Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa
Descripción del Articulo
Aymara poetry happened to be a vindication to a poetic tendency that seeks its own canons and literary resources for its particularity centered on the relationship between man, nature and other living beings. The state and private publications provoked this situation. Reason why, we seek to describe...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| Repositorio: | Revista Innova Educación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/22 |
| Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Hombre lengua metáfora naturaleza poesía repetición seres vivos Language living beings man metaphor nature poetry repetition |
| id |
REVIE_a37f85172cc22259768c151b40f661a5 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/22 |
| network_acronym_str |
REVIE |
| network_name_str |
Revista Innova Educación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusaEstudio del poema Liqiliqi en Suma arusaMachaca, CesarMamani, AlanHombrelenguametáforanaturalezapoesíarepeticiónseres vivosLanguageliving beingsmanmetaphornaturepoetryrepetitionAymara poetry happened to be a vindication to a poetic tendency that seeks its own canons and literary resources for its particularity centered on the relationship between man, nature and other living beings. The state and private publications provoked this situation. Reason why, we seek to describe the poem Liqiliqi, in Suma arusa (MEDP, 2006), for this qualitative methodology was chosen, the technique that was used was documentary research and the document analysis file. The result shows that the literary resources that are used in the Liqi liqi poem are repetition and metaphor, by the nature of language and religiosity. The first, denotes the cultural significance of the liqi liqi, because it announces the presence of living beings: people, hail and the fox. The second, indicates the habitat of the living being in an integrating and horizontal way.La poesía aimara paso a ser de una reivindicación a una tendencia poética que busca sus propios cánones y recursos literarios por su particularidad centrada en la relación hombre, naturaleza y demás seres vivos. Las publicaciones estatales y particulares provocaron dicha coyuntura. Razón por la cual, buscamos describir el poema Liqiliqi, en Suma arusa (MEDP, 2006), para ello se optó la metodología cualitativa, la técnica que se empleo fue la investigación documental y la ficha de análisis documental. El resultado evidencia que los recursos literarios que se emplean en el poema Liqi liqi son la repetición y la metáfora, por la naturaleza del lenguaje y la religiosidad. El primero, denota el significado cultural que tiene el Liqi liqi, porque anuncia la presencia de los seres vivos: personas, granizada y el zorro. El segundo, indica el hábitat del ser vivo de forma integradora y horizontal.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/2210.35622/j.rie.2019.01.012Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 140-1462664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22/39Derechos de autor 2019 Cesar Machaca, Alan Mamanihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/222024-11-22T15:20:08Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa Estudio del poema Liqiliqi en Suma arusa |
| title |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa |
| spellingShingle |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa Machaca, Cesar Hombre lengua metáfora naturaleza poesía repetición seres vivos Language living beings man metaphor nature poetry repetition |
| title_short |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa |
| title_full |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa |
| title_fullStr |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa |
| title_full_unstemmed |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa |
| title_sort |
Literary study of the poem Liqiliqi in Suma arusa |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Machaca, Cesar Mamani, Alan |
| author |
Machaca, Cesar |
| author_facet |
Machaca, Cesar Mamani, Alan |
| author_role |
author |
| author2 |
Mamani, Alan |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Hombre lengua metáfora naturaleza poesía repetición seres vivos Language living beings man metaphor nature poetry repetition |
| topic |
Hombre lengua metáfora naturaleza poesía repetición seres vivos Language living beings man metaphor nature poetry repetition |
| description |
Aymara poetry happened to be a vindication to a poetic tendency that seeks its own canons and literary resources for its particularity centered on the relationship between man, nature and other living beings. The state and private publications provoked this situation. Reason why, we seek to describe the poem Liqiliqi, in Suma arusa (MEDP, 2006), for this qualitative methodology was chosen, the technique that was used was documentary research and the document analysis file. The result shows that the literary resources that are used in the Liqi liqi poem are repetition and metaphor, by the nature of language and religiosity. The first, denotes the cultural significance of the liqi liqi, because it announces the presence of living beings: people, hail and the fox. The second, indicates the habitat of the living being in an integrating and horizontal way. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-06 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22 10.35622/j.rie.2019.01.012 |
| url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22 |
| identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.01.012 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/22/39 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Cesar Machaca, Alan Mamani https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Cesar Machaca, Alan Mamani https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 140-146 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
| instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| instacron_str |
INUDI |
| institution |
INUDI |
| reponame_str |
Revista Innova Educación |
| collection |
Revista Innova Educación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846615976982872064 |
| score |
13.413352 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).