Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic

Descripción del Articulo

This article shows the incidence of the creative intelligence of teachers in their pedagogical practice, based on the study of 8 cases, in different educational sectors of basic and secondary education in the city of Bogotá-Colombia. The research process used a qualitative approach corresponding to...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina, Yangali Vicente, Judith Soledad
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/704
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:adaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice.
adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, práctica
id 2304-0335_b0dc718697830398edf83a2ab83fab1f
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/704
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemicIncidencia de inteligencia creativa del docente en su práctica pedagógica de docentes durante la pandemiaTunjo-Guerrero, Leidy Carolina Yangali Vicente, Judith Soledadadaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice.adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, prácticaThis article shows the incidence of the creative intelligence of teachers in their pedagogical practice, based on the study of 8 cases, in different educational sectors of basic and secondary education in the city of Bogotá-Colombia. The research process used a qualitative approach corresponding to the phenomenology method, with a design centered on case studies. This produced the effectiveness of the research, being verifiable the influence of creativity within the subcategories "knowing how to do", "knowing how to be" and "knowing how to know" of the pedagogical practice developed during the pandemic of 2020. It is concluded that the process of the pedagogical practice applied during the extreme situation of the year 2020, needed flexible and innovative characteristics on the part of the teacher, which solved the different needs of the knowledge of the praxis.Este artículo muestra la incidencia de la inteligencia creativa del docente en su práctica pedagógica, a partir del estudio de 8 casos, en diferentes sectores educativos de la educación básica y media de la ciudad de Bogotá-Colombia. Para el proceso de investigación se utilizó un enfoque cualitativo  correspondiente al  método de  fenomenología, con un diseño centrado en estudio de casos. Lo anterior produjo la efectividad de la investigación, siendo verificable la influencia de la creatividad dentro de las subcategorías “saber hacer”, “saber ser” y “saber conocer” de la práctica pedagógica desarrollada durante la pandemia del 2020. Se concluye que el proceso de la práctica pedagógica aplicada durante la situación extrema del año 2020, necesitaba características flexibles e innovadoras por parte del profesor, que resolvieran las diferentes necesidades del conocimiento de la praxis.Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/70410.17162/au.v11i3.704Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 241 - 2592304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704/780Derechos de autor 2021 Leidy Carolina Tunjo-Guerrero, Judith Soledad Yangali Vicentehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
Incidencia de inteligencia creativa del docente en su práctica pedagógica de docentes durante la pandemia
title Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
spellingShingle Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina
adaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice.
adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, práctica
title_short Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
title_full Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
title_fullStr Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
title_full_unstemmed Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
title_sort Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
dc.creator.none.fl_str_mv Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina
Yangali Vicente, Judith Soledad
author Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina
author_facet Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina
Yangali Vicente, Judith Soledad
author_role author
author2 Yangali Vicente, Judith Soledad
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv adaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice.
adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, práctica
topic adaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice.
adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, práctica
dc.description.none.fl_txt_mv This article shows the incidence of the creative intelligence of teachers in their pedagogical practice, based on the study of 8 cases, in different educational sectors of basic and secondary education in the city of Bogotá-Colombia. The research process used a qualitative approach corresponding to the phenomenology method, with a design centered on case studies. This produced the effectiveness of the research, being verifiable the influence of creativity within the subcategories "knowing how to do", "knowing how to be" and "knowing how to know" of the pedagogical practice developed during the pandemic of 2020. It is concluded that the process of the pedagogical practice applied during the extreme situation of the year 2020, needed flexible and innovative characteristics on the part of the teacher, which solved the different needs of the knowledge of the praxis.
Este artículo muestra la incidencia de la inteligencia creativa del docente en su práctica pedagógica, a partir del estudio de 8 casos, en diferentes sectores educativos de la educación básica y media de la ciudad de Bogotá-Colombia. Para el proceso de investigación se utilizó un enfoque cualitativo  correspondiente al  método de  fenomenología, con un diseño centrado en estudio de casos. Lo anterior produjo la efectividad de la investigación, siendo verificable la influencia de la creatividad dentro de las subcategorías “saber hacer”, “saber ser” y “saber conocer” de la práctica pedagógica desarrollada durante la pandemia del 2020. Se concluye que el proceso de la práctica pedagógica aplicada durante la situación extrema del año 2020, necesitaba características flexibles e innovadoras por parte del profesor, que resolvieran las diferentes necesidades del conocimiento de la praxis.
description This article shows the incidence of the creative intelligence of teachers in their pedagogical practice, based on the study of 8 cases, in different educational sectors of basic and secondary education in the city of Bogotá-Colombia. The research process used a qualitative approach corresponding to the phenomenology method, with a design centered on case studies. This produced the effectiveness of the research, being verifiable the influence of creativity within the subcategories "knowing how to do", "knowing how to be" and "knowing how to know" of the pedagogical practice developed during the pandemic of 2020. It is concluded that the process of the pedagogical practice applied during the extreme situation of the year 2020, needed flexible and innovative characteristics on the part of the teacher, which solved the different needs of the knowledge of the praxis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704
10.17162/au.v11i3.704
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i3.704
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704/780
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Leidy Carolina Tunjo-Guerrero, Judith Soledad Yangali Vicente
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Leidy Carolina Tunjo-Guerrero, Judith Soledad Yangali Vicente
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 241 - 259
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i3
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200634510835712
score 13.919782
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).