The Transit from the How to the Pedagogical Why

Descripción del Articulo

This essay explores an ontology of being with existential possibilities within the framework of developing a proposal for an ontological pedagogy. At the core of this ontology lies the notion of autonomy. To fully understand it, a dialogue is established between enaction and neurophenomenology (Vare...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Arias Prada, Wolfgang Eiffel, Maldonado, Carlos Eduardo, Villacorta Guzmán, Juan Richar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32222
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/32222
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Autonomy
Educational sciences
Learning
Grounded theory
Complexity
Autonomía
Ciencias de la educación
Aprendizaje
Teoría fundamentada
Complejidad
Autonomia
Ciências da educação
Aprendizagem
Teoria fundamentada
Complexidade
Descripción
Sumario:This essay explores an ontology of being with existential possibilities within the framework of developing a proposal for an ontological pedagogy. At the core of this ontology lies the notion of autonomy. To fully understand it, a dialogue is established between enaction and neurophenomenology (Varela), philosophy of mind (Dennett), and Heidegger’s philosophy, complemented by elements of art and popular culture. This innovative approach shifts the focus of educational sciences toward meaning and purpose, rather than merely instrumental components in any sense of the word. Ultimately, it is students who benefit, while teachers themselves undergo a process of transformation.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).