Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude

Descripción del Articulo

The problem of attention deficit and the level of reading comprehension in children is a problem that teachers must pay attention to; since it is present in the personal, social and community areas and cognitive, emotional and interactive behaviors of children. Therefore, the objective of the study...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mamani, Grecia, Vilca, Ana, Torres, Fred
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/140
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Atención
TDAH
evaluación
comprensión de lectura
trastorno
Attention
ADHD
assessment
reading comprehension
disorder
id REVIE_2fa3f9d6603dbd3b6f32a2b1867a9fda
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/140
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitudeDéficit de atención y comprensión lectora de textos andinos en niños que estudian a moderada altitudMamani, GreciaVilca, AnaTorres, FredAtenciónTDAHevaluacióncomprensión de lecturatrastornoAttentionADHDassessmentreading comprehensiondisorderThe problem of attention deficit and the level of reading comprehension in children is a problem that teachers must pay attention to; since it is present in the personal, social and community areas and cognitive, emotional and interactive behaviors of children. Therefore, the objective of the study was to know the attention deficit and the reading comprehension of an Andean text in children who are at 3800 meters above sea level when they study it in conditions of low temperatures. In the study, it was observed that 13.8% of children have ADHD; however, 10.3% of this population is at the beginning of the reading comprehension process, this being significant. ADHD and meager reading comprehension is a real problem that teachers must know and face in order to apply appropriate strategies and techniques, for the development of children it is essential the importance that they must give to this disorder and its corresponding monitoring since this is of vitally important to be able to act in a relevant and effective way so that children's learning.El problema de déficit de atención y el nivel de comprensión lectora en niños es un problema al cual los docentes deberían tomarle atención, ya que está presente en los ámbitos personal, social, comunitario enfoques cognitivos, emocionales y comportamentales de los niños. Por lo que el objetivo del estudio fue conocer el déficit de atención y la compresión lectora de un texto andino en niños que se encuentran a 3800 msnm en la estudian en condiciones de bajas temperaturas. En el estudio se observó que el 13.8% de niños presentan el TDAH, sin embargo, el 10.3% de esta población se encuentra en inicio en el proceso de comprensión de lectura siendo este significativo. El TDAH y la deficiente comprensión lectora es un problema real que los profesores deben conocer y enfrentar para aplicar estrategias y técnicas adecuadas, para el desarrollo de los niños es indispensable la importancia que deben darle a este trastorno y su seguimiento correspondiente puesto que esto es de vital importancia para poder actuar de forma pertinente y eficaz para que el aprendizaje de los niños sea satisfactorio.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/14010.35622/j.rie.2020.04.006Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 4 (2020); 588-6012664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/190https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/191https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/505https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/506Derechos de autor 2020 Grecia Mamani, Ana Vilca, Fred Torreshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/1402024-10-05T13:56:47Z
dc.title.none.fl_str_mv Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
Déficit de atención y comprensión lectora de textos andinos en niños que estudian a moderada altitud
title Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
spellingShingle Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
Mamani, Grecia
Atención
TDAH
evaluación
comprensión de lectura
trastorno
Attention
ADHD
assessment
reading comprehension
disorder
title_short Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
title_full Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
title_fullStr Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
title_full_unstemmed Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
title_sort Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
dc.creator.none.fl_str_mv Mamani, Grecia
Vilca, Ana
Torres, Fred
author Mamani, Grecia
author_facet Mamani, Grecia
Vilca, Ana
Torres, Fred
author_role author
author2 Vilca, Ana
Torres, Fred
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Atención
TDAH
evaluación
comprensión de lectura
trastorno
Attention
ADHD
assessment
reading comprehension
disorder
topic Atención
TDAH
evaluación
comprensión de lectura
trastorno
Attention
ADHD
assessment
reading comprehension
disorder
description The problem of attention deficit and the level of reading comprehension in children is a problem that teachers must pay attention to; since it is present in the personal, social and community areas and cognitive, emotional and interactive behaviors of children. Therefore, the objective of the study was to know the attention deficit and the reading comprehension of an Andean text in children who are at 3800 meters above sea level when they study it in conditions of low temperatures. In the study, it was observed that 13.8% of children have ADHD; however, 10.3% of this population is at the beginning of the reading comprehension process, this being significant. ADHD and meager reading comprehension is a real problem that teachers must know and face in order to apply appropriate strategies and techniques, for the development of children it is essential the importance that they must give to this disorder and its corresponding monitoring since this is of vitally important to be able to act in a relevant and effective way so that children's learning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140
10.35622/j.rie.2020.04.006
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2020.04.006
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/190
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/191
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/505
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/506
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Grecia Mamani, Ana Vilca, Fred Torres
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Grecia Mamani, Ana Vilca, Fred Torres
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 4 (2020); 588-601
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842811418229866496
score 13.210282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).