Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe

Descripción del Articulo

The basic objective of this research was to conduct psychometric adaptation of the Spanish version of the Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992; Andreu, Peña and Grana, 2002). It was worked with 3,632 from 10 to 16 years, of both sexes, of 1 º to 5 º degree of secondary education, fromdiffe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Matalinares Calvet, María, Yaringaño L., Juan, Uceda E., Joel, Fernández A., Erika, Huari T., Yasmin, Campos G., Alonso
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3674
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:aggression questionnaire
adaptation
reliability
validity
cuestionario de Agresividad
adaptación
confiabilidad
validez
id 1609-7475_2053509d9cc41f252082e5142ff975a6
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3674
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and PeEstudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y PerryMatalinares Calvet, MaríaYaringaño L., JuanUceda E., JoelFernández A., ErikaHuari T., YasminCampos G., Alonsoaggression questionnaireadaptationreliabilityvaliditycuestionario de AgresividadadaptaciónconfiabilidadvalidezThe basic objective of this research was to conduct psychometric adaptation of the Spanish version of the Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992; Andreu, Peña and Grana, 2002). It was worked with 3,632 from 10 to 16 years, of both sexes, of 1 º to 5 º degree of secondary education, fromdifferent educational institutions of the coast, highlands and jungle of Peru. This study analyzes the structure of the questionnaire through exploratory factor analysis evidencing the model proposed by Buss and determines acceptable internal consistency. The results obtained show an acceptable fit to the four-factor model, adequate internal consistency, scales percentile and interpretative rules.El objetivo básico de la presente investigación fue realizar la adaptación psicométrica de la versión española del Cuestionario de Agresión (Buss y Perry, 1992; Andreu, Peña y Graña, 2002). Se trabajó con 3,632 sujetos, de 10 a 19 años, de ambos sexos, de 1º a 5º de secundaria, procedentesde distintas instituciones educativas de la costa, sierra y selva del Perú. El estudio analiza la estructura del cuestionario mediante el análisis factorial exploratorio evidenciando el modelo planteado por Bussy determina la consistencia interna aceptable. Los resultados obtenidos demuestran un ajuste aceptable al modelo de cuatro factores, una consistencia interna adecuada, baremos percentilares y normas interpretativas.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2012-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/367410.15381/rinvp.v15i1.3674Revista de Investigación en Psicología; Vol 15 No 1 (2012); 147-161Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 147-1611609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674/2947Derechos de autor 2012 María Matalinares Calvet, Juan Yaringaño L., Joel Uceda E., Erika Fernández A., Yasmin Huari T., Alonso Campos G.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
Estudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y Perry
title Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
spellingShingle Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
Matalinares Calvet, María
aggression questionnaire
adaptation
reliability
validity
cuestionario de Agresividad
adaptación
confiabilidad
validez
title_short Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
title_full Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
title_fullStr Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
title_full_unstemmed Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
title_sort Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
dc.creator.none.fl_str_mv Matalinares Calvet, María
Yaringaño L., Juan
Uceda E., Joel
Fernández A., Erika
Huari T., Yasmin
Campos G., Alonso
author Matalinares Calvet, María
author_facet Matalinares Calvet, María
Yaringaño L., Juan
Uceda E., Joel
Fernández A., Erika
Huari T., Yasmin
Campos G., Alonso
author_role author
author2 Yaringaño L., Juan
Uceda E., Joel
Fernández A., Erika
Huari T., Yasmin
Campos G., Alonso
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv aggression questionnaire
adaptation
reliability
validity
cuestionario de Agresividad
adaptación
confiabilidad
validez
topic aggression questionnaire
adaptation
reliability
validity
cuestionario de Agresividad
adaptación
confiabilidad
validez
dc.description.none.fl_txt_mv The basic objective of this research was to conduct psychometric adaptation of the Spanish version of the Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992; Andreu, Peña and Grana, 2002). It was worked with 3,632 from 10 to 16 years, of both sexes, of 1 º to 5 º degree of secondary education, fromdifferent educational institutions of the coast, highlands and jungle of Peru. This study analyzes the structure of the questionnaire through exploratory factor analysis evidencing the model proposed by Buss and determines acceptable internal consistency. The results obtained show an acceptable fit to the four-factor model, adequate internal consistency, scales percentile and interpretative rules.
El objetivo básico de la presente investigación fue realizar la adaptación psicométrica de la versión española del Cuestionario de Agresión (Buss y Perry, 1992; Andreu, Peña y Graña, 2002). Se trabajó con 3,632 sujetos, de 10 a 19 años, de ambos sexos, de 1º a 5º de secundaria, procedentesde distintas instituciones educativas de la costa, sierra y selva del Perú. El estudio analiza la estructura del cuestionario mediante el análisis factorial exploratorio evidenciando el modelo planteado por Bussy determina la consistencia interna aceptable. Los resultados obtenidos demuestran un ajuste aceptable al modelo de cuatro factores, una consistencia interna adecuada, baremos percentilares y normas interpretativas.
description The basic objective of this research was to conduct psychometric adaptation of the Spanish version of the Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992; Andreu, Peña and Grana, 2002). It was worked with 3,632 from 10 to 16 years, of both sexes, of 1 º to 5 º degree of secondary education, fromdifferent educational institutions of the coast, highlands and jungle of Peru. This study analyzes the structure of the questionnaire through exploratory factor analysis evidencing the model proposed by Buss and determines acceptable internal consistency. The results obtained show an acceptable fit to the four-factor model, adequate internal consistency, scales percentile and interpretative rules.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674
10.15381/rinvp.v15i1.3674
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v15i1.3674
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674/2947
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2012 María Matalinares Calvet, Juan Yaringaño L., Joel Uceda E., Erika Fernández A., Yasmin Huari T., Alonso Campos G.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2012 María Matalinares Calvet, Juan Yaringaño L., Joel Uceda E., Erika Fernández A., Yasmin Huari T., Alonso Campos G.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 15 No 1 (2012); 147-161
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 147-161
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389481863544832
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).