La fabricación digital como herramienta de educación inclusiva para personas con discapacidad visual: análisis literario y bibliométrico

Descripción del Articulo

Technology integration in teaching people with disabilities is essential and has generated the so-called assistive technologies. Among them, digital manufacturing technologies, considered transformative, have made personalization faster and access easier and more affordable, mainly for the visually...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Carrión Puelles, Naldi Susan, Silva Osores, Carlos Eduardo, Valerio Araoz, Jorge
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad ESAN
Repositorio:ESAN-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.esan.edu.pe:20.500.12640/3323
Enlace del recurso:https://hdl.handle.net/20.500.12640/3323
https://doi.org/10.26439/limaq2022.n010.5256
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Digital fabrication
DIY assistive technology
Explicit instructions
Visual disability education
Educación para personas con discapacidad visual
Fabricación digital
Instrucción explícita1
Tecnologías de asistencia
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.08
Descripción
Sumario:Technology integration in teaching people with disabilities is essential and has generated the so-called assistive technologies. Among them, digital manufacturing technologies, considered transformative, have made personalization faster and access easier and more affordable, mainly for the visually impaired. This research combines a literature review with bibliometrics to evaluate the application of digital fabrication technologies in the learning process of students with visual disabilities. Likewise, it analyzes its contribution to implementing explicit instruction, a fundamental and transversal methodology for teaching people with and without visual disabilities. It offers a multisensory educational experience and can potentially increase the number of inclusive educational spaces.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).