The Family Album and its digital migration

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The following article is related to the analysis of the family album as a cultural element and its progressive transition to the digital version aimed at approaching to the micro-scenarios where take place the daily events of the individuals and is born the interpersonal communication with current t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Sarapura Sarapura, Mercedes, Peschiera Chanamé, Lourdes
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/228
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/228
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Álbum familiar
Comunicación
Fotografía
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description The following article is related to the analysis of the family album as a cultural element and its progressive transition to the digital version aimed at approaching to the micro-scenarios where take place the daily events of the individuals and is born the interpersonal communication with current technological constraints. This communication is also reflected in the album like the archives of the individual mindsets and experiences. Learning more about their contexts, -most of them like archetypes-, what occurs to the persons and their experiences makes it possible to deeply understand communication on the social level taking into account the complexity that involves the irruption of technology inside the private spaces, becoming the family album the key element where tradition and modernity converge. Tradition, considered as the cultural apex, evokes the identity,memories and death whilst modernity involves a channel and a communicative message subject to changes caused by the technological advance, conditioning the quality of the communicative process as well as having an effect on the lifestyle and culture of the people. In sum, this approach is also appropriate to define the function of photography inside the cell of a society where images play a prominent role.
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Learning more about their contexts, -most of them like archetypes-, what occurs to the persons and their experiences makes it possible to deeply understand communication on the social level taking into account the complexity that involves the irruption of technology inside the private spaces, becoming the family album the key element where tradition and modernity converge. Tradition, considered as the cultural apex, evokes the identity,memories and death whilst modernity involves a channel and a communicative message subject to changes caused by the technological advance, conditioning the quality of the communicative process as well as having an effect on the lifestyle and culture of the people. In sum, this approach is also appropriate to define the function of photography inside the cell of a society where images play a prominent role.El presente trabajo se aplica al análisis del álbum familiar como objeto cultural y su progresivo desplazamiento a la versión digital, con el fin de procurar un acercamiento a los microescenarios donde tienen lugar los aconteceres cotidianos de los individuos y en los que se gesta la comunicación interpersonal con los condicionamientos tecnológicos actuales; la misma que se ve reflejada en el álbum, cual archivo de sus imaginarios y vivencias. Conocer de cerca sus entornos (ya mediatizados, relacionados con lo que ocurre a la gente y sus vivencias) hace posible una profunda comprensión de la comunicación a nivel social con toda la complejidad que supone la incursión de la tecnología en los espacios privados. Así, el álbum familiar se convierte en elemento clave, donde converge lo tradicional con lo moderno. Lo tradicional en tanto que, como vértice cultural, evoca la identidad, la memoria y la muerte. Lo moderno, porque como canal y mensaje comunicativo está sujeto a los cambios producidos por el avance tecnológico que condiciona la calidad del proceso comunicativo, que a su vez tendrá un efecto en los estilos de vida y la cultura de la gente. En suma, esta mirada es también oportuna para definir el rol de la fotografía al interior de la célula de una sociedad en la que la imagen tiene un papel predominante.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2014-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/22810.24265/cian.2014.n4.16Correspondences & Analysis; No 4 (2014): Correspondences & analysis N°4 2014 (january - december); 335-361Correspondencias & análisis; Núm. 4 (2014): Correspondencias & análisis N°4 2014 (enero - diciembre); 335-3612304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/228/208http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/228/357/*ref*/Álvarez-Dardet, A. (2013, agosto 28). “Joan Fontcuberta: ‘Los álbumes han sido sustituidos por las redes sociales’”. Extraída el 2/VII/2014 desde http://cultura.elpais.com/cultura/2013/08/28/actualidad/1377705343-_852989.html/*ref*/Badger, G. (2009). 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