Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students
Descripción del Articulo
This research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' soci...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Peruana Unión |
| Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/493 |
| Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | focus, gender, relationships, social, learning gender studies, social relations, inclusion, learning, education |
| id |
2304-0335_2aae47b46af64b86d91ab309c8858e0e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/493 |
| network_acronym_str |
2304-0335 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| spelling |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school studentsEnfoque de género y relaciones sociales en el aprendizaje social de estudiantes de nivel secundarioRicaldi Ricaldi, Manuel Gilberto Sánchez Díaz, Sebastián Subiría Rodríguez, María Eleonora focus, gender, relationships, social, learninggender studies, social relations, inclusion, learning, educationThis research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' social learning. The methodology was based on a quantitative approach with a non-experimental design of correlational-causal level. The sample was 142 students. The survey technique was used and the instruments were 3 questionnaires. The result of the hypothesis test determined that social learning depends 20.8% on the use of the gender approach and social relations in students, the Chi-square value is 23.6 and p. value is equal to 0.000 against the statistical significance α equal to 0.05, meaning rejection of the null hypothesis. It was concluded that the gender focus and social relations in social learning are in a trend of achievement, representing a significant influence in the social learning of fifth year students of the Francisco Bolognesi School. The results will serve to improve learning from an inclusive and social vision in the educational field.La presente investigación buscó determinar la influencia del enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social de estudiantes de quinto año del colegio Francisco Bolognesi. La hipótesis planteo que existía una influencia significativa del enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social de los estudiantes. La metodología se fundamentó en un enfoque cuantitativo con un diseño no experimental de nivel correlacional–causal. La muestra se compuso de 142 estudiantes. Se utilizó la técnica de la encuesta y los instrumentos fueron 3 cuestionarios. El resultado de la prueba de hipótesis determino que el aprendizaje social depende el 20.8 % del uso del enfoque de género y las relaciones sociales en estudiantes, el valor del Chi cuadrado es de 23.6 y p. valor es igual a 0,000 frente a la significación estadística α igual a 0.05, significo rechazo de la hipótesis nula. Se concluyó que el enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social están en una tendencia de logro, representando una influencia significativa en el aprendizaje social de los estudiantes de quinto año del colegio Francisco Bolognesi. Los resultados servirán para mejorar el aprendizaje desde una visión inclusiva y social en el ámbito educativo.Universidad Peruana Unión2020-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/49310.17162/au.v10i4.493Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 4 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 89 - 1072304-03352225-713610.17162/au.v4i10reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493/570https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493/577Derechos de autor 2020 Manuel Gilberto Ricaldi Ricaldi, Sebastián Sánchez Díaz, María Eleonora Subiría Rodríguezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:22Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students Enfoque de género y relaciones sociales en el aprendizaje social de estudiantes de nivel secundario |
| title |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students |
| spellingShingle |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto focus, gender, relationships, social, learning gender studies, social relations, inclusion, learning, education |
| title_short |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students |
| title_full |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students |
| title_fullStr |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students |
| title_full_unstemmed |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students |
| title_sort |
Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto Sánchez Díaz, Sebastián Subiría Rodríguez, María Eleonora |
| author |
Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto |
| author_facet |
Ricaldi Ricaldi, Manuel Gilberto Sánchez Díaz, Sebastián Subiría Rodríguez, María Eleonora |
| author_role |
author |
| author2 |
Sánchez Díaz, Sebastián Subiría Rodríguez, María Eleonora |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
focus, gender, relationships, social, learning gender studies, social relations, inclusion, learning, education |
| topic |
focus, gender, relationships, social, learning gender studies, social relations, inclusion, learning, education |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
This research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' social learning. The methodology was based on a quantitative approach with a non-experimental design of correlational-causal level. The sample was 142 students. The survey technique was used and the instruments were 3 questionnaires. The result of the hypothesis test determined that social learning depends 20.8% on the use of the gender approach and social relations in students, the Chi-square value is 23.6 and p. value is equal to 0.000 against the statistical significance α equal to 0.05, meaning rejection of the null hypothesis. It was concluded that the gender focus and social relations in social learning are in a trend of achievement, representing a significant influence in the social learning of fifth year students of the Francisco Bolognesi School. The results will serve to improve learning from an inclusive and social vision in the educational field. La presente investigación buscó determinar la influencia del enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social de estudiantes de quinto año del colegio Francisco Bolognesi. La hipótesis planteo que existía una influencia significativa del enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social de los estudiantes. La metodología se fundamentó en un enfoque cuantitativo con un diseño no experimental de nivel correlacional–causal. La muestra se compuso de 142 estudiantes. Se utilizó la técnica de la encuesta y los instrumentos fueron 3 cuestionarios. El resultado de la prueba de hipótesis determino que el aprendizaje social depende el 20.8 % del uso del enfoque de género y las relaciones sociales en estudiantes, el valor del Chi cuadrado es de 23.6 y p. valor es igual a 0,000 frente a la significación estadística α igual a 0.05, significo rechazo de la hipótesis nula. Se concluyó que el enfoque de género y las relaciones sociales en el aprendizaje social están en una tendencia de logro, representando una influencia significativa en el aprendizaje social de los estudiantes de quinto año del colegio Francisco Bolognesi. Los resultados servirán para mejorar el aprendizaje desde una visión inclusiva y social en el ámbito educativo. |
| description |
This research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' social learning. The methodology was based on a quantitative approach with a non-experimental design of correlational-causal level. The sample was 142 students. The survey technique was used and the instruments were 3 questionnaires. The result of the hypothesis test determined that social learning depends 20.8% on the use of the gender approach and social relations in students, the Chi-square value is 23.6 and p. value is equal to 0.000 against the statistical significance α equal to 0.05, meaning rejection of the null hypothesis. It was concluded that the gender focus and social relations in social learning are in a trend of achievement, representing a significant influence in the social learning of fifth year students of the Francisco Bolognesi School. The results will serve to improve learning from an inclusive and social vision in the educational field. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-17 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493 10.17162/au.v10i4.493 |
| url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493 |
| identifier_str_mv |
10.17162/au.v10i4.493 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493/570 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/493/577 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Manuel Gilberto Ricaldi Ricaldi, Sebastián Sánchez Díaz, María Eleonora Subiría Rodríguez info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Manuel Gilberto Ricaldi Ricaldi, Sebastián Sánchez Díaz, María Eleonora Subiría Rodríguez |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 4 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 89 - 107 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v4i10 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
| reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| instname_str |
Universidad Peruana Unión |
| instacron_str |
UPEU |
| institution |
UPEU |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701200634152222720 |
| score |
13.983407 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).