THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN
Descripción del Articulo
This article presents the significance that the educational models and paradigms have in our educational praxis. It also focuses on the dimensions that come as a consequence of these frameworks. How are they articulated around a new social context considering the present and future society, and from...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/6912 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Model Paradigm conceptions human archetype identity education Teckne (to know how to do it). Modelo Paradigma concepciones arquetipo humano identidad educación Teckne (saber hacer). |
id |
1728-5852_7a1d0a2aeb417c8d904b725be3d25203 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/6912 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MANEL PARADIGMA EDUCATIVO Y LA NUEVA VISIÓN DEL HOMBREPizano Chávez, GuillerminaModelParadigmconceptions human archetypeidentityeducationTeckne (to know how to do it).ModeloParadigmaconcepcionesarquetipo humanoidentidadeducaciónTeckne (saber hacer).This article presents the significance that the educational models and paradigms have in our educational praxis. It also focuses on the dimensions that come as a consequence of these frameworks. How are they articulated around a new social context considering the present and future society, and from where the paradigm should be seen as a conception and direction in education? The educational paradigm is studied as a human and social archetype with four dimensions: Identity, Education, globality and Teckne which is “ the knowledge of doing”Enfoque sobre la importancia que tienen los Modelos y Paradigmas en nuestra práctica educativa. Las dimensiones que surgen de este enfoque. Cómo se articulan radicalmente alrededor de una nueva realidad tipificando la sociedad actual y futura, y a partir de las cuales el paradigma debe ser visto como concepción y dirección de la educación. Se presenta el paradigma como arquetipo humano y social, con sus cuatro dimensiones. Identidad, Globalidad, Educación y Teckne, es decir el saber hacer.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912Investigación Educativa; Vol 10 No 17 (2006): La Investigación en la Formación Docente; 145 - 150Investigación Educativa; Vol. 10 Núm. 17 (2006): La Investigación en la Formación Docente; 145 - 1501728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912/6126Derechos de autor 2014 Guillermina Pizano Chávezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:42Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN EL PARADIGMA EDUCATIVO Y LA NUEVA VISIÓN DEL HOMBRE |
title |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN |
spellingShingle |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN Pizano Chávez, Guillermina Model Paradigm conceptions human archetype identity education Teckne (to know how to do it). Modelo Paradigma concepciones arquetipo humano identidad educación Teckne (saber hacer). |
title_short |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN |
title_full |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN |
title_fullStr |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN |
title_full_unstemmed |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN |
title_sort |
THE EDUCATIONAL PARADIGM AND THE NEW VISION OF THE MAN |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pizano Chávez, Guillermina |
author |
Pizano Chávez, Guillermina |
author_facet |
Pizano Chávez, Guillermina |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Model Paradigm conceptions human archetype identity education Teckne (to know how to do it). Modelo Paradigma concepciones arquetipo humano identidad educación Teckne (saber hacer). |
topic |
Model Paradigm conceptions human archetype identity education Teckne (to know how to do it). Modelo Paradigma concepciones arquetipo humano identidad educación Teckne (saber hacer). |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article presents the significance that the educational models and paradigms have in our educational praxis. It also focuses on the dimensions that come as a consequence of these frameworks. How are they articulated around a new social context considering the present and future society, and from where the paradigm should be seen as a conception and direction in education? The educational paradigm is studied as a human and social archetype with four dimensions: Identity, Education, globality and Teckne which is “ the knowledge of doing” Enfoque sobre la importancia que tienen los Modelos y Paradigmas en nuestra práctica educativa. Las dimensiones que surgen de este enfoque. Cómo se articulan radicalmente alrededor de una nueva realidad tipificando la sociedad actual y futura, y a partir de las cuales el paradigma debe ser visto como concepción y dirección de la educación. Se presenta el paradigma como arquetipo humano y social, con sus cuatro dimensiones. Identidad, Globalidad, Educación y Teckne, es decir el saber hacer. |
description |
This article presents the significance that the educational models and paradigms have in our educational praxis. It also focuses on the dimensions that come as a consequence of these frameworks. How are they articulated around a new social context considering the present and future society, and from where the paradigm should be seen as a conception and direction in education? The educational paradigm is studied as a human and social archetype with four dimensions: Identity, Education, globality and Teckne which is “ the knowledge of doing” |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6912/6126 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Guillermina Pizano Chávez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Guillermina Pizano Chávez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 10 No 17 (2006): La Investigación en la Formación Docente; 145 - 150 Investigación Educativa; Vol. 10 Núm. 17 (2006): La Investigación en la Formación Docente; 145 - 150 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386913519239168 |
score |
13.902459 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).