Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa

Descripción del Articulo

Aymara poetry happened to be a vindication to a poetic tendency that seeks its own canons and literary resources for its particularity centered on the relationship between man, nature and other living beings. The state and private publications provoked this situation. Reason why, we seek to describe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Machaca, Cesar, Mamani, Alan
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/22
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Hombre
lengua
metáfora
naturaleza
poesía
repetición
seres vivos
Language
living beings
man
metaphor
nature
poetry
repetition
id REVIE_a37f85172cc22259768c151b40f661a5
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/22
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusaEstudio del poema Liqiliqi en Suma arusaMachaca, CesarMamani, AlanHombrelenguametáforanaturalezapoesíarepeticiónseres vivosLanguageliving beingsmanmetaphornaturepoetryrepetitionAymara poetry happened to be a vindication to a poetic tendency that seeks its own canons and literary resources for its particularity centered on the relationship between man, nature and other living beings. The state and private publications provoked this situation. Reason why, we seek to describe the poem Liqiliqi, in Suma arusa (MEDP, 2006), for this qualitative methodology was chosen, the technique that was used was documentary research and the document analysis file. The result shows that the literary resources that are used in the Liqi liqi poem are repetition and metaphor, by the nature of language and religiosity. The first, denotes the cultural significance of the liqi liqi, because it announces the presence of living beings: people, hail and the fox. The second, indicates the habitat of the living being in an integrating and horizontal way.La poesía aimara paso a ser de una reivindicación a una tendencia poética que busca sus propios cánones y recursos literarios por su particularidad centrada en la relación hombre, naturaleza y demás seres vivos. Las publicaciones estatales y particulares provocaron dicha coyuntura. Razón por la cual, buscamos describir el poema Liqiliqi, en Suma arusa (MEDP, 2006), para ello se optó la metodología cualitativa, la técnica que se empleo fue la investigación documental y la ficha de análisis documental. El resultado evidencia que los recursos literarios que se emplean en el poema Liqi liqi son la repetición y la metáfora, por la naturaleza del lenguaje y la religiosidad. El primero, denota el significado cultural que tiene el Liqi liqi, porque anuncia la presencia de los seres vivos: personas, granizada y el zorro. El segundo, indica el hábitat del ser vivo de forma integradora y horizontal.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/2210.35622/j.rie.2019.01.012Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 140-1462664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22/39Derechos de autor 2019 Cesar Machaca, Alan Mamanihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/222024-11-22T15:20:08Z
dc.title.none.fl_str_mv Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
Estudio del poema Liqiliqi en Suma arusa
title Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
spellingShingle Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
Machaca, Cesar
Hombre
lengua
metáfora
naturaleza
poesía
repetición
seres vivos
Language
living beings
man
metaphor
nature
poetry
repetition
title_short Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
title_full Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
title_fullStr Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
title_full_unstemmed Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
title_sort Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
dc.creator.none.fl_str_mv Machaca, Cesar
Mamani, Alan
author Machaca, Cesar
author_facet Machaca, Cesar
Mamani, Alan
author_role author
author2 Mamani, Alan
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Hombre
lengua
metáfora
naturaleza
poesía
repetición
seres vivos
Language
living beings
man
metaphor
nature
poetry
repetition
topic Hombre
lengua
metáfora
naturaleza
poesía
repetición
seres vivos
Language
living beings
man
metaphor
nature
poetry
repetition
description Aymara poetry happened to be a vindication to a poetic tendency that seeks its own canons and literary resources for its particularity centered on the relationship between man, nature and other living beings. The state and private publications provoked this situation. Reason why, we seek to describe the poem Liqiliqi, in Suma arusa (MEDP, 2006), for this qualitative methodology was chosen, the technique that was used was documentary research and the document analysis file. The result shows that the literary resources that are used in the Liqi liqi poem are repetition and metaphor, by the nature of language and religiosity. The first, denotes the cultural significance of the liqi liqi, because it announces the presence of living beings: people, hail and the fox. The second, indicates the habitat of the living being in an integrating and horizontal way.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22
10.35622/j.rie.2019.01.012
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2019.01.012
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22/39
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Cesar Machaca, Alan Mamani
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Cesar Machaca, Alan Mamani
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 140-146
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846615976982872064
score 13.413352
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).