Epistemology and Quantitative Research

Descripción del Articulo

This study presents a theoretical analysis between epistemology and quantitative research and the relationship of the indicated variables, from a theoretical perspective in higher education, for which the conceptual analysis of science has been used in both terms, determining that the Theoretical st...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Yucra Quispe, Teófilo, Bernedo Villalta, Leonor Zorayda
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Instituto Internacional de Gobierno
Repositorio:Igobernanza
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/88
Enlace del recurso:https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/88
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:conocimiento epistemológico
didáctica
epistemología
investigación cuantitativa
método científico
paradigmas
epistemological knowledge
didactics
epistemology
quantitative research
scientific method
paradigm
id REVIGOB_aa635a2f57358d25a3435bbd01b89643
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/88
network_acronym_str REVIGOB
network_name_str Igobernanza
repository_id_str
spelling Epistemology and Quantitative ResearchEpistemología e Investigación CuantitativaYucra Quispe, TeófiloBernedo Villalta, Leonor Zoraydaconocimiento epistemológicodidácticaepistemologíainvestigación cuantitativamétodo científicoparadigmasepistemological knowledgedidacticsepistemologyquantitative researchscientific methodparadigmThis study presents a theoretical analysis between epistemology and quantitative research and the relationship of the indicated variables, from a theoretical perspective in higher education, for which the conceptual analysis of science has been used in both terms, determining that the Theoretical study of epistemological knowledge, is scientific knowledge in the field of epistemology, in the entire field of education that includes teachers and students; They have their appreciation, as part of the gnoseology or philosophy of science; however, the latter does not correspond. Quantitative research adds the paradigms of the facts, the structure of science, the verification of the hypotheses or doing the research to change a fact; moreover, it is considered as a statistical inference of the scientific method. The study includes two different and at the same time complementary terms in scientific knowledge, whose support is in the quantitative approach of the hypothetical - deductive method, which is included in the study of science; otherwise, both study variables are directed towards the scientific structure, scientific methodology and paradigms, pedagogy as educational didactics and epistemology in its descriptive, critical and science orientation task.Este estudio presenta, un análisis teórico entre la epistemología y la investigación cuantitativa y la relación entre ellas, desde una perspectiva teórica en la educación superior, para ello se ha utiliza el análisis conceptual de la ciencia en ambos términos, determinando, que el estudio teórico del conocimiento epistemológico, es el conocimiento científico en el campo de la epistemología, en todo el campo de la educación que abarca a docentes y estudiantes; ello, tienen su apreciación, como parte de la gnoseología o filosofía de la ciencia; sin embrago, éste último no corresponde. La investigación cuantitativa suma los paradigmas de los hechos, la estructura de la ciencia, la verificación de las hipótesis o hacer la investigación para cambiar un hecho; más aún, se considera, como una inferencia estadística del método científico. El estudio engloba dos términos distintos y a la vez complementarios en el conocimiento científico, cuyo sustento es en el enfoque cuantitativo del método hipotético – deductivo, el que está comprendido en el estudio de la ciencia; por lo demás, ambas variables de estudio se encaminan en la estructura científica, la metodología y los paradigmas científicos, la pedagogía como didáctica educativa y la epistemología en su tarea descriptiva, crítica y de orientación de la ciencia.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/88IGOBERNANZA; Vol. 3 Núm. 12 (2020): Investigación Educativa; 107-1202617-619X10.47865/igob.vol3.n12.2020reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/88/471https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/88/139Copyright (c) 2020 IGOBERNANZAhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/882021-04-05T02:35:41Z
dc.title.none.fl_str_mv Epistemology and Quantitative Research
Epistemología e Investigación Cuantitativa
title Epistemology and Quantitative Research
spellingShingle Epistemology and Quantitative Research
Yucra Quispe, Teófilo
conocimiento epistemológico
didáctica
epistemología
investigación cuantitativa
método científico
paradigmas
epistemological knowledge
didactics
epistemology
quantitative research
scientific method
paradigm
title_short Epistemology and Quantitative Research
title_full Epistemology and Quantitative Research
title_fullStr Epistemology and Quantitative Research
title_full_unstemmed Epistemology and Quantitative Research
title_sort Epistemology and Quantitative Research
dc.creator.none.fl_str_mv Yucra Quispe, Teófilo
Bernedo Villalta, Leonor Zorayda
author Yucra Quispe, Teófilo
author_facet Yucra Quispe, Teófilo
Bernedo Villalta, Leonor Zorayda
author_role author
author2 Bernedo Villalta, Leonor Zorayda
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv conocimiento epistemológico
didáctica
epistemología
investigación cuantitativa
método científico
paradigmas
epistemological knowledge
didactics
epistemology
quantitative research
scientific method
paradigm
topic conocimiento epistemológico
didáctica
epistemología
investigación cuantitativa
método científico
paradigmas
epistemological knowledge
didactics
epistemology
quantitative research
scientific method
paradigm
description This study presents a theoretical analysis between epistemology and quantitative research and the relationship of the indicated variables, from a theoretical perspective in higher education, for which the conceptual analysis of science has been used in both terms, determining that the Theoretical study of epistemological knowledge, is scientific knowledge in the field of epistemology, in the entire field of education that includes teachers and students; They have their appreciation, as part of the gnoseology or philosophy of science; however, the latter does not correspond. Quantitative research adds the paradigms of the facts, the structure of science, the verification of the hypotheses or doing the research to change a fact; moreover, it is considered as a statistical inference of the scientific method. The study includes two different and at the same time complementary terms in scientific knowledge, whose support is in the quantitative approach of the hypothetical - deductive method, which is included in the study of science; otherwise, both study variables are directed towards the scientific structure, scientific methodology and paradigms, pedagogy as educational didactics and epistemology in its descriptive, critical and science orientation task.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/88
url https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/88
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/88/471
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/88/139
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2020 IGOBERNANZA
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 IGOBERNANZA
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)
publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)
dc.source.none.fl_str_mv IGOBERNANZA; Vol. 3 Núm. 12 (2020): Investigación Educativa; 107-120
2617-619X
10.47865/igob.vol3.n12.2020
reponame:Igobernanza
instname:Instituto Internacional de Gobierno
instacron:IGOB
instname_str Instituto Internacional de Gobierno
instacron_str IGOB
institution IGOB
reponame_str Igobernanza
collection Igobernanza
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844887094917332992
score 12.815889
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).