New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s
Descripción del Articulo
The connection between the new school and applied anthropology through classical American pragmatism is examined here, as well as its effects on the reflections on the Indian problem, the spread of the new school methods, and on proposals for rural education in Peru. New education or new school is...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15079 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/15079 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | new school applied anthropology social change popular and indigenous education in Peru in the thirties rural education escuela nueva antropología aplicada cambio social educación popular e indígena en el Perú en la década de 1930 educación rural |
id |
REVPUCP_6c87a8d17c6090377957f6e92c3cd580 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15079 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30sEscuela nueva y antropología aplicada: la educación rural en el Perú en las décadas de 1920 y 1930Giesecke Sara-Lafosse, Mercedesnew schoolapplied anthropologysocial changepopular and indigenous education in Peru in the thirtiesrural educationescuela nuevaantropología aplicadacambio socialeducación popular e indígena en el Perú en la década de 1930educación ruralThe connection between the new school and applied anthropology through classical American pragmatism is examined here, as well as its effects on the reflections on the Indian problem, the spread of the new school methods, and on proposals for rural education in Peru. New education or new school is a trend proposed to implement popular education and even university education, linking education to the community, its history and geography.The literature reviewed emphasizes the development of citizenship through education, especially in rural areas. It considers a text on the mutual influences between Boas and Dewey, twelve Peruvian authors on Indian education, a resume of seventeen newsletters of the Pan American Union on aspects of educational methods, between 1927 and 1931, as well as four publications of the Ministry of Education between 1938 and 1939, which formulate policies to rural education.Se examina la conexión entre la escuela nueva y la antropología aplicada a través del pragmatismo clásico estadounidense, así como sus efectos en las reflexiones sobre el problema del indio, la difusión de métodos de la escuela nueva y las propuestas para la educación rural en el Perú. La nueva educación, o escuela nueva, es una tendencia que fue entendida como una propuesta para implementar la educación popular —e incluso la educación universitaria—, inculando la educación con la comunidad, su historia y geografía.La bibliografía revisada pone énfasis en el desarrollo de la ciudadanía a través de la educación, sobre todo en el ámbito rural. Considera un texto sobre las mutuas influencias entre Boas y Dewey, así como la reflexión sobre la educación del indio a través de doce autores peruanos. Asimismo, diecisiete boletines de la Unión Panamericana sobre aspectos de los métodos educativos entre 1927 y 1931. Finalmente, cuatro publicaciones del Ministerio de Educación Pública entre 1938 y 1939, que formulan las políticas orientadas a la educación rural.Pontificia Universidad Católica del Perú2016-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/15079Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 34 No. 36 (2016): Professional practice and applied anthropology. Indigenous youth and education; 31-52Anthropologica; Vol. 34 Núm. 36 (2016): Práctica profesional y antropología aplicada. Infancia indígena y educación; 31-522224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/15079/15587info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/150792021-07-12T19:07:21Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s Escuela nueva y antropología aplicada: la educación rural en el Perú en las décadas de 1920 y 1930 |
title |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s |
spellingShingle |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s Giesecke Sara-Lafosse, Mercedes new school applied anthropology social change popular and indigenous education in Peru in the thirties rural education escuela nueva antropología aplicada cambio social educación popular e indígena en el Perú en la década de 1930 educación rural |
title_short |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s |
title_full |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s |
title_fullStr |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s |
title_full_unstemmed |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s |
title_sort |
New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Giesecke Sara-Lafosse, Mercedes |
author |
Giesecke Sara-Lafosse, Mercedes |
author_facet |
Giesecke Sara-Lafosse, Mercedes |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
new school applied anthropology social change popular and indigenous education in Peru in the thirties rural education escuela nueva antropología aplicada cambio social educación popular e indígena en el Perú en la década de 1930 educación rural |
topic |
new school applied anthropology social change popular and indigenous education in Peru in the thirties rural education escuela nueva antropología aplicada cambio social educación popular e indígena en el Perú en la década de 1930 educación rural |
description |
The connection between the new school and applied anthropology through classical American pragmatism is examined here, as well as its effects on the reflections on the Indian problem, the spread of the new school methods, and on proposals for rural education in Peru. New education or new school is a trend proposed to implement popular education and even university education, linking education to the community, its history and geography.The literature reviewed emphasizes the development of citizenship through education, especially in rural areas. It considers a text on the mutual influences between Boas and Dewey, twelve Peruvian authors on Indian education, a resume of seventeen newsletters of the Pan American Union on aspects of educational methods, between 1927 and 1931, as well as four publications of the Ministry of Education between 1938 and 1939, which formulate policies to rural education. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/15079 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/15079 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/15079/15587 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 34 No. 36 (2016): Professional practice and applied anthropology. Indigenous youth and education; 31-52 Anthropologica; Vol. 34 Núm. 36 (2016): Práctica profesional y antropología aplicada. Infancia indígena y educación; 31-52 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841535731889078272 |
score |
13.940932 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).