THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK
Descripción del Articulo
The present article is structured according to two transcendental subjects for the Education in Peru: One is the approach of the investigation-action within the framework of the theories about the practice of the educational function, and the other is the investigation-action as a strategy of learni...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4777 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4777 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Investigación–acción problematización pedagogía crítica reformas educativas formación docente |
id |
1728-5852_4732b4479b29b3691f05353d0b643c8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4777 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASKLA INVESTIGACIÓN – ACCIÓN PARA LA INNOVACIÓN DEL QUEHACER EDUCATIVOGómez Gallardo, Luz MarinaMacedo Buleje, Julio CésarInvestigación–acciónproblematizaciónpedagogía críticareformas educativasformación docenteThe present article is structured according to two transcendental subjects for the Education in Peru: One is the approach of the investigation-action within the framework of the theories about the practice of the educational function, and the other is the investigation-action as a strategy of learning in the formation of the teaching staff. The investigation process-action constitutes a continuous process, a spiral, in which the moments of problem, diagnosis, design of a change proposal, application of the proposal and evaluation take place, to reinitiate a new circuit beginning with a new problematic situation. This type of investigation acquires a great importance in our educative field because it helps to surpass the binomials of theory-practice; educator-investigator; and thus it makes possible to unify theory and practice. In such sense, it is necessary that the educational investigation counts with suitable strategies, that will allow it to further deepen their formation about the investigation of the events of their partner-cultural surroundingsEl presente artículo está estructurado en torno a dos temas trascendentales para la Educación en el Perú: Uno es el enfoque de la investigación–acción en el marco de las teorías sobre la práctica de la función docente, y el otro es la investigación–acción como estrategia de aprendizaje en la formación del profesorado. El proceso de investigación– acción constituye un proceso continuo, una espiral, donde se van dando los momentos de problematización, diagnóstico, diseño de una propuesta de cambio, aplicación de la propuesta y evaluación, para luego reiniciar un nuevo circuito partiendo de una nueva situación problemática. Este tipo de investigación adquiere en nuestro campo educativo una gran importancia porque ayuda a superar los binomios de teoría–práctica; educador–investigador; y así hace posible unificar teoría y práctica. En tal sentido, es necesario que el docente cuente con las estrategias adecuadas, que le permita profundizar más su formación en cuanto a la investigación de los sucesos socio– culturales de su entorno.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4777Investigación Educativa; Vol 11 No 20 (2007): ¿Qué se está investigando en educación?; 33 - 44Investigación Educativa; Vol. 11 Núm. 20 (2007): ¿Qué se está investigando en educación?; 33 - 441728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4777/3848Derechos de autor 2014 Luz Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Bulejehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:27Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK LA INVESTIGACIÓN – ACCIÓN PARA LA INNOVACIÓN DEL QUEHACER EDUCATIVO |
title |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK |
spellingShingle |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK Gómez Gallardo, Luz Marina Investigación–acción problematización pedagogía crítica reformas educativas formación docente |
title_short |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK |
title_full |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK |
title_fullStr |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK |
title_full_unstemmed |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK |
title_sort |
THE INVESTIGATION - ACTION FOR INNOVATION OF THE EDUCATIVE TASK |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gómez Gallardo, Luz Marina Macedo Buleje, Julio César |
author |
Gómez Gallardo, Luz Marina |
author_facet |
Gómez Gallardo, Luz Marina Macedo Buleje, Julio César |
author_role |
author |
author2 |
Macedo Buleje, Julio César |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Investigación–acción problematización pedagogía crítica reformas educativas formación docente |
topic |
Investigación–acción problematización pedagogía crítica reformas educativas formación docente |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present article is structured according to two transcendental subjects for the Education in Peru: One is the approach of the investigation-action within the framework of the theories about the practice of the educational function, and the other is the investigation-action as a strategy of learning in the formation of the teaching staff. The investigation process-action constitutes a continuous process, a spiral, in which the moments of problem, diagnosis, design of a change proposal, application of the proposal and evaluation take place, to reinitiate a new circuit beginning with a new problematic situation. This type of investigation acquires a great importance in our educative field because it helps to surpass the binomials of theory-practice; educator-investigator; and thus it makes possible to unify theory and practice. In such sense, it is necessary that the educational investigation counts with suitable strategies, that will allow it to further deepen their formation about the investigation of the events of their partner-cultural surroundings El presente artículo está estructurado en torno a dos temas trascendentales para la Educación en el Perú: Uno es el enfoque de la investigación–acción en el marco de las teorías sobre la práctica de la función docente, y el otro es la investigación–acción como estrategia de aprendizaje en la formación del profesorado. El proceso de investigación– acción constituye un proceso continuo, una espiral, donde se van dando los momentos de problematización, diagnóstico, diseño de una propuesta de cambio, aplicación de la propuesta y evaluación, para luego reiniciar un nuevo circuito partiendo de una nueva situación problemática. Este tipo de investigación adquiere en nuestro campo educativo una gran importancia porque ayuda a superar los binomios de teoría–práctica; educador–investigador; y así hace posible unificar teoría y práctica. En tal sentido, es necesario que el docente cuente con las estrategias adecuadas, que le permita profundizar más su formación en cuanto a la investigación de los sucesos socio– culturales de su entorno. |
description |
The present article is structured according to two transcendental subjects for the Education in Peru: One is the approach of the investigation-action within the framework of the theories about the practice of the educational function, and the other is the investigation-action as a strategy of learning in the formation of the teaching staff. The investigation process-action constitutes a continuous process, a spiral, in which the moments of problem, diagnosis, design of a change proposal, application of the proposal and evaluation take place, to reinitiate a new circuit beginning with a new problematic situation. This type of investigation acquires a great importance in our educative field because it helps to surpass the binomials of theory-practice; educator-investigator; and thus it makes possible to unify theory and practice. In such sense, it is necessary that the educational investigation counts with suitable strategies, that will allow it to further deepen their formation about the investigation of the events of their partner-cultural surroundings |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4777 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4777 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4777/3848 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Luz Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Buleje http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Luz Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Buleje http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 11 No 20 (2007): ¿Qué se está investigando en educación?; 33 - 44 Investigación Educativa; Vol. 11 Núm. 20 (2007): ¿Qué se está investigando en educación?; 33 - 44 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386912885899264 |
score |
13.784187 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).