Psychologies of the Social-Organizational Area in Peru: 2003-2012

Descripción del Articulo

This article assesses four subdisciplines of Peruvian psychology. Organizational psychologists face the challenge of adjusting their good practices to scientific evidences; those studied in the United States or Europe are not necessarily relevant to all types of Peruvian organizations and population...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: León, Federico
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/7617
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spelling Psychologies of the Social-Organizational Area in Peru: 2003-2012Las psicologías del área social-organizacional en el Perú: 2003-2012León, FedericoThis article assesses four subdisciplines of Peruvian psychology. Organizational psychologists face the challenge of adjusting their good practices to scientific evidences; those studied in the United States or Europe are not necessarily relevant to all types of Peruvian organizations and populations. Consumer psychology has achieved popular impacts, but practitioners, either qualitative or quantitative, do not disseminate their methods and findings with rigor. Community psychologists’ contributions could improve if their hypotheses originated in psychoanalysis or other perspectives were formulated with clarity and tested by means of conventional techniques designed for the evaluation of interventions. Peruvian social psychology is contributing to the understanding of national realities and has generated original findings concerning poverty reduction, national identity, personal wellbeing, and effects of geography.Este artículo evalúa cuatro subdisciplinas de la psicología peruana. Un desafío para el psicólogo organizacional es ajustar sus buenas prácticas a la evidencia científica; aquellas formuladas en Estados Unidos o Europa no son necesariamente relevantes a toda empresa y población local. La psicología del consumidor tiene impacto popular, pero los cultoresno divulgan sus métodos y hallazgos con rigurosidad. Las contribuciones de la psicología comunitaria podrían fortalecerse si las hipótesis de origen psicoanalítico u otras perspectivas, fuesen formuladas con nitidez y sometidas a metodologías convencionales de evaluación de intervenciones. La psicología social peruana está contribuyendo al conocimiento de la realidad nacional y presenta hallazgos originales en temas de reducción de pobreza, identidad nacional, bienestar personal y efectos de la geografía.Pontificia Universidad Católica del Perú2013-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/761710.18800/psico.201302.001Revista de Psicología; Vol. 31 Núm. 2 (2013); 177-2262223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/7617/7866info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/76172020-03-04T20:30:08Z
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