Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude
Descripción del Articulo
The problem of attention deficit and the level of reading comprehension in children is a problem that teachers must pay attention to; since it is present in the personal, social and community areas and cognitive, emotional and interactive behaviors of children. Therefore, the objective of the study...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/140 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Atención TDAH evaluación comprensión de lectura trastorno Attention ADHD assessment reading comprehension disorder |
id |
REVIE_2fa3f9d6603dbd3b6f32a2b1867a9fda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/140 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitudeDéficit de atención y comprensión lectora de textos andinos en niños que estudian a moderada altitudMamani, GreciaVilca, AnaTorres, FredAtenciónTDAHevaluacióncomprensión de lecturatrastornoAttentionADHDassessmentreading comprehensiondisorderThe problem of attention deficit and the level of reading comprehension in children is a problem that teachers must pay attention to; since it is present in the personal, social and community areas and cognitive, emotional and interactive behaviors of children. Therefore, the objective of the study was to know the attention deficit and the reading comprehension of an Andean text in children who are at 3800 meters above sea level when they study it in conditions of low temperatures. In the study, it was observed that 13.8% of children have ADHD; however, 10.3% of this population is at the beginning of the reading comprehension process, this being significant. ADHD and meager reading comprehension is a real problem that teachers must know and face in order to apply appropriate strategies and techniques, for the development of children it is essential the importance that they must give to this disorder and its corresponding monitoring since this is of vitally important to be able to act in a relevant and effective way so that children's learning.El problema de déficit de atención y el nivel de comprensión lectora en niños es un problema al cual los docentes deberían tomarle atención, ya que está presente en los ámbitos personal, social, comunitario enfoques cognitivos, emocionales y comportamentales de los niños. Por lo que el objetivo del estudio fue conocer el déficit de atención y la compresión lectora de un texto andino en niños que se encuentran a 3800 msnm en la estudian en condiciones de bajas temperaturas. En el estudio se observó que el 13.8% de niños presentan el TDAH, sin embargo, el 10.3% de esta población se encuentra en inicio en el proceso de comprensión de lectura siendo este significativo. El TDAH y la deficiente comprensión lectora es un problema real que los profesores deben conocer y enfrentar para aplicar estrategias y técnicas adecuadas, para el desarrollo de los niños es indispensable la importancia que deben darle a este trastorno y su seguimiento correspondiente puesto que esto es de vital importancia para poder actuar de forma pertinente y eficaz para que el aprendizaje de los niños sea satisfactorio.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/14010.35622/j.rie.2020.04.006Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 4 (2020); 588-6012664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/190https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/191https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/505https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/506Derechos de autor 2020 Grecia Mamani, Ana Vilca, Fred Torreshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/1402024-10-05T13:56:47Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude Déficit de atención y comprensión lectora de textos andinos en niños que estudian a moderada altitud |
title |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude |
spellingShingle |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude Mamani, Grecia Atención TDAH evaluación comprensión de lectura trastorno Attention ADHD assessment reading comprehension disorder |
title_short |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude |
title_full |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude |
title_fullStr |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude |
title_full_unstemmed |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude |
title_sort |
Attention deficit and reading comprehension of Andean texts in children who study at moderate altitude |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mamani, Grecia Vilca, Ana Torres, Fred |
author |
Mamani, Grecia |
author_facet |
Mamani, Grecia Vilca, Ana Torres, Fred |
author_role |
author |
author2 |
Vilca, Ana Torres, Fred |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Atención TDAH evaluación comprensión de lectura trastorno Attention ADHD assessment reading comprehension disorder |
topic |
Atención TDAH evaluación comprensión de lectura trastorno Attention ADHD assessment reading comprehension disorder |
description |
The problem of attention deficit and the level of reading comprehension in children is a problem that teachers must pay attention to; since it is present in the personal, social and community areas and cognitive, emotional and interactive behaviors of children. Therefore, the objective of the study was to know the attention deficit and the reading comprehension of an Andean text in children who are at 3800 meters above sea level when they study it in conditions of low temperatures. In the study, it was observed that 13.8% of children have ADHD; however, 10.3% of this population is at the beginning of the reading comprehension process, this being significant. ADHD and meager reading comprehension is a real problem that teachers must know and face in order to apply appropriate strategies and techniques, for the development of children it is essential the importance that they must give to this disorder and its corresponding monitoring since this is of vitally important to be able to act in a relevant and effective way so that children's learning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140 10.35622/j.rie.2020.04.006 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2020.04.006 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/190 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/191 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/505 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/140/506 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Grecia Mamani, Ana Vilca, Fred Torres https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Grecia Mamani, Ana Vilca, Fred Torres https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 4 (2020); 588-601 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842811418229866496 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).