Gnoseological problems in Andean thought. An ethnographic and hermeneutical inquiry

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In order to investigate the conception of the Andean people about gnoseological problems, conceived from these categories: possibility of knowledge, elements that intervene in knowledge, process of knowledge, telos of knowledge and conception of truth.  An ethnographic-hermeneutical method...

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Detalles Bibliográficos
Autores: Flores Gutiérrez, María, Quispe Arroyo, Adolfo, Gutiérrez Gómez, Edgar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/696
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/696
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Knowledge, traditional knowledge, traditional cultures, indigenous peoples, andean philosophy.
Conocimiento, conocimiento tradicional, cultura tradicional, población indígena, filosofía andina.
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Problemas Gnoseológicos en el pensamiento andino. Una indagación etnográfica y hermenéutica
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dc.description.none.fl_txt_mv In order to investigate the conception of the Andean people about gnoseological problems, conceived from these categories: possibility of knowledge, elements that intervene in knowledge, process of knowledge, telos of knowledge and conception of truth.  An ethnographic-hermeneutical method was used in the town of Rosaspata, Ayacucho District, Huamanga Province, Peru. The key informants were the yachaq (people who preserve the knowledge of the original peoples) authorities and elderly residents. It was evidenced that Andean people conceive knowledge as a process that begins in the sensory phase with the rikuy (see), the uyary (listen), accompanied by the ruray (praxis). It passes to the second phase of rational operations such as yachay (knowing), musyay (intuiting), and hamutay (reflection), in which true knowledge (chiqap) is acquired, as a correspondence between the knowable object and its representation. The telos of knowledge is the allin kawsay, or the harmony between man and nature, and between men. It is concluded that Andean people identify the elements of knowledge: the riqsina (knowable object) and the riqsiq (knowing subject) in a relationship of mutual belonging, but not opposition, which is typical of Western culture. This finding is relevant because after five centuries of westernization, of economic, social and cultural colonialism, Andean people have not renounced to their cultural roots and horizontal conception of nature, as a fundamental part of the knowledge of the world.
El objetivo de la investigación fue indagar la concepción del hombre andino respecto a los problemas gnoseológicos concebidos desde las siguientes categorías: posibilidad del conocimiento, elementos que intervienen en el conocimiento, proceso del conocimiento, telos del conocimiento y concepción de la verdad.  Para tal fin se utilizó el método etnográfico y hermenéutico en el Centro Poblado de Rosaspata, Distrito de Vinchos, Provincia de Huamanga, Ayacucho, Perú. Los informantes claves fueron los yachaq (expertos) personas que conservan los saberes de los pueblos originarios, autoridades y pobladores de tercera edad. Los resultados mostraron que el hombre andino concibe el conocimiento como un proceso que empieza en la fase sensorial con el rikuy (ver), el uyary (escuchar), acompañado con el ruray (praxis). Pasa a una segunda fase de operaciones racionales como el yachay (saber), el musyay (intuir, presentir) y el hamutay (reflexionar) en la que se adquiere el chiqap (la verdad) entendida como la correspondencia entre el objeto cognoscible y su representación. El telos del conocimiento es el allin kawsay (vivir bien) concebido como la armonía entre el hombre y la naturaleza, y entre los hombres. Se concluye que el hombre andino identifica los elementos del conocimiento: el riqsina (objeto cognoscible) y el riqsiq (sujeto cognoscente) en relación de copertenencia, más no de oposición que es propio de la cultura occidental.  La relevancia del hallazgo radica en que después de más de cinco siglos de occidentalización, de colonialismo económico, social y cultural, el hombre andino no ha renunciado a sus raíces culturales y a su concepción horizontal con la naturaleza como parte fundamental del conocimiento del mundo.
description In order to investigate the conception of the Andean people about gnoseological problems, conceived from these categories: possibility of knowledge, elements that intervene in knowledge, process of knowledge, telos of knowledge and conception of truth.  An ethnographic-hermeneutical method was used in the town of Rosaspata, Ayacucho District, Huamanga Province, Peru. The key informants were the yachaq (people who preserve the knowledge of the original peoples) authorities and elderly residents. It was evidenced that Andean people conceive knowledge as a process that begins in the sensory phase with the rikuy (see), the uyary (listen), accompanied by the ruray (praxis). It passes to the second phase of rational operations such as yachay (knowing), musyay (intuiting), and hamutay (reflection), in which true knowledge (chiqap) is acquired, as a correspondence between the knowable object and its representation. The telos of knowledge is the allin kawsay, or the harmony between man and nature, and between men. It is concluded that Andean people identify the elements of knowledge: the riqsina (knowable object) and the riqsiq (knowing subject) in a relationship of mutual belonging, but not opposition, which is typical of Western culture. This finding is relevant because after five centuries of westernization, of economic, social and cultural colonialism, Andean people have not renounced to their cultural roots and horizontal conception of nature, as a fundamental part of the knowledge of the world.
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