SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION

Descripción del Articulo

The investigative work presents a system of actions to carry out fi eld work with an integrative character and with an ecosystem approach and confronting climate change in the Bachelor of Education career Biology-Geography in Cuba, to enhance the future professional performance of graduates, by prom...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Armiñana-García, Rafael, Olivera-Bacallao, Damaris, Fimia-Duarte, Rigoberto, Iannacone, José, Contreras, Jorge Luis, Aldaz-Segura, Romina Brigitte
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revista URP - Paideia XXI
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3435
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3435
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2519-5700_40545c6060eef71e4d8644a316a1c60a
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3435
network_acronym_str 2519-5700
repository_id_str
network_name_str Revista URP - Paideia XXI
spelling SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATIONSISTEMA DE ACCIONES PARA EL PERFECCIONAMIENTO DE LA PRÁCTICA DE CAMPO CON CARÁCTER INTEGRADOR EN LA EDUCACIÓN SUPERIORArmiñana-García, RafaelOlivera-Bacallao, DamarisFimia-Duarte, RigobertoIannacone, JoséContreras, Jorge LuisAldaz-Segura, Romina BrigitteThe investigative work presents a system of actions to carry out fi eld work with an integrative character and with an ecosystem approach and confronting climate change in the Bachelor of Education career Biology-Geography in Cuba, to enhance the future professional performance of graduates, by promoting Environmental Education and sustainable development in the centers of this level of education for the terminal years in the selected fi eld practice polygons. The diagnosis was made to determine the diffi culties that affect fi eld work realization in an integrative way. To mitigate the diffi culties detected, the system of actions whose contribution to the theory is given in its conception is proposed where the interaction between its components allows fulfilling the social order exposed in the professional model. The components that make up the system are: a theoretical block made up of the work of the professors and students cabinet; a practical block that includes the procedures for carrying out the actions and a conclusions block where the interrelation between theory and practice is corroborated. It shows the systematization and updating of new content in correspondence with the updating of the foundations of environmental education and the requirements for using the system. The system is submitted to experts' criteria declaring it pertinent and is put into practice from the academic year 2018 - 2019 with excellent results. Keywords: Environmental Education – integrative field practice – systemEl trabajo investigativo presenta un sistema de acciones para la realización del trabajo de campo con carácter integrador y con un enfoque ecosistémico y de enfrentamiento al cambio climático en la carrera de Licenciatura en Educación Biología-Geografía en Cuba, con el objetivo de potenciar el desempeño profesional futuro de los egresados, al propiciar la Educación Ambiental y el desarrollo sostenible en los centros de este nivel de enseñanza para los años terminales en los polígonos de prácticas de campo seleccionados. Se realizó el diagnóstico para determinar las dificultades que afectan la realización del trabajo de campo de forma integradora. Para mitigar las dificultades detectadas se propone el sistema de acciones cuyo aporte a la teoría está dado en su concepción donde la interacción entre sus componentes permite cumplir el encargo social expuesto en el modelo del profesional. Los componentes que integran el sistema son: un bloque teórico conformado por el trabajo de gabinete de profesores y estudiantes; un bloque práctico que incluye los procedimientos para ejecución de las acciones y un bloque de conclusiones donde se corrobora la interrelación entre la teoría y la práctica. En él se pone de manifiesto la sistematización y actualización de nuevos contenidos en correspondencia con la actualización de los fundamentos de la educación ambiental y las exigencias para el uso del sistema. El sistema se somete a criterio de expertos declarándose como pertinente y se pone en práctica a partir del curso académico 2018 - 2019 con excelentes resultados. Palabras clave: Educación Ambiental – práctica de campo integradora – sistemaUniversidad Ricardo Palma2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/343510.31381/paideia xxi.v10i2.3435Paideia XXI; Vol. 10 Núm. 2 (2020): PAIDEIA XXI; 349-3692519-57002221-7770reponame:Revista URP - Paideia XXIinstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3435/4228Derechos de autor 2020 Paideia XXIinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-29T16:30:13Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION
SISTEMA DE ACCIONES PARA EL PERFECCIONAMIENTO DE LA PRÁCTICA DE CAMPO CON CARÁCTER INTEGRADOR EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
title SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION
spellingShingle SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION
Armiñana-García, Rafael
title_short SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION
title_full SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION
title_fullStr SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION
title_sort SYSTEM OF ACTIONS FOR THE IMPROVEMENT OF INTEGRATING FIELD PRACTICE IN HIGHER EDUCATION
dc.creator.none.fl_str_mv Armiñana-García, Rafael
Olivera-Bacallao, Damaris
Fimia-Duarte, Rigoberto
Iannacone, José
Contreras, Jorge Luis
Aldaz-Segura, Romina Brigitte
author Armiñana-García, Rafael
author_facet Armiñana-García, Rafael
Olivera-Bacallao, Damaris
Fimia-Duarte, Rigoberto
Iannacone, José
Contreras, Jorge Luis
Aldaz-Segura, Romina Brigitte
author_role author
author2 Olivera-Bacallao, Damaris
Fimia-Duarte, Rigoberto
Iannacone, José
Contreras, Jorge Luis
Aldaz-Segura, Romina Brigitte
author2_role author
author
author
author
author
dc.description.none.fl_txt_mv The investigative work presents a system of actions to carry out fi eld work with an integrative character and with an ecosystem approach and confronting climate change in the Bachelor of Education career Biology-Geography in Cuba, to enhance the future professional performance of graduates, by promoting Environmental Education and sustainable development in the centers of this level of education for the terminal years in the selected fi eld practice polygons. The diagnosis was made to determine the diffi culties that affect fi eld work realization in an integrative way. To mitigate the diffi culties detected, the system of actions whose contribution to the theory is given in its conception is proposed where the interaction between its components allows fulfilling the social order exposed in the professional model. The components that make up the system are: a theoretical block made up of the work of the professors and students cabinet; a practical block that includes the procedures for carrying out the actions and a conclusions block where the interrelation between theory and practice is corroborated. It shows the systematization and updating of new content in correspondence with the updating of the foundations of environmental education and the requirements for using the system. The system is submitted to experts' criteria declaring it pertinent and is put into practice from the academic year 2018 - 2019 with excellent results. Keywords: Environmental Education – integrative field practice – system
El trabajo investigativo presenta un sistema de acciones para la realización del trabajo de campo con carácter integrador y con un enfoque ecosistémico y de enfrentamiento al cambio climático en la carrera de Licenciatura en Educación Biología-Geografía en Cuba, con el objetivo de potenciar el desempeño profesional futuro de los egresados, al propiciar la Educación Ambiental y el desarrollo sostenible en los centros de este nivel de enseñanza para los años terminales en los polígonos de prácticas de campo seleccionados. Se realizó el diagnóstico para determinar las dificultades que afectan la realización del trabajo de campo de forma integradora. Para mitigar las dificultades detectadas se propone el sistema de acciones cuyo aporte a la teoría está dado en su concepción donde la interacción entre sus componentes permite cumplir el encargo social expuesto en el modelo del profesional. Los componentes que integran el sistema son: un bloque teórico conformado por el trabajo de gabinete de profesores y estudiantes; un bloque práctico que incluye los procedimientos para ejecución de las acciones y un bloque de conclusiones donde se corrobora la interrelación entre la teoría y la práctica. En él se pone de manifiesto la sistematización y actualización de nuevos contenidos en correspondencia con la actualización de los fundamentos de la educación ambiental y las exigencias para el uso del sistema. El sistema se somete a criterio de expertos declarándose como pertinente y se pone en práctica a partir del curso académico 2018 - 2019 con excelentes resultados. Palabras clave: Educación Ambiental – práctica de campo integradora – sistema
description The investigative work presents a system of actions to carry out fi eld work with an integrative character and with an ecosystem approach and confronting climate change in the Bachelor of Education career Biology-Geography in Cuba, to enhance the future professional performance of graduates, by promoting Environmental Education and sustainable development in the centers of this level of education for the terminal years in the selected fi eld practice polygons. The diagnosis was made to determine the diffi culties that affect fi eld work realization in an integrative way. To mitigate the diffi culties detected, the system of actions whose contribution to the theory is given in its conception is proposed where the interaction between its components allows fulfilling the social order exposed in the professional model. The components that make up the system are: a theoretical block made up of the work of the professors and students cabinet; a practical block that includes the procedures for carrying out the actions and a conclusions block where the interrelation between theory and practice is corroborated. It shows the systematization and updating of new content in correspondence with the updating of the foundations of environmental education and the requirements for using the system. The system is submitted to experts' criteria declaring it pertinent and is put into practice from the academic year 2018 - 2019 with excellent results. Keywords: Environmental Education – integrative field practice – system
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3435
10.31381/paideia xxi.v10i2.3435
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3435
identifier_str_mv 10.31381/paideia xxi.v10i2.3435
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3435/4228
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Paideia XXI
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Paideia XXI
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Paideia XXI; Vol. 10 Núm. 2 (2020): PAIDEIA XXI; 349-369
2519-5700
2221-7770
reponame:Revista URP - Paideia XXI
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
reponame_str Revista URP - Paideia XXI
collection Revista URP - Paideia XXI
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701110959349694464
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).