Some Implications of Legal Education Methods and their Reform

Descripción del Articulo

This article offers a constructive critique of traditional teaching methods in legal education, focusing especially on the “master class”, based on the unilateral transmission of knowledge by the teacher. In this regard, the author argues that this method does not promote effective retention or the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pérez Perdomo, Rogelio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:1982
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/5842
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Legal education
master class
active learning class
educational reform
student participation
legal training
participatory pedagogy
teaching methods
Enseñanza del derecho
clase magistral
clase activa
reforma educativa
participación estudiantil
formación jurídica
pedagogía participativa
métodos de enseñanza
id REVPUCP_36e1c674e7d85399842ceaead546cdac
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/5842
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Some Implications of Legal Education Methods and their ReformAlgunas implicaciones de los métodos de enseñanza del derecho y de su reformaPérez Perdomo, RogelioLegal educationmaster classactive learning classeducational reformstudent participationlegal trainingparticipatory pedagogyteaching methodsEnseñanza del derechoclase magistralclase activareforma educativaparticipación estudiantilformación jurídicapedagogía participativamétodos de enseñanzaThis article offers a constructive critique of traditional teaching methods in legal education, focusing especially on the “master class”, based on the unilateral transmission of knowledge by the teacher. In this regard, the author argues that this method does not promote effective retention or the development of appropriate mental habits for the legal profession; rather, it contributes to a “distortion” of jurists. Instead, he advocates a transformation in the pedagogy of law, using techniques that diminish the “one man show” and encourage active participation and the development of critical skills. This entails a shift in the role of the law teacher: from being a mere transmitter of information to being a facilitator and advisor of learning. While acknowledging the challenges associated with transitioning to a more participatory pedagogy, the author considers it essential to improve the training of lawyers and to adapt to the constant changes in the field of law.El presente artículo propone una crítica constructiva de los métodos tradicionales de enseñanza en la educación jurídica, enfocándose especialmente en la “clase magistral”, basada en la transmisión unilateral de conocimientos por parte del docente. Al respecto, el autor argumenta que este método no fomenta la retención efectiva ni el desarrollo de hábitos mentales adecuados para la profesión jurídica y, por el contrario, contribuye a una "deformación" de los juristas. En su lugar, aboga por una transformación en la pedagogía del derecho, utilizando técnicas que disminuyan el “one man show” y fomenten la participación activa y el desarrollo de habilidades críticas. Ello implica un cambio de rol del docente: de ser un mero transmisor a ser un facilitador y asesor del aprendizaje. Pese a que se reconoce la dificultad de la transformación hacia una pedagogía más participativa y crítica, el autor considera que resulta esencial para mejorar la formación de los juristas y adaptarse a los cambios constantes en el campo del derecho.Pontificia Universidad Católica del Perú1982-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/584210.18800/derechopucp.198201.007Derecho PUCP; Núm. 36 (1982); 135-1402305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842/5836Derechos de autor 2016 Derecho PUCPhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/58422024-09-04T23:31:32Z
dc.title.none.fl_str_mv Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
Algunas implicaciones de los métodos de enseñanza del derecho y de su reforma
title Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
spellingShingle Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
Pérez Perdomo, Rogelio
Legal education
master class
active learning class
educational reform
student participation
legal training
participatory pedagogy
teaching methods
Enseñanza del derecho
clase magistral
clase activa
reforma educativa
participación estudiantil
formación jurídica
pedagogía participativa
métodos de enseñanza
title_short Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
title_full Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
title_fullStr Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
title_full_unstemmed Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
title_sort Some Implications of Legal Education Methods and their Reform
dc.creator.none.fl_str_mv Pérez Perdomo, Rogelio
author Pérez Perdomo, Rogelio
author_facet Pérez Perdomo, Rogelio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Legal education
master class
active learning class
educational reform
student participation
legal training
participatory pedagogy
teaching methods
Enseñanza del derecho
clase magistral
clase activa
reforma educativa
participación estudiantil
formación jurídica
pedagogía participativa
métodos de enseñanza
topic Legal education
master class
active learning class
educational reform
student participation
legal training
participatory pedagogy
teaching methods
Enseñanza del derecho
clase magistral
clase activa
reforma educativa
participación estudiantil
formación jurídica
pedagogía participativa
métodos de enseñanza
description This article offers a constructive critique of traditional teaching methods in legal education, focusing especially on the “master class”, based on the unilateral transmission of knowledge by the teacher. In this regard, the author argues that this method does not promote effective retention or the development of appropriate mental habits for the legal profession; rather, it contributes to a “distortion” of jurists. Instead, he advocates a transformation in the pedagogy of law, using techniques that diminish the “one man show” and encourage active participation and the development of critical skills. This entails a shift in the role of the law teacher: from being a mere transmitter of information to being a facilitator and advisor of learning. While acknowledging the challenges associated with transitioning to a more participatory pedagogy, the author considers it essential to improve the training of lawyers and to adapt to the constant changes in the field of law.
publishDate 1982
dc.date.none.fl_str_mv 1982-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842
10.18800/derechopucp.198201.007
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842
identifier_str_mv 10.18800/derechopucp.198201.007
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/5842/5836
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho PUCP
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho PUCP
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Derecho PUCP; Núm. 36 (1982); 135-140
2305-2546
0251-3420
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900772641898496
score 13.072484
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).