Marketing strategies for the relaunch of the professional career of economic engineering in the socioeconomic context
Descripción del Articulo
In the last calls for admission, applicants were interested in the career of Economic Engineering, but since 2016, it was no longer considered as an alternative at Señor de Sipán University. The objective of this research is to develop marketing strategies for the relaunch of the economic engineerin...
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2626 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2626 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
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Marketing strategies for the relaunch of the professional career of economic engineering in the socioeconomic context Estrategias de marketing para el relanzamiento de la carrera profesional de Ingeniería Económica en el contexto socioeconómico |
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PUYÉN FARÍAS, Nelson Alejandro CARMONA BRENIS, Carlos José GUILLERMO GUILLERMO, Stalyn Saúl PECSEN QUIROZ, Juan Ramón RAUNELLI SANDER, Juan Manuel RODRÍGUEZ LAFITTE, Ernesto Dante SÁNCHEZ PÉREZ, Luz del Rocío SOTOMAYOR NUNURA, Gioconda del Socorro |
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In the last calls for admission, applicants were interested in the career of Economic Engineering, but since 2016, it was no longer considered as an alternative at Señor de Sipán University. The objective of this research is to develop marketing strategies for the relaunch of the economic engineering professional career in the socio-economic context of 2019 in order to achieve a sustainable professional school, which provides a quality educational service and complies with meet local, regional and national demand. The Theory of consumer choice was worked on; marketing strategies such as relationship marketing, and marketing mix. The type of research used was explanatory and purposeful with a non-experimental cross-sectional design. The sample was established with 1,157 students in the 5th year of secondary education from the main private and national educational centers of the departments of Lambayeque, Cajamarca, San Martín and Amazonas. From the results of the surveys, an unsatisfied demand of a range of 82 to 148 students per year was evidenced, who prefer to study at the Señor de Sipán University, this is because the study programs are differentiated by the spatial approach and sustainability that offers the curriculum, the quality of the infrastructure, the academic resources, the relevance of the functional map, the teaching-learning processes and the recognized teaching staff.Keywords: Marketing strategies, Economic Engineering, socioeconomic context. En las últimas convocatorias de admisión, postulantes se presentaban interesados en la carrera de Ingeniería Económica, pero desde el 2016, dejó de considerarse como una alternativa en la universidad Señor de Sipán. En esta investigación se plantea como objetivo elaborar estrategias de marketing para el relanzamiento de la carrera profesional de ingeniería económica en el contexto socio económico del año 2019 con la finalidad de lograr una escuela profesional sostenible, que imparta un servicio educativo de calidad y que cumpla con satisfacer la demanda local, regional y nacional. Se trabajó la Teoría de la elección del consumidor; estrategias de marketing como el marketing Relacional, y marketing mix. El tipo de investigación utilizado fue el explicativo y propositivo con diseño no experimental de corte transversal. La muestra se estableció con 1157 estudiantes del 5° año de educación secundaria de los principales centros educativos privados y nacionales de los departamentos de Lambayeque, Cajamarca, San Martín y Amazonas. De los resultados de las encuestas se evidenció una demanda insatisfecha de un rango de 82 a 148 estudiantes por año, que prefieren estudiar en la Universidad Señor de Sipán, esto se debe a que los programas de estudio son diferenciados por el enfoque espacial y de sostenibilidad que ofrece el currículo, la calidad de la infraestructura, los recursos académicos, la pertinencia del mapa funcional, de los procesos de enseñanza-aprendizaje y de la plana docente reconocida.Palabras clave: Estrategias de marketing, Ingeniería Económica, contexto socioeconómico. |
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In the last calls for admission, applicants were interested in the career of Economic Engineering, but since 2016, it was no longer considered as an alternative at Señor de Sipán University. The objective of this research is to develop marketing strategies for the relaunch of the economic engineering professional career in the socio-economic context of 2019 in order to achieve a sustainable professional school, which provides a quality educational service and complies with meet local, regional and national demand. The Theory of consumer choice was worked on; marketing strategies such as relationship marketing, and marketing mix. The type of research used was explanatory and purposeful with a non-experimental cross-sectional design. The sample was established with 1,157 students in the 5th year of secondary education from the main private and national educational centers of the departments of Lambayeque, Cajamarca, San Martín and Amazonas. From the results of the surveys, an unsatisfied demand of a range of 82 to 148 students per year was evidenced, who prefer to study at the Señor de Sipán University, this is because the study programs are differentiated by the spatial approach and sustainability that offers the curriculum, the quality of the infrastructure, the academic resources, the relevance of the functional map, the teaching-learning processes and the recognized teaching staff.Keywords: Marketing strategies, Economic Engineering, socioeconomic context. |
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Derechos de autor 2020 Nelson Alejandro PUYÉN FARÍAS, Carlos José CARMONA BRENIS, Stalyn Saúl GUILLERMO GUILLERMO, Juan Ramón PECSEN QUIROZ, Juan Manuel RAUNELLI SANDER, Ernesto Dante RODRÍGUEZ LAFITTE, Luz del Rocío SÁNCHEZ PÉREZ, Gioconda del Socorro SOTOMAYOR NUNURA http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
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Derechos de autor 2020 Nelson Alejandro PUYÉN FARÍAS, Carlos José CARMONA BRENIS, Stalyn Saúl GUILLERMO GUILLERMO, Juan Ramón PECSEN QUIROZ, Juan Manuel RAUNELLI SANDER, Ernesto Dante RODRÍGUEZ LAFITTE, Luz del Rocío SÁNCHEZ PÉREZ, Gioconda del Socorro SOTOMAYOR NUNURA http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
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UCV HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 21-31 UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 21-31 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v9i4 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
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The objective of this research is to develop marketing strategies for the relaunch of the economic engineering professional career in the socio-economic context of 2019 in order to achieve a sustainable professional school, which provides a quality educational service and complies with meet local, regional and national demand. The Theory of consumer choice was worked on; marketing strategies such as relationship marketing, and marketing mix. The type of research used was explanatory and purposeful with a non-experimental cross-sectional design. The sample was established with 1,157 students in the 5th year of secondary education from the main private and national educational centers of the departments of Lambayeque, Cajamarca, San Martín and Amazonas. From the results of the surveys, an unsatisfied demand of a range of 82 to 148 students per year was evidenced, who prefer to study at the Señor de Sipán University, this is because the study programs are differentiated by the spatial approach and sustainability that offers the curriculum, the quality of the infrastructure, the academic resources, the relevance of the functional map, the teaching-learning processes and the recognized teaching staff.Keywords: Marketing strategies, Economic Engineering, socioeconomic context.En las últimas convocatorias de admisión, postulantes se presentaban interesados en la carrera de Ingeniería Económica, pero desde el 2016, dejó de considerarse como una alternativa en la universidad Señor de Sipán. En esta investigación se plantea como objetivo elaborar estrategias de marketing para el relanzamiento de la carrera profesional de ingeniería económica en el contexto socio económico del año 2019 con la finalidad de lograr una escuela profesional sostenible, que imparta un servicio educativo de calidad y que cumpla con satisfacer la demanda local, regional y nacional. Se trabajó la Teoría de la elección del consumidor; estrategias de marketing como el marketing Relacional, y marketing mix. El tipo de investigación utilizado fue el explicativo y propositivo con diseño no experimental de corte transversal. La muestra se estableció con 1157 estudiantes del 5° año de educación secundaria de los principales centros educativos privados y nacionales de los departamentos de Lambayeque, Cajamarca, San Martín y Amazonas. De los resultados de las encuestas se evidenció una demanda insatisfecha de un rango de 82 a 148 estudiantes por año, que prefieren estudiar en la Universidad Señor de Sipán, esto se debe a que los programas de estudio son diferenciados por el enfoque espacial y de sostenibilidad que ofrece el currículo, la calidad de la infraestructura, los recursos académicos, la pertinencia del mapa funcional, de los procesos de enseñanza-aprendizaje y de la plana docente reconocida.Palabras clave: Estrategias de marketing, Ingeniería Económica, contexto socioeconómico.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2020-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/262610.18050/ucv-hacer.v9i4.2626UCV HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 21-31UCV-HACER; Vol. 9 Núm. 4 (2020): Octubre-Diciembre; 21-312414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v9i4reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2626/2136/*ref*/Alcas, N., Alarcón, M., Natividad, J. y Rodriguez, A. (2019). Empleo de las estrategias de aprendizaje en la universidad: Un estudio de caso. Artículo: Scielo Chávez, Á. (2014). Anteproyecto de creación de nueva carrera: ingeniería en prevención de riesgos laborales y ambientales en la Universidad Austral de Chile sede Puerto Montt. Puerto Montt – Chile: Universidad Austral de Chile. Elizalde, A., y Poaquiza, J. (2016). Proyecto de inversión para la creación de un colegio de arte de especialidad en música. Guayaquil: Universidad de Guayaquil Facultad de Ciencias Económicas. Espíritu, J. (2017). Estudio de la Demanda Social y Mercado Ocupacional de la Carrera de Enfermería de la Universidad Nacional del Santa, 2017Nuevo Chimbote. Nuevo Chimbote: Editorial Universitaria de la UNS. García, F., Foncesca, G., y Concha, L. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: un estudio comparado. Revista: Scopus. Puerto Rico. Gladwel. (2004). El punto clave: Estrategia marketing relacional. Artículo. 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Estudio de Mercado Laboral en la Macro Región Norte para identificar potenciales ocupaciones de mayor demanda, y elaborar mapas funcionales. Lima: SINEACE. Ospina, M. y Sanabria, P. (2010) Un enfoque de mercadeo de servicios educativos para la gestión de las organizaciones de educación superior en Colombia: El modelo migme. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Militar Nueva Granada. rev.fac.cienc.econ, XVIII (2). Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rfce/v18n2/v18n2a07.pdf Reynoso, M., Pernas, I. y Perazzo, D. (2017). Marketing educativo en CONALEP Monterrey I: una estrategia heterogénea y armonizada. Revista Cubana de Educación Superior, 36(2), 102-112. Recuperado en 20 de agosto de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000200010&lng=es&tlng=es. Sanz, D., Crissien, T., García, J., y Patiño, M. (2017). Marketing educativo como estrategia de negocio en universidades privadas. Desarrollo Gerencial Revista de la Facultad de Ciencias Económicas Administrativas y Contables de la Universidad Simón Bolívar-Colombia, 160-175 Schlesinger, M., Cervera, A., Iniesta, M. y Sánchez, R. (2014). Un enfoque de marketing de relaciones a la educación como un servicio: aplicación a la Universidad de Valencia. Innovar, 24 (53), 113-125. SUNEDU. (2017). Perú: Macro Región Nororiental del Perú: Universidades que ofrecen la carrera de ingeniería económica. Lima: Superintendencia Nacional de Educación Superior UniversitariaDerechos de autor 2020 Nelson Alejandro PUYÉN FARÍAS, Carlos José CARMONA BRENIS, Stalyn Saúl GUILLERMO GUILLERMO, Juan Ramón PECSEN QUIROZ, Juan Manuel RAUNELLI SANDER, Ernesto Dante RODRÍGUEZ LAFITTE, Luz del Rocío SÁNCHEZ PÉREZ, Gioconda del Socorro SOTOMAYOR NUNURAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:42Zmail@mail.com - |
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