Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic
Descripción del Articulo
This article shows the incidence of the creative intelligence of teachers in their pedagogical practice, based on the study of 8 cases, in different educational sectors of basic and secondary education in the city of Bogotá-Colombia. The research process used a qualitative approach corresponding to...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/704 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | adaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice. adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, práctica |
id |
2304-0335_b0dc718697830398edf83a2ab83fab1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/704 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemicIncidencia de inteligencia creativa del docente en su práctica pedagógica de docentes durante la pandemiaTunjo-Guerrero, Leidy Carolina Yangali Vicente, Judith Soledadadaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice.adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, prácticaThis article shows the incidence of the creative intelligence of teachers in their pedagogical practice, based on the study of 8 cases, in different educational sectors of basic and secondary education in the city of Bogotá-Colombia. The research process used a qualitative approach corresponding to the phenomenology method, with a design centered on case studies. This produced the effectiveness of the research, being verifiable the influence of creativity within the subcategories "knowing how to do", "knowing how to be" and "knowing how to know" of the pedagogical practice developed during the pandemic of 2020. It is concluded that the process of the pedagogical practice applied during the extreme situation of the year 2020, needed flexible and innovative characteristics on the part of the teacher, which solved the different needs of the knowledge of the praxis.Este artículo muestra la incidencia de la inteligencia creativa del docente en su práctica pedagógica, a partir del estudio de 8 casos, en diferentes sectores educativos de la educación básica y media de la ciudad de Bogotá-Colombia. Para el proceso de investigación se utilizó un enfoque cualitativo correspondiente al método de fenomenología, con un diseño centrado en estudio de casos. Lo anterior produjo la efectividad de la investigación, siendo verificable la influencia de la creatividad dentro de las subcategorías “saber hacer”, “saber ser” y “saber conocer” de la práctica pedagógica desarrollada durante la pandemia del 2020. Se concluye que el proceso de la práctica pedagógica aplicada durante la situación extrema del año 2020, necesitaba características flexibles e innovadoras por parte del profesor, que resolvieran las diferentes necesidades del conocimiento de la praxis.Universidad Peruana Unión2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/70410.17162/au.v11i3.704Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 241 - 2592304-03352225-713610.17162/au.v11i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704/780Derechos de autor 2021 Leidy Carolina Tunjo-Guerrero, Judith Soledad Yangali Vicentehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic Incidencia de inteligencia creativa del docente en su práctica pedagógica de docentes durante la pandemia |
title |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic |
spellingShingle |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina adaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice. adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, práctica |
title_short |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic |
title_full |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic |
title_fullStr |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic |
title_full_unstemmed |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic |
title_sort |
Incidence of teachers' creative intelligence in their pedagogical practice during the pandemic |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina Yangali Vicente, Judith Soledad |
author |
Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina |
author_facet |
Tunjo-Guerrero, Leidy Carolina Yangali Vicente, Judith Soledad |
author_role |
author |
author2 |
Yangali Vicente, Judith Soledad |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
adaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice. adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, práctica |
topic |
adaptation, creativity, pandemic, pedagogy, practice. adaptación, creatividad, pandemia, pedagogía, práctica |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article shows the incidence of the creative intelligence of teachers in their pedagogical practice, based on the study of 8 cases, in different educational sectors of basic and secondary education in the city of Bogotá-Colombia. The research process used a qualitative approach corresponding to the phenomenology method, with a design centered on case studies. This produced the effectiveness of the research, being verifiable the influence of creativity within the subcategories "knowing how to do", "knowing how to be" and "knowing how to know" of the pedagogical practice developed during the pandemic of 2020. It is concluded that the process of the pedagogical practice applied during the extreme situation of the year 2020, needed flexible and innovative characteristics on the part of the teacher, which solved the different needs of the knowledge of the praxis. Este artículo muestra la incidencia de la inteligencia creativa del docente en su práctica pedagógica, a partir del estudio de 8 casos, en diferentes sectores educativos de la educación básica y media de la ciudad de Bogotá-Colombia. Para el proceso de investigación se utilizó un enfoque cualitativo correspondiente al método de fenomenología, con un diseño centrado en estudio de casos. Lo anterior produjo la efectividad de la investigación, siendo verificable la influencia de la creatividad dentro de las subcategorías “saber hacer”, “saber ser” y “saber conocer” de la práctica pedagógica desarrollada durante la pandemia del 2020. Se concluye que el proceso de la práctica pedagógica aplicada durante la situación extrema del año 2020, necesitaba características flexibles e innovadoras por parte del profesor, que resolvieran las diferentes necesidades del conocimiento de la praxis. |
description |
This article shows the incidence of the creative intelligence of teachers in their pedagogical practice, based on the study of 8 cases, in different educational sectors of basic and secondary education in the city of Bogotá-Colombia. The research process used a qualitative approach corresponding to the phenomenology method, with a design centered on case studies. This produced the effectiveness of the research, being verifiable the influence of creativity within the subcategories "knowing how to do", "knowing how to be" and "knowing how to know" of the pedagogical practice developed during the pandemic of 2020. It is concluded that the process of the pedagogical practice applied during the extreme situation of the year 2020, needed flexible and innovative characteristics on the part of the teacher, which solved the different needs of the knowledge of the praxis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704 10.17162/au.v11i3.704 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i3.704 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/704/780 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Leidy Carolina Tunjo-Guerrero, Judith Soledad Yangali Vicente https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Leidy Carolina Tunjo-Guerrero, Judith Soledad Yangali Vicente https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 3 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 241 - 259 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i3 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701200634510835712 |
score |
13.919782 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).