THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN

Descripción del Articulo

This article presents the significance that the educational models and paradigms have in our educational praxis. It also focuses on the dimensions that come as a consequence of these frameworks. How are they articulated around a new social context considering the present and future society, and from...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pizano Chávez, Guillermina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/6912
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Model
Paradigm
conceptions human archetype
identity
education
Teckne (to know how to do it).
Modelo
Paradigma
concepciones
arquetipo humano
identidad
educación
Teckne (saber hacer).
id 1728-5852_7a1d0a2aeb417c8d904b725be3d25203
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/6912
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MANEL PARADIGMA EDUCATIVO Y LA NUEVA VISIÓN DEL HOMBREPizano Chávez, GuillerminaModelParadigmconceptions human archetypeidentityeducationTeckne (to know how to do it).ModeloParadigmaconcepcionesarquetipo humanoidentidadeducaciónTeckne (saber hacer).This article presents the significance that the educational models and paradigms have in our educational praxis. It also focuses on the dimensions that come as a consequence of these frameworks. How are they articulated around a new social context considering the present and future society, and from where the paradigm should be seen as a conception and direction in education? The educational paradigm is studied as a human and social archetype with four dimensions: Identity, Education, globality and Teckne which is “ the knowledge of doing”Enfoque sobre la importancia que tienen los Modelos y Paradigmas en nuestra práctica educativa. Las dimensiones que surgen de este enfoque. Cómo se articulan radicalmente alrededor de una nueva realidad tipificando la sociedad actual y futura, y a partir de las cuales el paradigma debe ser visto como concepción y dirección de la educación. Se presenta el paradigma como arquetipo humano y social, con sus cuatro dimensiones. Identidad, Globalidad, Educación y Teckne, es decir el saber hacer.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912Investigación Educativa; Vol 10 No 17 (2006): La Investigación en la Formación Docente; 145 - 150Investigación Educativa; Vol. 10 Núm. 17 (2006): La Investigación en la Formación Docente; 145 - 1501728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912/6126Derechos de autor 2014 Guillermina Pizano Chávezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:42Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
EL PARADIGMA EDUCATIVO Y LA NUEVA VISIÓN DEL HOMBRE
title THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
spellingShingle THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
Pizano Chávez, Guillermina
Model
Paradigm
conceptions human archetype
identity
education
Teckne (to know how to do it).
Modelo
Paradigma
concepciones
arquetipo humano
identidad
educación
Teckne (saber hacer).
title_short THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
title_full THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
title_fullStr THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
title_full_unstemmed THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
title_sort THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
dc.creator.none.fl_str_mv Pizano Chávez, Guillermina
author Pizano Chávez, Guillermina
author_facet Pizano Chávez, Guillermina
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Model
Paradigm
conceptions human archetype
identity
education
Teckne (to know how to do it).
Modelo
Paradigma
concepciones
arquetipo humano
identidad
educación
Teckne (saber hacer).
topic Model
Paradigm
conceptions human archetype
identity
education
Teckne (to know how to do it).
Modelo
Paradigma
concepciones
arquetipo humano
identidad
educación
Teckne (saber hacer).
dc.description.none.fl_txt_mv This article presents the significance that the educational models and paradigms have in our educational praxis. It also focuses on the dimensions that come as a consequence of these frameworks. How are they articulated around a new social context considering the present and future society, and from where the paradigm should be seen as a conception and direction in education? The educational paradigm is studied as a human and social archetype with four dimensions: Identity, Education, globality and Teckne which is “ the knowledge of doing”
Enfoque sobre la importancia que tienen los Modelos y Paradigmas en nuestra práctica educativa. Las dimensiones que surgen de este enfoque. Cómo se articulan radicalmente alrededor de una nueva realidad tipificando la sociedad actual y futura, y a partir de las cuales el paradigma debe ser visto como concepción y dirección de la educación. Se presenta el paradigma como arquetipo humano y social, con sus cuatro dimensiones. Identidad, Globalidad, Educación y Teckne, es decir el saber hacer.
description This article presents the significance that the educational models and paradigms have in our educational praxis. It also focuses on the dimensions that come as a consequence of these frameworks. How are they articulated around a new social context considering the present and future society, and from where the paradigm should be seen as a conception and direction in education? The educational paradigm is studied as a human and social archetype with four dimensions: Identity, Education, globality and Teckne which is “ the knowledge of doing”
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912/6126
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Guillermina Pizano Chávez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Guillermina Pizano Chávez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 10 No 17 (2006): La Investigación en la Formación Docente; 145 - 150
Investigación Educativa; Vol. 10 Núm. 17 (2006): La Investigación en la Formación Docente; 145 - 150
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386913519239168
score 13.902459
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).