FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO
Descripción del Articulo
In the "knowledge age", the most important educational activity is the one of "learning". The student ability to "learn" goes along with her/him for life. Thanks to "learning" the human being can increase, develop and perfect knowledge, competencies, skills, a...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/7690 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7690 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Learning quality educational quality. Aprendizaje calidad calidad educativa. |
id |
1728-5852_9fc15aee607050c39b300e87a2ae0ca5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/7690 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIORodríguez del Solar, NataliaLearningqualityeducational quality.Aprendizajecalidadcalidad educativa.In the "knowledge age", the most important educational activity is the one of "learning". The student ability to "learn" goes along with her/him for life. Thanks to "learning" the human being can increase, develop and perfect knowledge, competencies, skills, and character in order to live a successful and worthy life. We, the Faculty, share the mission to educate and develop competent professionals who will contribute to the sustainable development of the country (Peru) and of the world. Facing this critical commitment, we have payed close attention through our research to the key quality factors in order to enhance the "learning process" of the college student. In our research we have proved that the key elements for enhancing the "System for orientation and learning" process are: a) The student, b) The professor/facilitator, c) The didactic strategies, d) The media tools (video, audio, objects, images, sounds, etc), e) The classroom harmony and f) The evaluation process. All these are the key factors for the "learning process" enhancement. We have proved which factors are most important and in which cases. Finally we have enriched our study taking into account valuable feedback from professor and students from undergraduate and graduate programs.En la presente “era del conocimiento”, la actividad formativa más importante es el aprendizaje y nos acompaña toda nuestra vida. Gracias a él incrementamos, desarrollamos y perfeccionamos nuestros conocimientos, capacidades, habilidades, destrezas para afrontar exitosamente la vida. Los docentes tenemos la misión de formar profesionales competentes que contribuyan al desarrollo sostenible del país. Frente a este compromiso nos ha interesado investigar acerca de los factores para mejorar la calidad del aprendizaje del estudiante universitario. En esta investigación hemos comprobado que los elementos que conforman el “Sistema de orientación-aprendizaje" son: a) El estudiante universitario, b) El docente-facilitador, c) Las estrategias didácticas, d) Las ayudas audiovisuales, e) El clima de la clase y f) La evaluación. Son factores clave para mejorar la calidad del aprendizaje del estudiante. Hemos comprobado también cuáles de estos factores son prioritarios, por tanto son más importantes en el aprendizaje y en qué casos. Finalmente, hemos recogido información acerca de otros criterios referentes a factores que influyen en el aprendizaje, según opinión de docentes y estudiantes de pre-grado y de pos-grado.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7690Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 11 - 26Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 11 - 261728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7690/6702Derechos de autor 2014 Natalia Rodríguez del Solarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:56Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO |
title |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO |
spellingShingle |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO Rodríguez del Solar, Natalia Learning quality educational quality. Aprendizaje calidad calidad educativa. |
title_short |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO |
title_full |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO |
title_fullStr |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO |
title_full_unstemmed |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO |
title_sort |
FACTORES PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL APRENDIZAJE DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez del Solar, Natalia |
author |
Rodríguez del Solar, Natalia |
author_facet |
Rodríguez del Solar, Natalia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Learning quality educational quality. Aprendizaje calidad calidad educativa. |
topic |
Learning quality educational quality. Aprendizaje calidad calidad educativa. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In the "knowledge age", the most important educational activity is the one of "learning". The student ability to "learn" goes along with her/him for life. Thanks to "learning" the human being can increase, develop and perfect knowledge, competencies, skills, and character in order to live a successful and worthy life. We, the Faculty, share the mission to educate and develop competent professionals who will contribute to the sustainable development of the country (Peru) and of the world. Facing this critical commitment, we have payed close attention through our research to the key quality factors in order to enhance the "learning process" of the college student. In our research we have proved that the key elements for enhancing the "System for orientation and learning" process are: a) The student, b) The professor/facilitator, c) The didactic strategies, d) The media tools (video, audio, objects, images, sounds, etc), e) The classroom harmony and f) The evaluation process. All these are the key factors for the "learning process" enhancement. We have proved which factors are most important and in which cases. Finally we have enriched our study taking into account valuable feedback from professor and students from undergraduate and graduate programs. En la presente “era del conocimiento”, la actividad formativa más importante es el aprendizaje y nos acompaña toda nuestra vida. Gracias a él incrementamos, desarrollamos y perfeccionamos nuestros conocimientos, capacidades, habilidades, destrezas para afrontar exitosamente la vida. Los docentes tenemos la misión de formar profesionales competentes que contribuyan al desarrollo sostenible del país. Frente a este compromiso nos ha interesado investigar acerca de los factores para mejorar la calidad del aprendizaje del estudiante universitario. En esta investigación hemos comprobado que los elementos que conforman el “Sistema de orientación-aprendizaje" son: a) El estudiante universitario, b) El docente-facilitador, c) Las estrategias didácticas, d) Las ayudas audiovisuales, e) El clima de la clase y f) La evaluación. Son factores clave para mejorar la calidad del aprendizaje del estudiante. Hemos comprobado también cuáles de estos factores son prioritarios, por tanto son más importantes en el aprendizaje y en qué casos. Finalmente, hemos recogido información acerca de otros criterios referentes a factores que influyen en el aprendizaje, según opinión de docentes y estudiantes de pre-grado y de pos-grado. |
description |
In the "knowledge age", the most important educational activity is the one of "learning". The student ability to "learn" goes along with her/him for life. Thanks to "learning" the human being can increase, develop and perfect knowledge, competencies, skills, and character in order to live a successful and worthy life. We, the Faculty, share the mission to educate and develop competent professionals who will contribute to the sustainable development of the country (Peru) and of the world. Facing this critical commitment, we have payed close attention through our research to the key quality factors in order to enhance the "learning process" of the college student. In our research we have proved that the key elements for enhancing the "System for orientation and learning" process are: a) The student, b) The professor/facilitator, c) The didactic strategies, d) The media tools (video, audio, objects, images, sounds, etc), e) The classroom harmony and f) The evaluation process. All these are the key factors for the "learning process" enhancement. We have proved which factors are most important and in which cases. Finally we have enriched our study taking into account valuable feedback from professor and students from undergraduate and graduate programs. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7690 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7690 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7690/6702 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Natalia Rodríguez del Solar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Natalia Rodríguez del Solar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 11 - 26 Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 11 - 26 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386913922940928 |
score |
13.814859 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).