between them and more economically advantaged groups. The present university social responsibility project provided a group of public preschool teachers with scientific, evidence-based, information, regarding the relation between early vocabulary, literacy development, and its implications for good school achievement. We shared a specific intervention proposal with the teachers, for early vocabulary teaching, based on dialogic or shared reading and the use of certain word learning strategies, both explicit and implicit.Está ampliamente demostrado que existe una relación temprana y determinante entre el conocimiento del lenguaje estándar, académico, y un mejor logro académico en la escuela. Así mismo, sabemos que los niños pertenecientes a sectores económicamente desfavorecidos suelen partir de una situación de desventaja temprana que limita el desarrollo máximo de sus potencialidades; en estos casos, muchas veces, cuando ingresan a la escuela es ya demasiado tarde para reducir la brecha formada. El presente proyecto de responsabilidad social universitaria brindó a un grupo de maestras de educación inicial pública información científica, basada en evidencia, sobre la relación entre el vocabulario temprano, el desarrollo de la literacidad y sus implicancias para un buen desempeño escolar. Se compartió con las maestras una propuesta específica de intervención para la enseñanza de vocabulario temprano basada en la lectura dialógica o compartida y el uso de estrategias de aprendizaje de vocabulario tanto explícitas como implícitas.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/2000010.18800/revistaira.201802.011Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 3 Núm. 2 (2018); 329-3502415-5896reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000/20013Derechos de autor 2018 Revista del Instituto Riva-Agüerohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/200002019-05-09T22:53:16Z
dc.title.none.fl_str_mv Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
Proyecto de fortalecimiento de docentes de educación inicial: estrategias para el desarrollo temprano del lenguaje en el aula
title Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
spellingShingle Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
Fernández Flecha, María
early vocabulary
reading
preschool education
vocabulario temprano
lectura
educación preescolar
title_short Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
title_full Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
title_fullStr Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
title_full_unstemmed Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
title_sort Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
dc.creator.none.fl_str_mv Fernández Flecha, María
Junyent Moreno, Andrea Anahí
Lossio Chávez, Jorge
author Fernández Flecha, María
author_facet Fernández Flecha, María
Junyent Moreno, Andrea Anahí
Lossio Chávez, Jorge
author_role author
author2 Junyent Moreno, Andrea Anahí
Lossio Chávez, Jorge
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv early vocabulary
reading
preschool education
vocabulario temprano
lectura
educación preescolar
topic early vocabulary
reading
preschool education
vocabulario temprano
lectura
educación preescolar
description It´s been amply proved that there is an early and determining relationship between the knowledge of academic, standard language, and a higher level of achievement at school. We also know that children belonging to lower socio-economic status face an early disadvantaged situation, which limits the maximum development of their potentialities; in these cases, it is common that, by the time they have enrolled in school, it is already too late to close the growing gap between them and more economically advantaged groups. The present university social responsibility project provided a group of public preschool teachers with scientific, evidence-based, information, regarding the relation between early vocabulary, literacy development, and its implications for good school achievement. We shared a specific intervention proposal with the teachers, for early vocabulary teaching, based on dialogic or shared reading and the use of certain word learning strategies, both explicit and implicit.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000
10.18800/revistaira.201802.011
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000
identifier_str_mv 10.18800/revistaira.201802.011
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000/20013
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Revista del Instituto Riva-Agüero
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Revista del Instituto Riva-Agüero
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 3 Núm. 2 (2018); 329-350
2415-5896
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840901036307382272
score 12.860855
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).