Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja

Descripción del Articulo

The present experimental investigation was carried out with the educandos of the fourth grade of Primary Education of the Educational Center No. 00537 Matilde of the Eagle Velásquez, belonging to the city of Rioja, region of San Martin. The problem, hypothesis and general objective have been structu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ayapi Bazán, Patricia
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2002
Institución:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
Repositorio:UNSM-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/1735
Enlace del recurso:http://hdl.handle.net/11458/1735
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Didáctica Artística
Aprendizaje relevante
id UNSM_e8c9899a5c37d61ea960915523974560
oai_identifier_str oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/1735
network_acronym_str UNSM
network_name_str UNSM-Institucional
repository_id_str
dc.title.es_PE.fl_str_mv Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja
title Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja
spellingShingle Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja
Ayapi Bazán, Patricia
Didáctica Artística
Aprendizaje relevante
title_short Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja
title_full Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja
title_fullStr Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja
title_full_unstemmed Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja
title_sort Técnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Rioja
author Ayapi Bazán, Patricia
author_facet Ayapi Bazán, Patricia
author_role author
dc.contributor.advisor.fl_str_mv Barbarán Mozo, José Leoncio
dc.contributor.author.fl_str_mv Ayapi Bazán, Patricia
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Didáctica Artística
Aprendizaje relevante
topic Didáctica Artística
Aprendizaje relevante
description The present experimental investigation was carried out with the educandos of the fourth grade of Primary Education of the Educational Center No. 00537 Matilde of the Eagle Velásquez, belonging to the city of Rioja, region of San Martin. The problem, hypothesis and general objective have been structured by means of the relationship of the Artistic didactic technical variables CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) and the outstanding learning. The theoretical body of the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) he/she was systematized endowing him of a purpose, of an action field, of pre didactic processes (dialogue, negotiation, culture experiencial of the educating), of didactic processes (I sing, it dances and drawing) and of a theoretical support based on the materialistic philosophical foundation regarding the art, in the biology of the learning and in the psicopedagogía piagetiana. Hypothesis was formulated: the alternating hypothesis whose presumption was the significant influence of the outstanding learning with the experimentation of the Artistic didactic technique CADADI (1 Sing, it Dances and Drawing) and the null hypothesis that predicted the it doesn't influence significant of the outstanding learning. The studied population the they conformed 95 educandos to who you/they were evaluated by means of a pre and post test to determine the significant influence or not of the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) in the outstanding learning. The sample was chosen using the chart of random numbers for the educandos assignrnent to the experimental group and control aleatorily. In the first group they conformed it 17 educandos and in the second 26 educandos, obtaining a size of representative and appropriate sample of 43 educandos. In consequence, the conclusions reveal that the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) it stimulates the artistic activities associated to the science, art and thought, it cooperates to the formation of the social conscience of the educandos and it is appropriate for the development of classes where it prevails the thought and the action, bearing to the materialization of an evident outstanding learning in conceptual, procedural competitions and actitudinales.
publishDate 2002
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2016-12-20T09:53:30Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2016-12-20T09:53:30Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2002
dc.type.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv Apa
dc.identifier.other.none.fl_str_mv ITEM@11458-881.pdf
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11458/1735
identifier_str_mv Apa
ITEM@11458-881.pdf
url http://hdl.handle.net/11458/1735
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.fl_str_mv SUNEDU
dc.rights.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
dc.format.es_PE.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
dc.source.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
Repositorio de tesis - UNSM-T
dc.source.none.fl_str_mv reponame:UNSM-Institucional
instname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron:UNSM
instname_str Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron_str UNSM
institution UNSM
reponame_str UNSM-Institucional
collection UNSM-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1735/3/ITEM%4011458-881.pdf.jpg
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1735/1/ITEM%4011458-881.pdf
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1735/2/ITEM%4011458-881.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv b56785f07091f920ce6890384b7aee2e
4e1344f6d64e9583b1e36a1761a099d7
90a269cf583cd44d54d68b800084273f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad
repository.mail.fl_str_mv repositorio@unsm.edu.pe
_version_ 1741962186410950656
spelling Barbarán Mozo, José Leoncioc96291d3-0dd3-4eab-bbf8-66ec9781cedbAyapi Bazán, Patricia2016-12-20T09:53:30Z2016-12-20T09:53:30Z2002ApaITEM@11458-881.pdfhttp://hdl.handle.net/11458/1735The present experimental investigation was carried out with the educandos of the fourth grade of Primary Education of the Educational Center No. 00537 Matilde of the Eagle Velásquez, belonging to the city of Rioja, region of San Martin. The problem, hypothesis and general objective have been structured by means of the relationship of the Artistic didactic technical variables CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) and the outstanding learning. The theoretical body of the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) he/she was systematized endowing him of a purpose, of an action field, of pre didactic processes (dialogue, negotiation, culture experiencial of the educating), of didactic processes (I sing, it dances and drawing) and of a theoretical support based on the materialistic philosophical foundation regarding the art, in the biology of the learning and in the psicopedagogía piagetiana. Hypothesis was formulated: the alternating hypothesis whose presumption was the significant influence of the outstanding learning with the experimentation of the Artistic didactic technique CADADI (1 Sing, it Dances and Drawing) and the null hypothesis that predicted the it doesn't influence significant of the outstanding learning. The studied population the they conformed 95 educandos to who you/they were evaluated by means of a pre and post test to determine the significant influence or not of the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) in the outstanding learning. The sample was chosen using the chart of random numbers for the educandos assignrnent to the experimental group and control aleatorily. In the first group they conformed it 17 educandos and in the second 26 educandos, obtaining a size of representative and appropriate sample of 43 educandos. In consequence, the conclusions reveal that the Artistic didactic technique CADADI (I Sing, it Dances and Drawing) it stimulates the artistic activities associated to the science, art and thought, it cooperates to the formation of the social conscience of the educandos and it is appropriate for the development of classes where it prevails the thought and the action, bearing to the materialization of an evident outstanding learning in conceptual, procedural competitions and actitudinales.La presente investigación experimental se realizó con los educandos del cuarto grado .de Educación Primaria del Centro Educativo No. 00537 Matilde del Aguila Velásquez perteneciente a la ciudad de Rioja, región de San Martín. El problema, hipótesis y objetivo general se han estructurado mediante la relación de las variables técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) y el aprendizaje relevante. El cuerpo teórico de la técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) se le sistematizó dotándole de una finalidad, de un campo de acción, de pre procesos didácticos (diálogo, negociación, cultura experiencia! del educando), de procesos didácticos (canto, danza y dibujo) y de un soporte teórico basado en el fundamento filosófico materialista respecto al arte, en la biología del aprendizaje y en la psicopedagogía piagetiana. Se formularon hipótesis: la hipótesis alterna cuya presunción era la influencia significativa del aprendizaje relevante con la experimentación de la técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) y la hipótesis nula que predecía la no influencia significativa del aprendizaje relevante. La población estudiada lo conformaron 95 educandos a quienes se les evaluó mediante un pre y post test para determinar la influencia significativa o no de la técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) en el aprendizaje relevante. La muestra fue elegida aleatoriamente usando la tabla de números aleatorios para la asignación de educandos al grupo experimental y control. En el primer grupo lo conformaron 17 educandos y en el segundo 26 educandos, obteniendo un tamaño de muestra representativa y adecuada de 43 educandos. En consecuencia, las conclusiones revelan que la técnica didáctica Artística CADADI (Canto, Danza y Dibujo) estimula las actividades artísticas coligadas a la ciencia, arte y pensamiento, coadyuva a la formación de la conciencia social de los educandos y es apropiada para el desarrollo de clases donde predomine el pensamiento y la acción, conllevando a la materialización de un aprendizaje relevante evidente en competencias conceptuales, procedimentales y actitudinales.Tesisapplication/pdfspaUniversidad Nacional de San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Universidad Nacional de San MartínRepositorio de tesis - UNSM-Treponame:UNSM-Institucionalinstname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapotoinstacron:UNSMDidáctica ArtísticaAprendizaje relevanteTécnica didáctica artística CADADI (canto, Danza y Dibujo) y su influencia en el aprendizaje relevante en alumnos de Educación Primaria de Riojainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSUNEDUTítulo ProfesionalEducaciónUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y HumanidadesLicenciado en Educación PrimariaTítulo ProfesionalTHUMBNAILITEM@11458-881.pdf.jpgITEM@11458-881.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1221http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1735/3/ITEM%4011458-881.pdf.jpgb56785f07091f920ce6890384b7aee2eMD53ORIGINALITEM@11458-881.pdfapplication/pdf1742075http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1735/1/ITEM%4011458-881.pdf4e1344f6d64e9583b1e36a1761a099d7MD51TEXTITEM@11458-881.pdf.txtITEM@11458-881.pdf.txtExtracted texttext/plain178297http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1735/2/ITEM%4011458-881.pdf.txt90a269cf583cd44d54d68b800084273fMD5211458/1735oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/17352021-12-19 03:09:55.147Repositorio Institucional de la Universidadrepositorio@unsm.edu.pe
score 13.921002
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).