THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION
Descripción del Articulo
This paper approaches educational research from a qualitative perspective of analysis. Teachers trying to implement an investigation in this field should use, at best, both conceptions of research: quantitative and qualitative. Evidently, this will depend on the scientific context, due to the fact t...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3778 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3778 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Qualitative investigation quantitative research investigation model hypothetical-deductive method hermeneutic comprehensive method. Investigación cualitativa investigación cuantitativa modelos de investigación método hipotético deductivo. |
id |
1728-5852_3ce6edc46f44cb4b0891cca62dbb844f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3778 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATIONLA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA EN EDUCACIÓNLoayza Maturrano, Edward FaustinoQualitative investigationquantitative researchinvestigation modelhypothetical-deductive methodhermeneutic comprehensive method.Investigación cualitativainvestigación cuantitativamodelos de investigaciónmétodo hipotético deductivo.This paper approaches educational research from a qualitative perspective of analysis. Teachers trying to implement an investigation in this field should use, at best, both conceptions of research: quantitative and qualitative. Evidently, this will depend on the scientific context, due to the fact that a great proportion of research in the educational field demands an adequate reaction to the reality. First, we analyze the problem of scientific progress in the educational field. Then, we analyze the application limitations of quantitative investigation in education; as well as the possibilities of qualitative research. Later, we carry out main procedures of qualitative investigation. Finally, we carry out a comparison of both research models.Este artículo aborda la investigación educativa desde una perspectiva cualitativa de análisis. Cualquier docente que pretenda realizar una investigación en este campo debería emplear, en el mejor de los casos, ambas concepciones de investigación: la concepción cuantitativa y la concepción cualitativa. Evidentemente, ello dependerá del contexto científico, debido a que una gran proporción de investigaciones en el campo educativo exige una adecuación pertinente a la realidad concreta. En primer lugar, se analiza el problema del progreso científico en el ámbito educacional. Luego, se presentan las limitaciones de aplicación de la investigación cuantitativa en la educación; así como las posibilidades de la investigación cualitativa. A continuación, se explicitan los principales procedimientos de investigación cualitativa. Finalmente, se efectúa el contraste de ambos modelos de investigación.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3778Investigación Educativa; Vol 10 No 18 (2006): La Investigación Educacional Universitaria; 57 - 68Investigación Educativa; Vol. 10 Núm. 18 (2006): La Investigación Educacional Universitaria; 57 - 681728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3778/3040Derechos de autor 2014 Edward Faustino Loayza Maturranohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION LA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA EN EDUCACIÓN |
title |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION |
spellingShingle |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION Loayza Maturrano, Edward Faustino Qualitative investigation quantitative research investigation model hypothetical-deductive method hermeneutic comprehensive method. Investigación cualitativa investigación cuantitativa modelos de investigación método hipotético deductivo. |
title_short |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION |
title_full |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION |
title_fullStr |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION |
title_full_unstemmed |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION |
title_sort |
THE QUALITATIVE INVESTIGATION IN EDUCATION |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
author |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
author_facet |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Qualitative investigation quantitative research investigation model hypothetical-deductive method hermeneutic comprehensive method. Investigación cualitativa investigación cuantitativa modelos de investigación método hipotético deductivo. |
topic |
Qualitative investigation quantitative research investigation model hypothetical-deductive method hermeneutic comprehensive method. Investigación cualitativa investigación cuantitativa modelos de investigación método hipotético deductivo. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper approaches educational research from a qualitative perspective of analysis. Teachers trying to implement an investigation in this field should use, at best, both conceptions of research: quantitative and qualitative. Evidently, this will depend on the scientific context, due to the fact that a great proportion of research in the educational field demands an adequate reaction to the reality. First, we analyze the problem of scientific progress in the educational field. Then, we analyze the application limitations of quantitative investigation in education; as well as the possibilities of qualitative research. Later, we carry out main procedures of qualitative investigation. Finally, we carry out a comparison of both research models. Este artículo aborda la investigación educativa desde una perspectiva cualitativa de análisis. Cualquier docente que pretenda realizar una investigación en este campo debería emplear, en el mejor de los casos, ambas concepciones de investigación: la concepción cuantitativa y la concepción cualitativa. Evidentemente, ello dependerá del contexto científico, debido a que una gran proporción de investigaciones en el campo educativo exige una adecuación pertinente a la realidad concreta. En primer lugar, se analiza el problema del progreso científico en el ámbito educacional. Luego, se presentan las limitaciones de aplicación de la investigación cuantitativa en la educación; así como las posibilidades de la investigación cualitativa. A continuación, se explicitan los principales procedimientos de investigación cualitativa. Finalmente, se efectúa el contraste de ambos modelos de investigación. |
description |
This paper approaches educational research from a qualitative perspective of analysis. Teachers trying to implement an investigation in this field should use, at best, both conceptions of research: quantitative and qualitative. Evidently, this will depend on the scientific context, due to the fact that a great proportion of research in the educational field demands an adequate reaction to the reality. First, we analyze the problem of scientific progress in the educational field. Then, we analyze the application limitations of quantitative investigation in education; as well as the possibilities of qualitative research. Later, we carry out main procedures of qualitative investigation. Finally, we carry out a comparison of both research models. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3778 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3778 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3778/3040 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Edward Faustino Loayza Maturrano http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Edward Faustino Loayza Maturrano http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 10 No 18 (2006): La Investigación Educacional Universitaria; 57 - 68 Investigación Educativa; Vol. 10 Núm. 18 (2006): La Investigación Educacional Universitaria; 57 - 68 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386912720224256 |
score |
13.906606 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).