Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development
Descripción del Articulo
It´s been amply proved that there is an early and determining relationship between the knowledge of academic, standard language, and a higher level of achievement at school. We also know that children belonging to lower socio-economic status face an early disadvantaged situation, which limits the ma...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/20000 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | early vocabulary reading preschool education vocabulario temprano lectura educación preescolar |
id |
REVPUCP_b05f704a7f03f8359c37d3496b36a8ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/20000 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language developmentProyecto de fortalecimiento de docentes de educación inicial: estrategias para el desarrollo temprano del lenguaje en el aulaFernández Flecha, MaríaJunyent Moreno, Andrea AnahíLossio Chávez, Jorgeearly vocabularyreadingpreschool educationvocabulario tempranolecturaeducación preescolarIt´s been amply proved that there is an early and determining relationship between the knowledge of academic, standard language, and a higher level of achievement at school. We also know that children belonging to lower socio-economic status face an early disadvantaged situation, which limits the maximum development of their potentialities; in these cases, it is common that, by the time they have enrolled in school, it is already too late to close the growing gap between them and more economically advantaged groups. The present university social responsibility project provided a group of public preschool teachers with scientific, evidence-based, information, regarding the relation between early vocabulary, literacy development, and its implications for good school achievement. We shared a specific intervention proposal with the teachers, for early vocabulary teaching, based on dialogic or shared reading and the use of certain word learning strategies, both explicit and implicit.Está ampliamente demostrado que existe una relación temprana y determinante entre el conocimiento del lenguaje estándar, académico, y un mejor logro académico en la escuela. Así mismo, sabemos que los niños pertenecientes a sectores económicamente desfavorecidos suelen partir de una situación de desventaja temprana que limita el desarrollo máximo de sus potencialidades; en estos casos, muchas veces, cuando ingresan a la escuela es ya demasiado tarde para reducir la brecha formada. El presente proyecto de responsabilidad social universitaria brindó a un grupo de maestras de educación inicial pública información científica, basada en evidencia, sobre la relación entre el vocabulario temprano, el desarrollo de la literacidad y sus implicancias para un buen desempeño escolar. Se compartió con las maestras una propuesta específica de intervención para la enseñanza de vocabulario temprano basada en la lectura dialógica o compartida y el uso de estrategias de aprendizaje de vocabulario tanto explícitas como implícitas.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/2000010.18800/revistaira.201802.011Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 3 Núm. 2 (2018); 329-3502415-5896reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000/20013Derechos de autor 2018 Revista del Instituto Riva-Agüerohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/200002019-05-09T22:53:16Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development Proyecto de fortalecimiento de docentes de educación inicial: estrategias para el desarrollo temprano del lenguaje en el aula |
title |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development |
spellingShingle |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development Fernández Flecha, María early vocabulary reading preschool education vocabulario temprano lectura educación preescolar |
title_short |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development |
title_full |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development |
title_fullStr |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development |
title_full_unstemmed |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development |
title_sort |
Project to strengthen initial education teachers: Strategies for early language development |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Fernández Flecha, María Junyent Moreno, Andrea Anahí Lossio Chávez, Jorge |
author |
Fernández Flecha, María |
author_facet |
Fernández Flecha, María Junyent Moreno, Andrea Anahí Lossio Chávez, Jorge |
author_role |
author |
author2 |
Junyent Moreno, Andrea Anahí Lossio Chávez, Jorge |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
early vocabulary reading preschool education vocabulario temprano lectura educación preescolar |
topic |
early vocabulary reading preschool education vocabulario temprano lectura educación preescolar |
description |
It´s been amply proved that there is an early and determining relationship between the knowledge of academic, standard language, and a higher level of achievement at school. We also know that children belonging to lower socio-economic status face an early disadvantaged situation, which limits the maximum development of their potentialities; in these cases, it is common that, by the time they have enrolled in school, it is already too late to close the growing gap between them and more economically advantaged groups. The present university social responsibility project provided a group of public preschool teachers with scientific, evidence-based, information, regarding the relation between early vocabulary, literacy development, and its implications for good school achievement. We shared a specific intervention proposal with the teachers, for early vocabulary teaching, based on dialogic or shared reading and the use of certain word learning strategies, both explicit and implicit. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000 10.18800/revistaira.201802.011 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000 |
identifier_str_mv |
10.18800/revistaira.201802.011 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/20000/20013 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista del Instituto Riva-Agüero http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista del Instituto Riva-Agüero http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista del Instituto Riva-Agüero; Vol. 3 Núm. 2 (2018); 329-350 2415-5896 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840901036307382272 |
score |
12.860855 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).