Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students

Descripción del Articulo

This correlational study identifies personality dimensions, type of anxiety and sociodemographic characteristics of students from a preuniversity center. 1t was conducted with 318 participants of both sexes (43.8% female and 56.2% male) whose ages range from 15 to 19 years old. They were assessed wi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Niño de Guzmán, Isabel, Calderón, Arturo, Escalante, Marisa, Lira, Tula, Morote, Roxana, Ruda Santolaria, María Lourdes
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2000
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6099
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6099
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:personality
state and trait anxiety
and admission to university.
personalidad
ansiedad estado y ansiedad rasgo
ingreso a la universidad
id REVPUCP_85cddc6e8395b52bfdd24eb948d80e3e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6099
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity studentsPersonalidad, ansiedad estado-rasgo e ingreso a la universidad en alumnos preuniversitariosNiño de Guzmán, IsabelCalderón, ArturoEscalante, MarisaLira, TulaMorote, RoxanaRuda Santolaria, María Lourdespersonalitystate and trait anxietyand admission to university.personalidadansiedad estado y ansiedad rasgoingreso a la universidadThis correlational study identifies personality dimensions, type of anxiety and sociodemographic characteristics of students from a preuniversity center. 1t was conducted with 318 participants of both sexes (43.8% female and 56.2% male) whose ages range from 15 to 19 years old. They were assessed with the following instruments: Costa and McCrae's Persona1ity lnventory NEO PI-R (1992), Spielberger's State-Trait Anxiety lnventory (STAI, 1975) and tutors' reports. Results confirm the presence of a basic factor structure of five dimensions: Likewise, they also reveal significant correlations among Intellectual Quotient (IQ). personality characteristics related to Conscientiousness factor and admission to university. Self-discipline stands out among the facets that correlate with admission. Finally, results are discussed.Estudio correlacional que identifica las dimensiones de personalidad, el tipo de ansiedad y las características sociodemográficas de alumnos de un centro preuniversitario. Se trabajó con 318 participantes de ambos sexos (43.8% mujeres y 56.2% hombres), que entre 16 y 19 años. Se los evaluó con los siguientes instrumentos: (a) NEO PI-R de Costa y McCrae (1992), (b) Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo de Spielberger (IDARE, 1975) y (c) reporte de los tutores. Los resultados confirman la presencia de una estructura factorial básica de cinco dimensiones. Asimismo, revelan correlaciones significativas entre el C.I., características de personalidad asociadas al factor conciencia e ingreso a la universidad. Entre las facetas que correlacionan con el ingreso destaca la autodisciplina. Finalmente, se discuten los resultados.Pontificia Universidad Católica del Perú2000-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6099Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 341-372Revista de Psicología; v. 18 n. 2 (2000); 341-3722223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6099/6105info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60992020-03-10T18:57:58Z
dc.title.none.fl_str_mv Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students
Personalidad, ansiedad estado-rasgo e ingreso a la universidad en alumnos preuniversitarios
title Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students
spellingShingle Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students
Niño de Guzmán, Isabel
personality
state and trait anxiety
and admission to university.
personalidad
ansiedad estado y ansiedad rasgo
ingreso a la universidad
title_short Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students
title_full Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students
title_fullStr Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students
title_full_unstemmed Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students
title_sort Personality, state-trait anxiety and admission to university in preuniversity students
dc.creator.none.fl_str_mv Niño de Guzmán, Isabel
Calderón, Arturo
Escalante, Marisa
Lira, Tula
Morote, Roxana
Ruda Santolaria, María Lourdes
author Niño de Guzmán, Isabel
author_facet Niño de Guzmán, Isabel
Calderón, Arturo
Escalante, Marisa
Lira, Tula
Morote, Roxana
Ruda Santolaria, María Lourdes
author_role author
author2 Calderón, Arturo
Escalante, Marisa
Lira, Tula
Morote, Roxana
Ruda Santolaria, María Lourdes
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv personality
state and trait anxiety
and admission to university.
personalidad
ansiedad estado y ansiedad rasgo
ingreso a la universidad
topic personality
state and trait anxiety
and admission to university.
personalidad
ansiedad estado y ansiedad rasgo
ingreso a la universidad
description This correlational study identifies personality dimensions, type of anxiety and sociodemographic characteristics of students from a preuniversity center. 1t was conducted with 318 participants of both sexes (43.8% female and 56.2% male) whose ages range from 15 to 19 years old. They were assessed with the following instruments: Costa and McCrae's Persona1ity lnventory NEO PI-R (1992), Spielberger's State-Trait Anxiety lnventory (STAI, 1975) and tutors' reports. Results confirm the presence of a basic factor structure of five dimensions: Likewise, they also reveal significant correlations among Intellectual Quotient (IQ). personality characteristics related to Conscientiousness factor and admission to university. Self-discipline stands out among the facets that correlate with admission. Finally, results are discussed.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-05-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6099
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6099
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6099/6105
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 341-372
Revista de Psicología; v. 18 n. 2 (2000); 341-372
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844072385475510272
score 13.378477
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).