Social skills in Sngagement and academic performance in university students

Descripción del Articulo

The study of engagement has become one of the main topics of research in academic contexts. The present investigation sought to determine the relationship between engagement and academic performance in university students. The sample population consisted of 298 students from the National University...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Veronica Cajas Bravo, Marco Antonio Paredes Perez, Lorenzo Pasquel Loarte, Alexander Frank Pasquel Cajas
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional del Altiplano
Repositorio:Revista UNAP - Comuni@cción
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.comunicacionunap.com:article/405
Enlace del recurso:https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Habilidades sociales, engagement, desempeño académico.
id 2226-1478_4f1c9033131a78ef5f8840cab03495b5
oai_identifier_str oai:revistas.comunicacionunap.com:article/405
network_acronym_str 2226-1478
repository_id_str .
network_name_str Revista UNAP - Comuni@cción
spelling Social skills in Sngagement and academic performance in university studentsHabilidades sociales en Engagement y desempeño académico en estudiantes universitariosVeronica Cajas BravoMarco Antonio Paredes PerezLorenzo Pasquel LoarteAlexander Frank Pasquel CajasHabilidades sociales, engagement, desempeño académico.The study of engagement has become one of the main topics of research in academic contexts. The present investigation sought to determine the relationship between engagement and academic performance in university students. The sample population consisted of 298 students from the National University of Central Peru; the instrument used was the UWES scale on academic engagement; to evaluate performance, consolidated averages were used in three professional careers. The results indicate that there is no significant correlation between the variables studied, the correlation being significant at the 0.05 level (bilateral), with a p-value of 0.33. The Spearman correlation shows a non-significant relationship level, with a coefficient of 0.123. Students perform with levels of personal internal motivation; the main conclusion is that despite the adverse conditions and lack of motivation, they maintain a balanced academic performance.El estudio del engagement se ha convertido en uno de los temas principales de investigación en contextos académicos. La presente investigación buscó determinar la relación entre engagement y el desempeño académico en estudiantes universitarios. La población-muestra esta conformada por 298 estudiantes de la Universidad Nacional del Centro del Perú; el instrumento utilizado fue la escala UWES sobre engagement académico; para evaluar el desempeño se emplearon los promedios consolidados en tres carreras profesionales. Los resultados indican que no existe correlación significativa entre las variables estudiadas, siendo la correlación significativa en el nivel 0,05 (bilateral), con un p-valor del 0.33. La correlación de Spearman muestra un nivel de relación no significativa, con un coeficiente de 0.123. Los estudiantes se desenvuelven con niveles de motivación interna personal; la principal conclusión es que pese a las condiciones adversas y desmotivación mantienen un desempeño académico equilibrado.Universidad Nacional del Altiplano2020-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/40510.33595/2226-1478.11.1.405Comuni@cción: Journal of Research in Communication and Development; Vol 11 No 1 (2020); 77-88Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo; Vol. 11 Núm. 1 (2020); 77-88Comuni@cción: Revista de Pesquisa em Comunicação e Desenvolvimento; v. 11 n. 1 (2020); 77-882226-14782219-7168reponame:Revista UNAP - Comuni@ccióninstname:Universidad Nacional del Altiplanoinstacron:UNAPspaenghttps://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405/211https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405/218Derechos de autor 2020 Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrolloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-18T15:40:29Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Social skills in Sngagement and academic performance in university students
Habilidades sociales en Engagement y desempeño académico en estudiantes universitarios
title Social skills in Sngagement and academic performance in university students
spellingShingle Social skills in Sngagement and academic performance in university students
Veronica Cajas Bravo
Habilidades sociales, engagement, desempeño académico.
title_short Social skills in Sngagement and academic performance in university students
title_full Social skills in Sngagement and academic performance in university students
title_fullStr Social skills in Sngagement and academic performance in university students
title_full_unstemmed Social skills in Sngagement and academic performance in university students
title_sort Social skills in Sngagement and academic performance in university students
dc.creator.none.fl_str_mv Veronica Cajas Bravo
Marco Antonio Paredes Perez
Lorenzo Pasquel Loarte
Alexander Frank Pasquel Cajas
author Veronica Cajas Bravo
author_facet Veronica Cajas Bravo
Marco Antonio Paredes Perez
Lorenzo Pasquel Loarte
Alexander Frank Pasquel Cajas
author_role author
author2 Marco Antonio Paredes Perez
Lorenzo Pasquel Loarte
Alexander Frank Pasquel Cajas
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Habilidades sociales, engagement, desempeño académico.
topic Habilidades sociales, engagement, desempeño académico.
dc.description.none.fl_txt_mv The study of engagement has become one of the main topics of research in academic contexts. The present investigation sought to determine the relationship between engagement and academic performance in university students. The sample population consisted of 298 students from the National University of Central Peru; the instrument used was the UWES scale on academic engagement; to evaluate performance, consolidated averages were used in three professional careers. The results indicate that there is no significant correlation between the variables studied, the correlation being significant at the 0.05 level (bilateral), with a p-value of 0.33. The Spearman correlation shows a non-significant relationship level, with a coefficient of 0.123. Students perform with levels of personal internal motivation; the main conclusion is that despite the adverse conditions and lack of motivation, they maintain a balanced academic performance.
El estudio del engagement se ha convertido en uno de los temas principales de investigación en contextos académicos. La presente investigación buscó determinar la relación entre engagement y el desempeño académico en estudiantes universitarios. La población-muestra esta conformada por 298 estudiantes de la Universidad Nacional del Centro del Perú; el instrumento utilizado fue la escala UWES sobre engagement académico; para evaluar el desempeño se emplearon los promedios consolidados en tres carreras profesionales. Los resultados indican que no existe correlación significativa entre las variables estudiadas, siendo la correlación significativa en el nivel 0,05 (bilateral), con un p-valor del 0.33. La correlación de Spearman muestra un nivel de relación no significativa, con un coeficiente de 0.123. Los estudiantes se desenvuelven con niveles de motivación interna personal; la principal conclusión es que pese a las condiciones adversas y desmotivación mantienen un desempeño académico equilibrado.
description The study of engagement has become one of the main topics of research in academic contexts. The present investigation sought to determine the relationship between engagement and academic performance in university students. The sample population consisted of 298 students from the National University of Central Peru; the instrument used was the UWES scale on academic engagement; to evaluate performance, consolidated averages were used in three professional careers. The results indicate that there is no significant correlation between the variables studied, the correlation being significant at the 0.05 level (bilateral), with a p-value of 0.33. The Spearman correlation shows a non-significant relationship level, with a coefficient of 0.123. Students perform with levels of personal internal motivation; the main conclusion is that despite the adverse conditions and lack of motivation, they maintain a balanced academic performance.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405
10.33595/2226-1478.11.1.405
url https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405
identifier_str_mv 10.33595/2226-1478.11.1.405
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405/211
https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/405/218
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional del Altiplano
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional del Altiplano
dc.source.none.fl_str_mv Comuni@cción: Journal of Research in Communication and Development; Vol 11 No 1 (2020); 77-88
Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo; Vol. 11 Núm. 1 (2020); 77-88
Comuni@cción: Revista de Pesquisa em Comunicação e Desenvolvimento; v. 11 n. 1 (2020); 77-88
2226-1478
2219-7168
reponame:Revista UNAP - Comuni@cción
instname:Universidad Nacional del Altiplano
instacron:UNAP
reponame_str Revista UNAP - Comuni@cción
collection Revista UNAP - Comuni@cción
instname_str Universidad Nacional del Altiplano
instacron_str UNAP
institution UNAP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701292226882043904
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).