Social skills in Sngagement and academic performance in university students
Descripción del Articulo
The study of engagement has become one of the main topics of research in academic contexts. The present investigation sought to determine the relationship between engagement and academic performance in university students. The sample population consisted of 298 students from the National University...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional del Altiplano |
Repositorio: | Revista UNAP - Comuni@cción |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.comunicacionunap.com:article/405 |
Enlace del recurso: | https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Habilidades sociales, engagement, desempeño académico. |
id |
2226-1478_4f1c9033131a78ef5f8840cab03495b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.comunicacionunap.com:article/405 |
network_acronym_str |
2226-1478 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNAP - Comuni@cción |
spelling |
Social skills in Sngagement and academic performance in university studentsHabilidades sociales en Engagement y desempeño académico en estudiantes universitariosVeronica Cajas BravoMarco Antonio Paredes PerezLorenzo Pasquel LoarteAlexander Frank Pasquel CajasHabilidades sociales, engagement, desempeño académico.The study of engagement has become one of the main topics of research in academic contexts. The present investigation sought to determine the relationship between engagement and academic performance in university students. The sample population consisted of 298 students from the National University of Central Peru; the instrument used was the UWES scale on academic engagement; to evaluate performance, consolidated averages were used in three professional careers. The results indicate that there is no significant correlation between the variables studied, the correlation being significant at the 0.05 level (bilateral), with a p-value of 0.33. The Spearman correlation shows a non-significant relationship level, with a coefficient of 0.123. Students perform with levels of personal internal motivation; the main conclusion is that despite the adverse conditions and lack of motivation, they maintain a balanced academic performance.El estudio del engagement se ha convertido en uno de los temas principales de investigación en contextos académicos. La presente investigación buscó determinar la relación entre engagement y el desempeño académico en estudiantes universitarios. La población-muestra esta conformada por 298 estudiantes de la Universidad Nacional del Centro del Perú; el instrumento utilizado fue la escala UWES sobre engagement académico; para evaluar el desempeño se emplearon los promedios consolidados en tres carreras profesionales. Los resultados indican que no existe correlación significativa entre las variables estudiadas, siendo la correlación significativa en el nivel 0,05 (bilateral), con un p-valor del 0.33. La correlación de Spearman muestra un nivel de relación no significativa, con un coeficiente de 0.123. Los estudiantes se desenvuelven con niveles de motivación interna personal; la principal conclusión es que pese a las condiciones adversas y desmotivación mantienen un desempeño académico equilibrado.Universidad Nacional del Altiplano2020-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/40510.33595/2226-1478.11.1.405Comuni@cción: Journal of Research in Communication and Development; Vol 11 No 1 (2020); 77-88Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo; Vol. 11 Núm. 1 (2020); 77-88Comuni@cción: Revista de Pesquisa em Comunicação e Desenvolvimento; v. 11 n. 1 (2020); 77-882226-14782219-7168reponame:Revista UNAP - Comuni@ccióninstname:Universidad Nacional del Altiplanoinstacron:UNAPspaenghttps://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405/211https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405/218Derechos de autor 2020 Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrolloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-18T15:40:29Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social skills in Sngagement and academic performance in university students Habilidades sociales en Engagement y desempeño académico en estudiantes universitarios |
title |
Social skills in Sngagement and academic performance in university students |
spellingShingle |
Social skills in Sngagement and academic performance in university students Veronica Cajas Bravo Habilidades sociales, engagement, desempeño académico. |
title_short |
Social skills in Sngagement and academic performance in university students |
title_full |
Social skills in Sngagement and academic performance in university students |
title_fullStr |
Social skills in Sngagement and academic performance in university students |
title_full_unstemmed |
Social skills in Sngagement and academic performance in university students |
title_sort |
Social skills in Sngagement and academic performance in university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Veronica Cajas Bravo Marco Antonio Paredes Perez Lorenzo Pasquel Loarte Alexander Frank Pasquel Cajas |
author |
Veronica Cajas Bravo |
author_facet |
Veronica Cajas Bravo Marco Antonio Paredes Perez Lorenzo Pasquel Loarte Alexander Frank Pasquel Cajas |
author_role |
author |
author2 |
Marco Antonio Paredes Perez Lorenzo Pasquel Loarte Alexander Frank Pasquel Cajas |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Habilidades sociales, engagement, desempeño académico. |
topic |
Habilidades sociales, engagement, desempeño académico. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The study of engagement has become one of the main topics of research in academic contexts. The present investigation sought to determine the relationship between engagement and academic performance in university students. The sample population consisted of 298 students from the National University of Central Peru; the instrument used was the UWES scale on academic engagement; to evaluate performance, consolidated averages were used in three professional careers. The results indicate that there is no significant correlation between the variables studied, the correlation being significant at the 0.05 level (bilateral), with a p-value of 0.33. The Spearman correlation shows a non-significant relationship level, with a coefficient of 0.123. Students perform with levels of personal internal motivation; the main conclusion is that despite the adverse conditions and lack of motivation, they maintain a balanced academic performance. El estudio del engagement se ha convertido en uno de los temas principales de investigación en contextos académicos. La presente investigación buscó determinar la relación entre engagement y el desempeño académico en estudiantes universitarios. La población-muestra esta conformada por 298 estudiantes de la Universidad Nacional del Centro del Perú; el instrumento utilizado fue la escala UWES sobre engagement académico; para evaluar el desempeño se emplearon los promedios consolidados en tres carreras profesionales. Los resultados indican que no existe correlación significativa entre las variables estudiadas, siendo la correlación significativa en el nivel 0,05 (bilateral), con un p-valor del 0.33. La correlación de Spearman muestra un nivel de relación no significativa, con un coeficiente de 0.123. Los estudiantes se desenvuelven con niveles de motivación interna personal; la principal conclusión es que pese a las condiciones adversas y desmotivación mantienen un desempeño académico equilibrado. |
description |
The study of engagement has become one of the main topics of research in academic contexts. The present investigation sought to determine the relationship between engagement and academic performance in university students. The sample population consisted of 298 students from the National University of Central Peru; the instrument used was the UWES scale on academic engagement; to evaluate performance, consolidated averages were used in three professional careers. The results indicate that there is no significant correlation between the variables studied, the correlation being significant at the 0.05 level (bilateral), with a p-value of 0.33. The Spearman correlation shows a non-significant relationship level, with a coefficient of 0.123. Students perform with levels of personal internal motivation; the main conclusion is that despite the adverse conditions and lack of motivation, they maintain a balanced academic performance. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405 10.33595/2226-1478.11.1.405 |
url |
https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405 |
identifier_str_mv |
10.33595/2226-1478.11.1.405 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405/211 https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405/218 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional del Altiplano |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional del Altiplano |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comuni@cción: Journal of Research in Communication and Development; Vol 11 No 1 (2020); 77-88 Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo; Vol. 11 Núm. 1 (2020); 77-88 Comuni@cción: Revista de Pesquisa em Comunicação e Desenvolvimento; v. 11 n. 1 (2020); 77-88 2226-1478 2219-7168 reponame:Revista UNAP - Comuni@cción instname:Universidad Nacional del Altiplano instacron:UNAP |
reponame_str |
Revista UNAP - Comuni@cción |
collection |
Revista UNAP - Comuni@cción |
instname_str |
Universidad Nacional del Altiplano |
instacron_str |
UNAP |
institution |
UNAP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701292226882043904 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).