Scale of Socio-emotional Competences
Descripción del Articulo
Objective: To determine the psychometric properties of the scale of socio-emotional skills (ECSE) for workersin public and private institutions in Lima Este. Maethods: The study was not experimental transversal design,further characterized by systematic, controlled, empirical and critical. Non-proba...
Autores: | , , |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/178 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/178 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Socio-emotional competence, reliability, construct validity, internal consistency Competencia socioemocional, fiabilidad, validez de constructo, consistencia interna |
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Scale of Socio-emotional Competences Escala de Competencias Socioemocionales |
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Objective: To determine the psychometric properties of the scale of socio-emotional skills (ECSE) for workersin public and private institutions in Lima Este. Maethods: The study was not experimental transversal design,further characterized by systematic, controlled, empirical and critical. Non-probability sampling was used for theconvenience of researchers, based on criteria previously established inclusion and exclusion, the sample consistedof 186 workers, between the ages of 21 and 65. The validation process of the test comprised an analysis of contentvalidity by judges and evaluation by psychometric assessment in one phase: pilot validation sample to determinethe reliability of the test through the analysis of difficulty items, item-test correlation, estimation of Cronbachand factor analysis. Results: As a result of exploratory factor analysis showed that the construct is comprised of2-dimensional competition emotional and social with 44.87% of the total variance and in turn by 5 sub dimensions(emotional awareness, emotional regulation, participatory capacity, empathy and dispute resolution); Cronbach'sα for the whole instrument was 0.793; also those items that meet the following requirements a) correlation wasretained item - larger sub 0.3, b) Cronbach alpha coefficient (to remove the item) equal to or less than the subdimension, c) in its dimension factorial saturation above 0.30. As a result of this analysis they were invalidated31 items, which were eliminated, leaving the instrument consisting of 28 items. Conclusion: The instrument haspsychometric properties of construct validity as well as a good level of reliability Objetivo: Determinar las propiedades psicométricas de la Escala de Competencias Socioemocionales (ECSE) en trabajadores de instituciones públicas y privadas de Lima Este. Material y métodos: El estudio fue de diseño no experimental de carácter transversal, además se caracteriza por ser sistemático, controlado, empírico y crítico. Se utilizó el muestreo no probabilístico, a conveniencia de los investigadores, basado en criterios de inclusión y exclusión previamente establecidos, la muestra estuvo conformada por 186 trabajadores, entre las edades de 21 y 65 años. El proceso de validación de la prueba comprendió un análisis de la validez de contenido a través de laevaluación por jueces y la evaluación psicométrica realizada en una sola fase: muestra piloto de validación para determinar la confiabilidad de la prueba a través del análisis de dificultad de los ítems, la correlación ítem-test, la estimación del coeficiente de Cronbach y el análisis factorial. Resultados: Como resultado del análisis factorial exploratorio, se demostró que el constructo está conformado por 2 dimensiones, competencia emocional y social,con un 44.87 % de la varianza total y a su vez por 5 subdimensiones (conocimiento emocional, regulación emocional, capacidad participativa, empatía y resolución de conflictos); el coeficiente α de Cronbach para elinstrumento en su conjunto fue de .793; asimismo, se retuvo aquellos ítems que cumplan el siguiente requerimiento a) correlación ítem – subdimensión mayor a 0.3, b) coeficiente alpha de crombach (al eliminar el ítem) igual o menor de la subdimensión, c) saturación factorial en su dimensión por encima de 0.30. Como resultado de este análisis fueron invalidados 31 ítems, los cuales fueron eliminados, quedando constituido el instrumento por 28 ítems. Conclusiones: El instrumento posee propiedades psicométricas de validez de constructo, así como un buen nivel de confiabilidad. |
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Objective: To determine the psychometric properties of the scale of socio-emotional skills (ECSE) for workersin public and private institutions in Lima Este. Maethods: The study was not experimental transversal design,further characterized by systematic, controlled, empirical and critical. Non-probability sampling was used for theconvenience of researchers, based on criteria previously established inclusion and exclusion, the sample consistedof 186 workers, between the ages of 21 and 65. The validation process of the test comprised an analysis of contentvalidity by judges and evaluation by psychometric assessment in one phase: pilot validation sample to determinethe reliability of the test through the analysis of difficulty items, item-test correlation, estimation of Cronbachand factor analysis. Results: As a result of exploratory factor analysis showed that the construct is comprised of2-dimensional competition emotional and social with 44.87% of the total variance and in turn by 5 sub dimensions(emotional awareness, emotional regulation, participatory capacity, empathy and dispute resolution); Cronbach'sα for the whole instrument was 0.793; also those items that meet the following requirements a) correlation wasretained item - larger sub 0.3, b) Cronbach alpha coefficient (to remove the item) equal to or less than the subdimension, c) in its dimension factorial saturation above 0.30. As a result of this analysis they were invalidated31 items, which were eliminated, leaving the instrument consisting of 28 items. Conclusion: The instrument haspsychometric properties of construct validity as well as a good level of reliability |
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Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol 9 No 2 (2016): Revista Científica de Ciencias de la Salud Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Revista Científica de Ciencias de la Salud 2411-0094 2306-0603 10.17162/rccs.v9i2 reponame:Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
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