Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students

Descripción del Articulo

This research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' soci...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto, Sánchez Díaz, Sebastián, Subiría Rodríguez, María Eleonora
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/493
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:focus, gender, relationships, social, learning
gender studies, social relations, inclusion, learning, education
id 2304-0335_2aae47b46af64b86d91ab309c8858e0e
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/493
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Gender and social relations approach in the social learning of secondary school studentsEnfoque de género y relaciones sociales en el aprendizaje social de estudiantes de nivel secundarioRicaldi Ricaldi, Manuel Gilberto Sánchez Díaz, Sebastián Subiría Rodríguez, María Eleonora focus, gender, relationships, social, learninggender studies, social relations, inclusion, learning, educationThis research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' social learning. The methodology was based on a quantitative approach with a non-experimental design of correlational-causal level. The sample was 142 students. The survey technique was used and the instruments were 3 questionnaires. The result of the hypothesis test determined that social learning depends 20.8% on the use of the gender approach and social relations in students, the Chi-square value is 23.6 and p. value is equal to 0.000 against the statistical significance α equal to 0.05, meaning rejection of the null hypothesis. It was concluded that the gender focus and social relations in social learning are in a trend of achievement, representing a significant influence in the social learning of fifth year students of the Francisco Bolognesi School. The results will serve to improve learning from an inclusive and social vision in the educational field.La presente investigación buscó determinar la influencia del enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social de estudiantes de quinto año del colegio Francisco Bolognesi. La hipótesis planteo que existía una influencia significativa del enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social de los estudiantes. La metodología se fundamentó en un enfoque cuantitativo con un diseño no experimental de nivel correlacional–causal. La muestra se compuso de 142 estudiantes. Se utilizó la técnica de la encuesta y los instrumentos fueron 3 cuestionarios. El resultado de la prueba de hipótesis determino que el aprendizaje social depende el 20.8 % del uso del enfoque de género y las relaciones sociales en estudiantes, el valor del Chi cuadrado es de 23.6 y p. valor es igual a 0,000 frente a la significación estadística α igual a 0.05, significo rechazo de la hipótesis nula. Se concluyó que el enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social están en una tendencia de logro, representando una influencia significativa en el aprendizaje social de los estudiantes de quinto año del colegio Francisco Bolognesi. Los resultados servirán para mejorar el aprendizaje desde una visión inclusiva y social en el ámbito educativo.Universidad Peruana Unión2020-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/49310.17162/au.v10i4.493Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 4 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 89 - 1072304-03352225-713610.17162/au.v4i10reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493/570https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493/577Derechos de autor 2020 Manuel Gilberto Ricaldi Ricaldi, Sebastián Sánchez Díaz, María Eleonora Subiría Rodríguezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
Enfoque de género y relaciones sociales en el aprendizaje social de estudiantes de nivel secundario
title Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
spellingShingle Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto
focus, gender, relationships, social, learning
gender studies, social relations, inclusion, learning, education
title_short Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
title_full Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
title_fullStr Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
title_full_unstemmed Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
title_sort Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
dc.creator.none.fl_str_mv Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto
Sánchez Díaz, Sebastián
Subiría Rodríguez, María Eleonora
author Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto
author_facet Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto
Sánchez Díaz, Sebastián
Subiría Rodríguez, María Eleonora
author_role author
author2 Sánchez Díaz, Sebastián
Subiría Rodríguez, María Eleonora
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv focus, gender, relationships, social, learning
gender studies, social relations, inclusion, learning, education
topic focus, gender, relationships, social, learning
gender studies, social relations, inclusion, learning, education
dc.description.none.fl_txt_mv This research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' social learning. The methodology was based on a quantitative approach with a non-experimental design of correlational-causal level. The sample was 142 students. The survey technique was used and the instruments were 3 questionnaires. The result of the hypothesis test determined that social learning depends 20.8% on the use of the gender approach and social relations in students, the Chi-square value is 23.6 and p. value is equal to 0.000 against the statistical significance α equal to 0.05, meaning rejection of the null hypothesis. It was concluded that the gender focus and social relations in social learning are in a trend of achievement, representing a significant influence in the social learning of fifth year students of the Francisco Bolognesi School. The results will serve to improve learning from an inclusive and social vision in the educational field.
La presente investigación buscó determinar la influencia del enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social de estudiantes de quinto año del colegio Francisco Bolognesi. La hipótesis planteo que existía una influencia significativa del enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social de los estudiantes. La metodología se fundamentó en un enfoque cuantitativo con un diseño no experimental de nivel correlacional–causal. La muestra se compuso de 142 estudiantes. Se utilizó la técnica de la encuesta y los instrumentos fueron 3 cuestionarios. El resultado de la prueba de hipótesis determino que el aprendizaje social depende el 20.8 % del uso del enfoque de género y las relaciones sociales en estudiantes, el valor del Chi cuadrado es de 23.6 y p. valor es igual a 0,000 frente a la significación estadística α igual a 0.05, significo rechazo de la hipótesis nula. Se concluyó que el enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social están en una tendencia de logro, representando una influencia significativa en el aprendizaje social de los estudiantes de quinto año del colegio Francisco Bolognesi. Los resultados servirán para mejorar el aprendizaje desde una visión inclusiva y social en el ámbito educativo.
description This research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' social learning. The methodology was based on a quantitative approach with a non-experimental design of correlational-causal level. The sample was 142 students. The survey technique was used and the instruments were 3 questionnaires. The result of the hypothesis test determined that social learning depends 20.8% on the use of the gender approach and social relations in students, the Chi-square value is 23.6 and p. value is equal to 0.000 against the statistical significance α equal to 0.05, meaning rejection of the null hypothesis. It was concluded that the gender focus and social relations in social learning are in a trend of achievement, representing a significant influence in the social learning of fifth year students of the Francisco Bolognesi School. The results will serve to improve learning from an inclusive and social vision in the educational field.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493
10.17162/au.v10i4.493
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493
identifier_str_mv 10.17162/au.v10i4.493
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493/570
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493/577
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Manuel Gilberto Ricaldi Ricaldi, Sebastián Sánchez Díaz, María Eleonora Subiría Rodríguez
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Manuel Gilberto Ricaldi Ricaldi, Sebastián Sánchez Díaz, María Eleonora Subiría Rodríguez
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 4 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 89 - 107
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v4i10
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200634152222720
score 13.983407
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).