Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development
Descripción del Articulo
This investigation connects relative indicators in four systems: Educational, technological, social and economical systems. The information corresponds to transversal data from 39 countries, ranked in high and average human development. After using the correlation matrix and the dispersion diagram,...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4123 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Economic growth education educational politics family economy human development Peru crecimiento económico desarrollo humano economía familiar educación Perú política educativa |
id |
1728-5852_8efd83a096f4b6078909481be684f97c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4123 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human developmentAsociación entre las dimensiones Educativa, Tecnológica, Social y Económica en un grupo de naciones de alto y medio desarrollo humanoPacheco Lay, Gonzalo AlbertoVásquez Tasayco, AlbertoInga Arias, MiguelEconomic growtheducationeducational politicsfamily economyhuman developmentPerucrecimiento económicodesarrollo humanoeconomía familiareducaciónPerúpolítica educativaThis investigation connects relative indicators in four systems: Educational, technological, social and economical systems. The information corresponds to transversal data from 39 countries, ranked in high and average human development. After using the correlation matrix and the dispersion diagram, the results reveal that, first of all, Professional indicators in research and development (R+D), 20% richer regarding the 20% poorer, are potentially useful for future studies about factors associated to academic performance in mathematics; and, second, Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Mexico and Peru), independently of its location in the ranking of the human development, constitute an opposed group to most of the remaining countries when they are observed in the dispersion diagram.Este trabajo de investigación asocia indicadores relativos a cuatro sistemas: Educativo, tecnológico, social y económico. La información corresponde a una data transversal de 39 países, entre alto y medio desarrollo humano. Después de emplear la matriz de correlación y el diagrama de dispersión, los resultados revelan que, primero, los indicadores Profesionales en investigación y desarrollo (I+D), 20 % más rico respecto del 20 % más pobre, son potencialmente útiles para futuros estudios relativos a factores asociados al rendimiento académico en matemática; y, segundo, que los países latinoamericanos (Argentina, Brasil, Chile, México y Perú), independientemente de su ubicación en el ranking del desarrollo humano, constituyen un grupo opuesto a la mayoría de países restantes cuando son observados en el diagrama de dispersión.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 59-89Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 59-891728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123/3286Derechos de autor 2014 Gonzalo Alberto Pacheco Lay, Alberto Vásquez Tasayco, Miguel Inga Ariashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development Asociación entre las dimensiones Educativa, Tecnológica, Social y Económica en un grupo de naciones de alto y medio desarrollo humano |
title |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development |
spellingShingle |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development Pacheco Lay, Gonzalo Alberto Economic growth education educational politics family economy human development Peru crecimiento económico desarrollo humano economía familiar educación Perú política educativa |
title_short |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development |
title_full |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development |
title_fullStr |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development |
title_full_unstemmed |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development |
title_sort |
Conection between Educative, Technological, Social and Economical dimensions in a group of nations with high and average human development |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pacheco Lay, Gonzalo Alberto Vásquez Tasayco, Alberto Inga Arias, Miguel |
author |
Pacheco Lay, Gonzalo Alberto |
author_facet |
Pacheco Lay, Gonzalo Alberto Vásquez Tasayco, Alberto Inga Arias, Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Vásquez Tasayco, Alberto Inga Arias, Miguel |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Economic growth education educational politics family economy human development Peru crecimiento económico desarrollo humano economía familiar educación Perú política educativa |
topic |
Economic growth education educational politics family economy human development Peru crecimiento económico desarrollo humano economía familiar educación Perú política educativa |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This investigation connects relative indicators in four systems: Educational, technological, social and economical systems. The information corresponds to transversal data from 39 countries, ranked in high and average human development. After using the correlation matrix and the dispersion diagram, the results reveal that, first of all, Professional indicators in research and development (R+D), 20% richer regarding the 20% poorer, are potentially useful for future studies about factors associated to academic performance in mathematics; and, second, Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Mexico and Peru), independently of its location in the ranking of the human development, constitute an opposed group to most of the remaining countries when they are observed in the dispersion diagram. Este trabajo de investigación asocia indicadores relativos a cuatro sistemas: Educativo, tecnológico, social y económico. La información corresponde a una data transversal de 39 países, entre alto y medio desarrollo humano. Después de emplear la matriz de correlación y el diagrama de dispersión, los resultados revelan que, primero, los indicadores Profesionales en investigación y desarrollo (I+D), 20 % más rico respecto del 20 % más pobre, son potencialmente útiles para futuros estudios relativos a factores asociados al rendimiento académico en matemática; y, segundo, que los países latinoamericanos (Argentina, Brasil, Chile, México y Perú), independientemente de su ubicación en el ranking del desarrollo humano, constituyen un grupo opuesto a la mayoría de países restantes cuando son observados en el diagrama de dispersión. |
description |
This investigation connects relative indicators in four systems: Educational, technological, social and economical systems. The information corresponds to transversal data from 39 countries, ranked in high and average human development. After using the correlation matrix and the dispersion diagram, the results reveal that, first of all, Professional indicators in research and development (R+D), 20% richer regarding the 20% poorer, are potentially useful for future studies about factors associated to academic performance in mathematics; and, second, Latin American countries (Argentina, Brazil, Chile, Mexico and Peru), independently of its location in the ranking of the human development, constitute an opposed group to most of the remaining countries when they are observed in the dispersion diagram. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4123/3286 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Gonzalo Alberto Pacheco Lay, Alberto Vásquez Tasayco, Miguel Inga Arias http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Gonzalo Alberto Pacheco Lay, Alberto Vásquez Tasayco, Miguel Inga Arias http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 59-89 Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 59-89 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386912777895936 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).