Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters

Descripción del Articulo

The present article is an approximation to the first stage of the development of the Peruvian posters of the late fifties and sixties. The text is questioned on the two dimensions with which these first posters are born: communication and art, and also on the attempt to match preci...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sánchez Flores, Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/19011
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/19011
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Posters graphic design
Art
Communication
Advertising
Afiches
Diseño gráfico
Arte
Comunicación
Publicidad
id REVPUCP_97440496f93104c606be9c2c62b0c6af
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/19011
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Between art and communication: a closer look to the first peruvians postersEntre la comunicación y el arte: una mirada a los primeros afiches peruanosEntre a comunicação e a arte: um olhar sobre os primeiros cartazes peruanosSánchez Flores, MiguelPosters graphic designArtCommunicationAdvertisingAfichesDiseño gráficoArteComunicaciónPublicidadThe present article is an approximation to the first stage of the development of the Peruvian posters of the late fifties and sixties. The text is questioned on the two dimensions with which these first posters are born: communication and art, and also on the attempt to match precisely its esthetic dimension with its informative and commercial function. The text also identifies many of the first exponents, renowned graphic artists, who found in the design of posters, covers and commercial logos a space not only to develop their artistic practice but also a source of habitual income. Precisely, the article question those two dimensions —which do not seem to be faced in the beginning— and which agree favorably in the development of advertising graphics and also of Peruvian art. Finally, the article asks about the function of the poster and poses the hypotheses about what makes a poster transcend its informative function and make it remain in time as an object of collectible art, as happened with some of these first Peruvian posters.El presente artículo es una aproximación a la primera etapa del desarrollo del afichismo peruano de fines de los cincuenta y de los años sesenta del siglo pasado. Se cuestiona sobre aquellas dos dimensiones con las que estos afiches nacen: la comunicación y el arte, y también sobre el intento por hacer coincidir justamente su dimensión estética con su función informativa y comercial. Asimismo, el texto identifica a muchos de los primeros exponentes, reputados artistas gráficos, que encontraron en el diseño de afiches, portadas y logos comerciales un espacio no solo para desarrollar su práctica artística sino también una fuente de ingreso habitual. Precisamente, el artículo se cuestiona sobre aquellas dos dimensiones —que no parecen enfrentadas en un principio— y que coinciden favorablemente en el desarrollo de la gráfica publicitaria y también del arte peruano. Por último, se pregunta sobre la misma función del afiche y plantea hipótesis sobre qué es lo que hace que trascienda su función informativa y permanezca en el tiempo como un objeto de arte coleccionable, como sucedió con algunos de estos primeros afiches. Pontificia Universidad Católica del Perú2017-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/1901110.18800/conexion.201701.003Conexión; Núm. 7 (2017); 48-592413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/19011/19227Derechos de autor 2017 Conexiónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/190112021-11-17T01:36:45Z
dc.title.none.fl_str_mv Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters
Entre la comunicación y el arte: una mirada a los primeros afiches peruanos
Entre a comunicação e a arte: um olhar sobre os primeiros cartazes peruanos
title Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters
spellingShingle Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters
Sánchez Flores, Miguel
Posters graphic design
Art
Communication
Advertising
Afiches
Diseño gráfico
Arte
Comunicación
Publicidad
title_short Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters
title_full Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters
title_fullStr Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters
title_full_unstemmed Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters
title_sort Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters
dc.creator.none.fl_str_mv Sánchez Flores, Miguel
author Sánchez Flores, Miguel
author_facet Sánchez Flores, Miguel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Posters graphic design
Art
Communication
Advertising
Afiches
Diseño gráfico
Arte
Comunicación
Publicidad
topic Posters graphic design
Art
Communication
Advertising
Afiches
Diseño gráfico
Arte
Comunicación
Publicidad
description The present article is an approximation to the first stage of the development of the Peruvian posters of the late fifties and sixties. The text is questioned on the two dimensions with which these first posters are born: communication and art, and also on the attempt to match precisely its esthetic dimension with its informative and commercial function. The text also identifies many of the first exponents, renowned graphic artists, who found in the design of posters, covers and commercial logos a space not only to develop their artistic practice but also a source of habitual income. Precisely, the article question those two dimensions —which do not seem to be faced in the beginning— and which agree favorably in the development of advertising graphics and also of Peruvian art. Finally, the article asks about the function of the poster and poses the hypotheses about what makes a poster transcend its informative function and make it remain in time as an object of collectible art, as happened with some of these first Peruvian posters.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/19011
10.18800/conexion.201701.003
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/19011
identifier_str_mv 10.18800/conexion.201701.003
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/19011/19227
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Conexión
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Conexión
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Conexión; Núm. 7 (2017); 48-59
2413-5437
2305-7467
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900567632707584
score 12.87381
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).