Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
Descripción del Articulo
This article offers a constructive critique of traditional teaching methods in legal education, focusing especially on the “master class”, based on the unilateral transmission of knowledge by the teacher. In this regard, the author argues that this method does not promote effective retention or the...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 1982 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/5842 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Legal education master class active learning class educational reform student participation legal training participatory pedagogy teaching methods Enseñanza del derecho clase magistral clase activa reforma educativa participación estudiantil formación jurídica pedagogía participativa métodos de enseñanza |
id |
REVPUCP_36e1c674e7d85399842ceaead546cdac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/5842 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Some Implications of Legal Education Methods and their ReformAlgunas implicaciones de los métodos de enseñanza del derecho y de su reformaPérez Perdomo, RogelioLegal educationmaster classactive learning classeducational reformstudent participationlegal trainingparticipatory pedagogyteaching methodsEnseñanza del derechoclase magistralclase activareforma educativaparticipación estudiantilformación jurídicapedagogía participativamétodos de enseñanzaThis article offers a constructive critique of traditional teaching methods in legal education, focusing especially on the “master class”, based on the unilateral transmission of knowledge by the teacher. In this regard, the author argues that this method does not promote effective retention or the development of appropriate mental habits for the legal profession; rather, it contributes to a “distortion” of jurists. Instead, he advocates a transformation in the pedagogy of law, using techniques that diminish the “one man show” and encourage active participation and the development of critical skills. This entails a shift in the role of the law teacher: from being a mere transmitter of information to being a facilitator and advisor of learning. While acknowledging the challenges associated with transitioning to a more participatory pedagogy, the author considers it essential to improve the training of lawyers and to adapt to the constant changes in the field of law.El presente artículo propone una crítica constructiva de los métodos tradicionales de enseñanza en la educación jurídica, enfocándose especialmente en la “clase magistral”, basada en la transmisión unilateral de conocimientos por parte del docente. Al respecto, el autor argumenta que este método no fomenta la retención efectiva ni el desarrollo de hábitos mentales adecuados para la profesión jurídica y, por el contrario, contribuye a una "deformación" de los juristas. En su lugar, aboga por una transformación en la pedagogía del derecho, utilizando técnicas que disminuyan el “one man show” y fomenten la participación activa y el desarrollo de habilidades críticas. Ello implica un cambio de rol del docente: de ser un mero transmisor a ser un facilitador y asesor del aprendizaje. Pese a que se reconoce la dificultad de la transformación hacia una pedagogía más participativa y crítica, el autor considera que resulta esencial para mejorar la formación de los juristas y adaptarse a los cambios constantes en el campo del derecho.Pontificia Universidad Católica del Perú1982-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/584210.18800/derechopucp.198201.007Derecho PUCP; Núm. 36 (1982); 135-1402305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842/5836Derechos de autor 2016 Derecho PUCPhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/58422024-09-04T23:31:32Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Some Implications of Legal Education Methods and their Reform Algunas implicaciones de los métodos de enseñanza del derecho y de su reforma |
title |
Some Implications of Legal Education Methods and their Reform |
spellingShingle |
Some Implications of Legal Education Methods and their Reform Pérez Perdomo, Rogelio Legal education master class active learning class educational reform student participation legal training participatory pedagogy teaching methods Enseñanza del derecho clase magistral clase activa reforma educativa participación estudiantil formación jurídica pedagogía participativa métodos de enseñanza |
title_short |
Some Implications of Legal Education Methods and their Reform |
title_full |
Some Implications of Legal Education Methods and their Reform |
title_fullStr |
Some Implications of Legal Education Methods and their Reform |
title_full_unstemmed |
Some Implications of Legal Education Methods and their Reform |
title_sort |
Some Implications of Legal Education Methods and their Reform |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pérez Perdomo, Rogelio |
author |
Pérez Perdomo, Rogelio |
author_facet |
Pérez Perdomo, Rogelio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Legal education master class active learning class educational reform student participation legal training participatory pedagogy teaching methods Enseñanza del derecho clase magistral clase activa reforma educativa participación estudiantil formación jurídica pedagogía participativa métodos de enseñanza |
topic |
Legal education master class active learning class educational reform student participation legal training participatory pedagogy teaching methods Enseñanza del derecho clase magistral clase activa reforma educativa participación estudiantil formación jurídica pedagogía participativa métodos de enseñanza |
description |
This article offers a constructive critique of traditional teaching methods in legal education, focusing especially on the “master class”, based on the unilateral transmission of knowledge by the teacher. In this regard, the author argues that this method does not promote effective retention or the development of appropriate mental habits for the legal profession; rather, it contributes to a “distortion” of jurists. Instead, he advocates a transformation in the pedagogy of law, using techniques that diminish the “one man show” and encourage active participation and the development of critical skills. This entails a shift in the role of the law teacher: from being a mere transmitter of information to being a facilitator and advisor of learning. While acknowledging the challenges associated with transitioning to a more participatory pedagogy, the author considers it essential to improve the training of lawyers and to adapt to the constant changes in the field of law. |
publishDate |
1982 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1982-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842 10.18800/derechopucp.198201.007 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842 |
identifier_str_mv |
10.18800/derechopucp.198201.007 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842/5836 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Derecho PUCP http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Derecho PUCP http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Derecho PUCP; Núm. 36 (1982); 135-140 2305-2546 0251-3420 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900772641898496 |
score |
13.072484 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).