Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality
Descripción del Articulo
In the last 10 years in Peru, government administrations have shown a special interest in reducing income inequality through different policies, including education. The objective of this article is to evaluate the incidence of this policy through education spending. The hypothesis of the article is...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Escuela de Posgrado Newman |
Repositorio: | Revistas - Escuela de Posgrado Newman |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/287 |
Enlace del recurso: | https://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/287 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | public educational expenditure educational gini coefficient human capital unemployment balance of payments population value added in services gasto educativo del gobierno coeficiente de educativo de Gini de capital humano desempleo balanza de pagos población valor agregado en los servicios |
id |
REVNEU_aaefe3b0e8aa3ec43fc20b43422a2b7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/287 |
network_acronym_str |
REVNEU |
network_name_str |
Revistas - Escuela de Posgrado Newman |
repository_id_str |
. |
spelling |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality Perú: Incidencia del Gasto Educativo sobre la Desigualdad de Ingresos Giudice Baca, VictorVillamonte Blas, RicardoGutierrez Huayllani, Stevenpublic educational expenditureeducational gini coefficienthuman capitalunemploymentbalance of paymentspopulationvalue added in servicesgasto educativo del gobiernocoeficiente de educativo de Gini de capital humanodesempleobalanza de pagospoblaciónvalor agregado en los serviciosIn the last 10 years in Peru, government administrations have shown a special interest in reducing income inequality through different policies, including education. The objective of this article is to evaluate the incidence of this policy through education spending. The hypothesis of the article is that educational spending and the educational Gini coefficient have had a positive impact on the reduction of income inequality in Peru. The research design is non-experimental, longitudinal trend. The study period was 1998-2017. Having passed the statistical and econometric tests, the conclusions reached were that the econometric model used has an interesting level of explanation, it was significant, the explanatory variables: human capital, public educational expenditure, unemployment, balance of payments, population, value added in services had a positive influence in income distribution.En los últimos 10 años en el Perú, en las administraciones de gobierno ha surgido un interés especial en reducir la desigualdad de los ingresos a través de diferentes políticas, entre ellas, la educativa. El objetivo del presente artículo es evaluar la incidencia de dicha política mediante el gasto en educación. La hipótesis del artículo considera que el gasto educativo y el coeficiente de Gini educativo han tenido una incidencia positiva en la disminución de la desigualdad de los ingresos en el Perú. El diseño de la investigación es no experimental, longitudinal de tendencia. El periodo de estudio fue de 1998-2017, habiéndose probado los test estadísticos y econométricos. Las conclusiones a las que se arribaron fueron que el modelo econométrico empleado tiene un nivel interesante de explicación; las variables explicativas: gasto educativo del gobierno, el coeficiente de Gini educativo y el capital humano, así como las variables complementarias: desempleo, balanza de pagos, población, el valor agregado en los servicios, incidieron favorablemente en la distribución del Ingreso.Escuela de Posgrado Newman S.A.C.2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionOriginal articles in pairsArtículos originales por paresapplication/pdftext/htmlhttps://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/287Newman Business Review; Vol. 8 No. 2 (2022): July - December; 67-88Newman Business Review; Vol. 8 Núm. 2 (2022): Julio - Diciembre; 67-882412-373010.22451/3002.nbr2022.vol8.2reponame:Revistas - Escuela de Posgrado Newmaninstname:Escuela de Posgrado Newmaninstacron:NEWMANspahttps://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/287/548https://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/287/549Derechos de autor 2022 Victor Giudice Baca, Ricardo Villamonte Blas, Steven Gutierrez Huayllanihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2872024-09-17T11:51:42Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality Perú: Incidencia del Gasto Educativo sobre la Desigualdad de Ingresos |
title |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality |
spellingShingle |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality Giudice Baca, Victor public educational expenditure educational gini coefficient human capital unemployment balance of payments population value added in services gasto educativo del gobierno coeficiente de educativo de Gini de capital humano desempleo balanza de pagos población valor agregado en los servicios |
title_short |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality |
title_full |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality |
title_fullStr |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality |
title_full_unstemmed |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality |
title_sort |
Perú: Peru: Incidence of Educational Spending on Income Inequality |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Giudice Baca, Victor Villamonte Blas, Ricardo Gutierrez Huayllani, Steven |
author |
Giudice Baca, Victor |
author_facet |
Giudice Baca, Victor Villamonte Blas, Ricardo Gutierrez Huayllani, Steven |
author_role |
author |
author2 |
Villamonte Blas, Ricardo Gutierrez Huayllani, Steven |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
public educational expenditure educational gini coefficient human capital unemployment balance of payments population value added in services gasto educativo del gobierno coeficiente de educativo de Gini de capital humano desempleo balanza de pagos población valor agregado en los servicios |
topic |
public educational expenditure educational gini coefficient human capital unemployment balance of payments population value added in services gasto educativo del gobierno coeficiente de educativo de Gini de capital humano desempleo balanza de pagos población valor agregado en los servicios |
description |
In the last 10 years in Peru, government administrations have shown a special interest in reducing income inequality through different policies, including education. The objective of this article is to evaluate the incidence of this policy through education spending. The hypothesis of the article is that educational spending and the educational Gini coefficient have had a positive impact on the reduction of income inequality in Peru. The research design is non-experimental, longitudinal trend. The study period was 1998-2017. Having passed the statistical and econometric tests, the conclusions reached were that the econometric model used has an interesting level of explanation, it was significant, the explanatory variables: human capital, public educational expenditure, unemployment, balance of payments, population, value added in services had a positive influence in income distribution. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Original articles in pairs Artículos originales por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/287 |
url |
https://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/287 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/287/548 https://journals.epnewman.edu.pe/index.php/NBR/article/view/287/549 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Victor Giudice Baca, Ricardo Villamonte Blas, Steven Gutierrez Huayllani https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Victor Giudice Baca, Ricardo Villamonte Blas, Steven Gutierrez Huayllani https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escuela de Posgrado Newman S.A.C. |
publisher.none.fl_str_mv |
Escuela de Posgrado Newman S.A.C. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Newman Business Review; Vol. 8 No. 2 (2022): July - December; 67-88 Newman Business Review; Vol. 8 Núm. 2 (2022): Julio - Diciembre; 67-88 2412-3730 10.22451/3002.nbr2022.vol8.2 reponame:Revistas - Escuela de Posgrado Newman instname:Escuela de Posgrado Newman instacron:NEWMAN |
instname_str |
Escuela de Posgrado Newman |
instacron_str |
NEWMAN |
institution |
NEWMAN |
reponame_str |
Revistas - Escuela de Posgrado Newman |
collection |
Revistas - Escuela de Posgrado Newman |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842532560821813248 |
score |
13.093635 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).