Programa de mentoría en la retención y éxito académico de estudiantes de ciencias sociales de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2023

Descripción del Articulo

The study evaluated the impact of a mentoring program on the retention and academic success of CC. SS. students at the FCEH-UNAP, Iquitos, during 2024, using a quasi-experimental design with an experimental group (GE=25) and a control group (GC=24). Variables such as retention, academic performance,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Zambrano Curitima, Jhosiveth Jheninfer
Formato: tesis doctoral
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
Repositorio:UNAPIquitos-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/11581
Enlace del recurso:https://hdl.handle.net/20.500.12737/11581
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Tutoría
Éxito académico
Retención
Deserción escolar
Estudiante universitario
Ciencias sociales
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
Descripción
Sumario:The study evaluated the impact of a mentoring program on the retention and academic success of CC. SS. students at the FCEH-UNAP, Iquitos, during 2024, using a quasi-experimental design with an experimental group (GE=25) and a control group (GC=24). Variables such as retention, academic performance, participation in extracurricular activities and student satisfaction were analyzed. The pre-test showed low levels of satisfaction in both groups, justifying the intervention. After mentoring, the post-test showed significant improvements in all the dimensions evaluated, with statistically significant results according to the Shapiro-Wilk and Mann-Whitney U test, confirming that mentoring is an effective strategy to reduce dropout and improve student performance, thus validating the research hypothesis.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).