Learning strategies and the understanding of written texts in the English language

Descripción del Articulo

This study responds to the attempt to establish the degree of relationship that exists between learning strategies with the understanding of written texts of the English language in the students of the Language Center of a Private University of Lima-North-2019. This research is non-experimental, des...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Prado-Huarcaya, Diana L., Escalante-López, María E.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Repositorio:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/730
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/730
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:diseño curricular
nivel académico
estilo de aprendizaje
id 1995-445X_7f38fb87be5a74a97ce2f1e7887853ef
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/730
network_acronym_str 1995-445X
repository_id_str .
network_name_str Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
spelling Learning strategies and the understanding of written texts in the English languageEstrategias de aprendizaje y la comprensión de textos escritos del idioma inglésPrado-Huarcaya, Diana L.Escalante-López, María E.diseño curricularnivel académicoestilo de aprendizajeThis study responds to the attempt to establish the degree of relationship that exists between learning strategies with the understanding of written texts of the English language in the students of the Language Center of a Private University of Lima-North-2019. This research is non-experimental, descriptive and correlational design. It was carried out with a sample of 20 students from the Language Center. For data collection, a test questionnaire was applied per variable, which was previously validated according to the objectives of the study. The results indicate the existence of a significant correlation between learning strategies and reading comprehension, the significance value obtained being r=7,96, (p-valor <0.05). Concluding that there is a significant relationship between the variables learning strategies and comprehension of written texts of the English language.El estudio responde a la tentativa de establecer el grado de relación que existe entre las estrategias de aprendizaje con la comprensión de textos escritos del idioma inglés en los estudiantes del Centro de Idiomas de la Universidad Privada de Lima-Norte-2019. La presente investigación es no experimental, descriptiva y de diseño correlacional.  Se realizó con una muestra de 20 estudiantes del Centro de Idiomas. Para la recolección de datos, se aplicó un cuestionario test por variable, que fueron previamente validados de acuerdo con los objetivos del estudio. Los resultados indican la existencia de una correlación significativa entre estrategias de aprendizaje y comprensión lectora, siendo el valor de significancia obtenido r=0,796, (p-valor <0.05). Llegando a la conclusión que existe una relación significativa entre las variables estrategias de aprendizaje y comprensión de textos escritos del idioma inglés.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/73010.33554/riv.14.3.730Investigación Valdizana; Vol. 14 Núm. 3 (2020); 140-147Investigación Valdizana; Vol 14 No 3 (2020); 140-147Investigación Valdizana; v. 14 n. 3 (2020); 140-1471995-445X1994-1420reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizaninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/730/645http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/730/661Derechos de autor 2020 Diana Prado Huarcayahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T15:25:20Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Learning strategies and the understanding of written texts in the English language
Estrategias de aprendizaje y la comprensión de textos escritos del idioma inglés
title Learning strategies and the understanding of written texts in the English language
spellingShingle Learning strategies and the understanding of written texts in the English language
Prado-Huarcaya, Diana L.
diseño curricular
nivel académico
estilo de aprendizaje
title_short Learning strategies and the understanding of written texts in the English language
title_full Learning strategies and the understanding of written texts in the English language
title_fullStr Learning strategies and the understanding of written texts in the English language
title_full_unstemmed Learning strategies and the understanding of written texts in the English language
title_sort Learning strategies and the understanding of written texts in the English language
dc.creator.none.fl_str_mv Prado-Huarcaya, Diana L.
Escalante-López, María E.
author Prado-Huarcaya, Diana L.
author_facet Prado-Huarcaya, Diana L.
Escalante-López, María E.
author_role author
author2 Escalante-López, María E.
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv diseño curricular
nivel académico
estilo de aprendizaje
topic diseño curricular
nivel académico
estilo de aprendizaje
dc.description.none.fl_txt_mv This study responds to the attempt to establish the degree of relationship that exists between learning strategies with the understanding of written texts of the English language in the students of the Language Center of a Private University of Lima-North-2019. This research is non-experimental, descriptive and correlational design. It was carried out with a sample of 20 students from the Language Center. For data collection, a test questionnaire was applied per variable, which was previously validated according to the objectives of the study. The results indicate the existence of a significant correlation between learning strategies and reading comprehension, the significance value obtained being r=7,96, (p-valor <0.05). Concluding that there is a significant relationship between the variables learning strategies and comprehension of written texts of the English language.
El estudio responde a la tentativa de establecer el grado de relación que existe entre las estrategias de aprendizaje con la comprensión de textos escritos del idioma inglés en los estudiantes del Centro de Idiomas de la Universidad Privada de Lima-Norte-2019. La presente investigación es no experimental, descriptiva y de diseño correlacional.  Se realizó con una muestra de 20 estudiantes del Centro de Idiomas. Para la recolección de datos, se aplicó un cuestionario test por variable, que fueron previamente validados de acuerdo con los objetivos del estudio. Los resultados indican la existencia de una correlación significativa entre estrategias de aprendizaje y comprensión lectora, siendo el valor de significancia obtenido r=0,796, (p-valor <0.05). Llegando a la conclusión que existe una relación significativa entre las variables estrategias de aprendizaje y comprensión de textos escritos del idioma inglés.
description This study responds to the attempt to establish the degree of relationship that exists between learning strategies with the understanding of written texts of the English language in the students of the Language Center of a Private University of Lima-North-2019. This research is non-experimental, descriptive and correlational design. It was carried out with a sample of 20 students from the Language Center. For data collection, a test questionnaire was applied per variable, which was previously validated according to the objectives of the study. The results indicate the existence of a significant correlation between learning strategies and reading comprehension, the significance value obtained being r=7,96, (p-valor <0.05). Concluding that there is a significant relationship between the variables learning strategies and comprehension of written texts of the English language.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/730
10.33554/riv.14.3.730
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/730
identifier_str_mv 10.33554/riv.14.3.730
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/730/645
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/730/661
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Diana Prado Huarcaya
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Diana Prado Huarcaya
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Valdizana; Vol. 14 Núm. 3 (2020); 140-147
Investigación Valdizana; Vol 14 No 3 (2020); 140-147
Investigación Valdizana; v. 14 n. 3 (2020); 140-147
1995-445X
1994-1420
reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instacron:UNHEVAL
reponame_str Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
collection Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701378682768064512
score 13.945474
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).