Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development

Descripción del Articulo

This investigation connects relative indicators in four systems: Educational, technological, social and economical systems. The information corresponds to transversal data from 39 countries, ranked in high and average human development. After using the correlation matrix and the dispersion diagram,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pacheco Lay, Gonzalo Alberto, Vásquez Tasayco, Alberto, Inga Arias, Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4123
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Economic growth
education
educational politics
family economy
human development
Peru
crecimiento económico
desarrollo humano
economía familiar
educación
Perú
política educativa
id 1728-5852_8efd83a096f4b6078909481be684f97c
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4123
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human developmentAsociación entre las dimensiones Educativa, Tecnológica, Social y Económica en un grupo de naciones de alto y medio desarrollo humanoPacheco Lay, Gonzalo AlbertoVásquez Tasayco, AlbertoInga Arias, MiguelEconomic growtheducationeducational politicsfamily economyhuman developmentPerucrecimiento económicodesarrollo humanoeconomía familiareducaciónPerúpolítica educativaThis investigation connects relative indicators in four systems: Educational, technological, social and economical systems. The information corresponds to transversal data from 39 countries, ranked in high and average human development. After using the correlation matrix and the dispersion diagram, the results reveal that, first of all, Professional indicators in research and development (R+D), 20% richer regarding the 20% poorer, are potentially useful for future studies about factors associated to academic performance in mathematics; and, second, Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Mexico and Peru), independently of its location in the ranking of the human development, constitute an opposed group to most of the remaining countries when they are observed in the dispersion diagram.Este trabajo de investigación asocia indicadores relativos a cuatro sistemas: Educativo, tecnológico, social y económico. La información corresponde a una data transversal de 39 países, entre alto y medio desarrollo humano. Después de emplear la matriz de correlación y el diagrama de dispersión, los resultados revelan que, primero, los indicadores Profesionales en investigación y desarrollo (I+D), 20 % más rico respecto del 20 % más pobre, son potencialmente útiles para futuros estudios relativos a factores asociados al rendimiento académico en matemática; y, segundo, que los países latinoamericanos (Argentina, Brasil, Chile, México y Perú), independientemente de su ubicación en el ranking del desarrollo humano, constituyen un grupo opuesto a la mayoría de países restantes cuando son observados en el diagrama de dispersión.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 59-89Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 59-891728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123/3286Derechos de autor 2014 Gonzalo Alberto Pacheco Lay, Alberto Vásquez Tasayco, Miguel Inga Ariashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
Asociación entre las dimensiones Educativa, Tecnológica, Social y Económica en un grupo de naciones de alto y medio desarrollo humano
title Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
spellingShingle Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
Pacheco Lay, Gonzalo Alberto
Economic growth
education
educational politics
family economy
human development
Peru
crecimiento económico
desarrollo humano
economía familiar
educación
Perú
política educativa
title_short Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
title_full Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
title_fullStr Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
title_full_unstemmed Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
title_sort Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
dc.creator.none.fl_str_mv Pacheco Lay, Gonzalo Alberto
Vásquez Tasayco, Alberto
Inga Arias, Miguel
author Pacheco Lay, Gonzalo Alberto
author_facet Pacheco Lay, Gonzalo Alberto
Vásquez Tasayco, Alberto
Inga Arias, Miguel
author_role author
author2 Vásquez Tasayco, Alberto
Inga Arias, Miguel
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Economic growth
education
educational politics
family economy
human development
Peru
crecimiento económico
desarrollo humano
economía familiar
educación
Perú
política educativa
topic Economic growth
education
educational politics
family economy
human development
Peru
crecimiento económico
desarrollo humano
economía familiar
educación
Perú
política educativa
dc.description.none.fl_txt_mv This investigation connects relative indicators in four systems: Educational, technological, social and economical systems. The information corresponds to transversal data from 39 countries, ranked in high and average human development. After using the correlation matrix and the dispersion diagram, the results reveal that, first of all, Professional indicators in research and development (R+D), 20% richer regarding the 20% poorer, are potentially useful for future studies about factors associated to academic performance in mathematics; and, second, Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Mexico and Peru), independently of its location in the ranking of the human development, constitute an opposed group to most of the remaining countries when they are observed in the dispersion diagram.
Este trabajo de investigación asocia indicadores relativos a cuatro sistemas: Educativo, tecnológico, social y económico. La información corresponde a una data transversal de 39 países, entre alto y medio desarrollo humano. Después de emplear la matriz de correlación y el diagrama de dispersión, los resultados revelan que, primero, los indicadores Profesionales en investigación y desarrollo (I+D), 20 % más rico respecto del 20 % más pobre, son potencialmente útiles para futuros estudios relativos a factores asociados al rendimiento académico en matemática; y, segundo, que los países latinoamericanos (Argentina, Brasil, Chile, México y Perú), independientemente de su ubicación en el ranking del desarrollo humano, constituyen un grupo opuesto a la mayoría de países restantes cuando son observados en el diagrama de dispersión.
description This investigation connects relative indicators in four systems: Educational, technological, social and economical systems. The information corresponds to transversal data from 39 countries, ranked in high and average human development. After using the correlation matrix and the dispersion diagram, the results reveal that, first of all, Professional indicators in research and development (R+D), 20% richer regarding the 20% poorer, are potentially useful for future studies about factors associated to academic performance in mathematics; and, second, Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Mexico and Peru), independently of its location in the ranking of the human development, constitute an opposed group to most of the remaining countries when they are observed in the dispersion diagram.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123/3286
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Gonzalo Alberto Pacheco Lay, Alberto Vásquez Tasayco, Miguel Inga Arias
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Gonzalo Alberto Pacheco Lay, Alberto Vásquez Tasayco, Miguel Inga Arias
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 59-89
Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 59-89
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386912777895936
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).