How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
Descripción del Articulo
Peruvian author Ricardo Palma achieved prominence as a South American literary through his pleasant and entertaining Peruvian Traditions that mostly resurrected the colonial world. To write his historical fiction, Palma was inspired by the Chronicles of the Indies and the...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revista URP - Aula Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3509 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del Pacífico |
| id |
2415-2218_393f3637a2df17977d7ab9aa27a53ff9 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3509 |
| network_acronym_str |
2415-2218 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista URP - Aula Palma |
| spelling |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!¡Cómo desvanecen los Comentarios reales de «Carta canta» de Palma!Ward, ThomasRicardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del PacíficoPeruvian author Ricardo Palma achieved prominence as a South American literary through his pleasant and entertaining Peruvian Traditions that mostly resurrected the colonial world. To write his historical fiction, Palma was inspired by the Chronicles of the Indies and the plot of his tradition “Carta canta” comes directly from Inca Garcilaso de la Vega’s Royal Commentaries. However, from the firstincarnation of the tradition from 1875 to the last one, Palma conceals his true source of the story. For the second version, improved after the War of the Pacific, our philological research reveals that Palma continued tweaking still other Garcilaso elements. We offer some conclusions about why he insisted on hiding his debt to Garcilaso and what coloniality had to do with his motivations.El autor peruano Ricardo Palma logró preeminencia como luminaria literaria sudamericana mediante sus placenteras y amenas Tradiciones peruanas que en su mayoría resucitan el mundo colonial. Para redactar su ficción histórica, Palma se inspira en las crónicas de Indias y la trama de su tradición «Carta canta» viene directamente de los Comentarios reales de Inca Garcilaso de la Vega. Sin embargo, desde la primera encarnación de la tradición de 1875 hasta la última, Palma oculta la verdadera fuente para el relato. Para la segunda versión, perfeccionada después de la Guerra del Pacífico, nuestra investigación filológica revela que Palma sigue modificando aun otros elementos de Garcilaso. Ofrecemos algunas conclusiones sobre por qué se empeñaba en esconder su deuda conGarcilaso y cómo sus motivaciones en estas actividades se relacionan con la colonialidad.Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/350910.31381/ap.v0i19.3509Aula Palma; Núm. 19 (2020): Aula Palma; 329-3482415-22181810-752410.31381/ap.v0i19reponame:Revista URP - Aula Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509/4286Derechos de autor 2020 Aula Palmahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-02T16:40:13Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma! ¡Cómo desvanecen los Comentarios reales de «Carta canta» de Palma! |
| title |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma! |
| spellingShingle |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma! Ward, Thomas Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del Pacífico |
| title_short |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma! |
| title_full |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma! |
| title_fullStr |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma! |
| title_full_unstemmed |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma! |
| title_sort |
How the actual Comments of "Carta sings" from Palma! |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Ward, Thomas |
| author |
Ward, Thomas |
| author_facet |
Ward, Thomas |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del Pacífico |
| topic |
Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del Pacífico |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
Peruvian author Ricardo Palma achieved prominence as a South American literary through his pleasant and entertaining Peruvian Traditions that mostly resurrected the colonial world. To write his historical fiction, Palma was inspired by the Chronicles of the Indies and the plot of his tradition “Carta canta” comes directly from Inca Garcilaso de la Vega’s Royal Commentaries. However, from the firstincarnation of the tradition from 1875 to the last one, Palma conceals his true source of the story. For the second version, improved after the War of the Pacific, our philological research reveals that Palma continued tweaking still other Garcilaso elements. We offer some conclusions about why he insisted on hiding his debt to Garcilaso and what coloniality had to do with his motivations. El autor peruano Ricardo Palma logró preeminencia como luminaria literaria sudamericana mediante sus placenteras y amenas Tradiciones peruanas que en su mayoría resucitan el mundo colonial. Para redactar su ficción histórica, Palma se inspira en las crónicas de Indias y la trama de su tradición «Carta canta» viene directamente de los Comentarios reales de Inca Garcilaso de la Vega. Sin embargo, desde la primera encarnación de la tradición de 1875 hasta la última, Palma oculta la verdadera fuente para el relato. Para la segunda versión, perfeccionada después de la Guerra del Pacífico, nuestra investigación filológica revela que Palma sigue modificando aun otros elementos de Garcilaso. Ofrecemos algunas conclusiones sobre por qué se empeñaba en esconder su deuda conGarcilaso y cómo sus motivaciones en estas actividades se relacionan con la colonialidad. |
| description |
Peruvian author Ricardo Palma achieved prominence as a South American literary through his pleasant and entertaining Peruvian Traditions that mostly resurrected the colonial world. To write his historical fiction, Palma was inspired by the Chronicles of the Indies and the plot of his tradition “Carta canta” comes directly from Inca Garcilaso de la Vega’s Royal Commentaries. However, from the firstincarnation of the tradition from 1875 to the last one, Palma conceals his true source of the story. For the second version, improved after the War of the Pacific, our philological research reveals that Palma continued tweaking still other Garcilaso elements. We offer some conclusions about why he insisted on hiding his debt to Garcilaso and what coloniality had to do with his motivations. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509 10.31381/ap.v0i19.3509 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509 |
| identifier_str_mv |
10.31381/ap.v0i19.3509 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509/4286 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Aula Palma http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Aula Palma http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma |
| publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Aula Palma; Núm. 19 (2020): Aula Palma; 329-348 2415-2218 1810-7524 10.31381/ap.v0i19 reponame:Revista URP - Aula Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| reponame_str |
Revista URP - Aula Palma |
| collection |
Revista URP - Aula Palma |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701473976364040192 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).