Factores psicológicos asociados al juego problemático en estudiantes universitarios de Lima
Descripción del Articulo
The aim of the study was to analyze the psychological variables that predict problem gambling in 173 engineering students, men and women, from the first years of study at a private university in Lima, Perú. The age range was 16 to 23 years (M = 17.9, SD = 1.2).The measures were the Personality Inven...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/23943 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/23943 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | University students Problematic gambling Personality Academic stress Time management Universitarios Juego problemático Personalidad Estrés académico Manejo del tiempo Étudiants universitaires Jeu problématique Personnalité Stress académique Gestion du temps Estudantes universitários Jogo problemático Personalidade Estresse acadêmico Gerenciamento do tempo |
Sumario: | The aim of the study was to analyze the psychological variables that predict problem gambling in 173 engineering students, men and women, from the first years of study at a private university in Lima, Perú. The age range was 16 to 23 years (M = 17.9, SD = 1.2).The measures were the Personality Inventory NEO FFI (NEO Five-Factor Inventory, Costa & McCrae, 1992), the Academic Stress Inventory (SISCO, Barraza, 2007a), the Time Management Behavior Questionnaire (TMBQ, Macan, 1994) version translated into Spanish by García-Ros and Pérez-González (2012), and the South Oaks Gambling Screen, Revised for Adolescents (SOGS-RA, Becoña, 1997). The results indicated that the management of free time is a moderate predictor of problem gambling (standardized coefficient = -.33), followed by the agreeableness personality´s factor (standardized coefficient = -.29), while academic stress showed lower predictive capacity (standardized coefficient = .10). The results are discussed in relation to possible ways to prevent problem gambling. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).